شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 352151
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
افطار

حوزه/ تعادل مزاج یعنی سلامتی و ایجاد تعادل یعنی درمان، و می توان گفت روزه داری یکی از بهترین راه های ایجاد تعادل در مزاج فرد به شمار رفته و از این جهت حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تبریز، یکی از حکمت های روزه داری از منظر طب سنتی، تنظیم اعمال حیاتی بدن و دفع اخلاط فاسد از بدن و ایجاد تعادل مزاج است.

به طور کلی تعادل مزاج یعنی سلامتی و ایجاد تعادل یعنی درمان، و می توان گفت روزه داری یکی از بهترین راه های ایجاد تعادل در مزاج فرد به شمار رفته و از این جهت حائز اهمیت است.

طب سنتی جهت بهره برداری بهتر از ماه مبارک رمضان، توصیه ها و نکاتی دارد که با رعایت آن ها می توان از امتیازات طبی روزه داری بهره مند شده و از امراضی که معمولا در این ماه و در اثر عدم دقت به این توصیه ها حاصل می گردد، جلوگیری کرده و مسیر رسیدن به مزاجی سالم و معتدل را پیمود.

*چند دستورالعمل مهم

1. وعده سحر بسیار مهم است و نباید حذف شود. سعی کنید از خوردن غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین و  همچنین غذاهای خشک و پر ادویه در وعده سحر اجتناب کنید، زیرا با مصرف این غذا ها در طول روز بسیار تشنه خواهید شد.

2. بهترین شربت ها برای رفع تشنگی عبارتند از: شربت لیمو، شربت خاکشیر، شربت نارنج، انواع آب میوهای طبیعی مانند آب سیب و سکنجبین. در تهیه این شربت ها به جای شکر از عسل استفاده شود. همچنین از مصرف شربت های کارخانه ای پرهیز شود.

3. مصرف شیر ولرم با خرما، انواع میوه یا آب آن با یک صبحانه مختصر بهترین انتخاب برای وعده سحر هستند. همچنین استفاده از شربت های گیاهی مثل شربت گل سرخ و گل بنفشه به پاکسازی بدن کمک می کنند.

4. در خوردن افطار شتاب نکنید، بهتر است بعد از باز کردن افطار مدت زمان کوتاهی صبر کنید و بعد از آن شام میل شود. مصرف نان، پنیر همراه با گردو، سبزی و مایعات، به همراه خرما بهترین افطار به شمار می رود و صرف شام به منظور جلوگیری از ولع بعد از افطار دو ساعت بعد توصیه می شود.

5. از مصرف کالباس، سوسیس، زولبیا بامیه، غذاهای آماده و بسته بندی شده، غذاهای خمیری مثل ماکارانی، الویه، قارچ، انواع فست فودها، یخ، چای پررنگ، قهوه و کاکائو، انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی پرهیز شود.

6. استفاده زیاد از قند های ساده مثل شکر، زولبیا و بامیه و..... باعث افزایش ناگهانی قند خون و سردرد هنگام افطار می شود و نوسان شدید قند خون به رگ های مغز آسیب وارد می کند. مصرف مواد قندی طبیعی مثل خرما، عسل، شیره انگور و شربت های طبیعی به همراه گلاب و..... برای جلوگیری از افت قند خون بعد از افطار مفید هستند.

رضا صادقیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یس IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    بسمه تعالی شکرا