شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 353335
۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
طب سنتی

حوزه/ یکی از مزاج هایی که به خاطر تقارن پیدا کردن ماه رمضان با فصل تابستان، بیشتر از سایرین احساس گرما و تشنگی می کند، دموی مزاجان هستند. صاحبان این مزاج گرم و تر، در این ماه باید از پر خوری و پرخوابی پرهیز کرده و بیشتر از غذاهای سرد تناول کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در تبریز، هر شخصی متناسب با نوع مزاج خود وظیفه ای دارد که باید نسبت به نوع مزاج خود، شناخت کافی یافته و با رعایت باید ها و نباید های عمومی و خاص مزاج خود از ابتلاء به بیماری های مختلف جلوگیری کرده و در جهت تحکیم و ثبیت سلامتی خود تلاش کند.

طب سنتی در خصوص روزه داری و ماه مبارک رمضان برای مزاج های مختلف توصیه ها و اصولی دارد که رعایت آن می تواند موجب بهره مندی بهتر صاحبان مزاج های مختلف از این ماه شود.

یکی از مزاج هایی که به خاطر تقارن پیدا کردن ماه رمضان با فصل تابستان، بیشتر از سایرین احساس گرما و تشنگی می کند، دموی مزاجان هستند. صاحبان این مزاج گرم و تر، در این ماه باید از پر خوری و پرخوابی پرهیز کرده و بیشتر از غذاهای سرد تناول کنند.

دموی مزاجان بهتر است بیشتر، از غذاهای سرد و خشک استفاده نمایند تا حرارت و رطوبت بدنشان تنظیم گشته، نسبت به امراضی که در اثر  افزایش حرارت و رطوبت مزاج ایجاد می شود در امان باشند.

صاحبان این مزاج خوب است از میوه ها و سبزیجاتی که طبیعت سرد دارند، استفاده کنند. مصرف انواع ماهی ها، سوپ جو، سالاد فصل،کاهو، گشنیز، خرفه، ترب سفید و قرمز، ریواس، کاسنی، روغن زیتون، حبوبات و غلات جوانه زده، بذر های ملین و میوه‌هایی مانند انواع توت ها(بجز توت سفید)، توت فرنگی، ازگیل، زالزالک، آلبالو، گیلاس، غوره، انار (بهتر است صاحبان مزاج گرم از انار ترش استفاده کنند.)، کنار، انگور میخوش، لیموترش، پرتقال، گریپ‌فروت، سیب، به و... استفاده نمایند.

یکی از بهترین راه های اصلاح این نوع مزاج ها، استفاده از غذاهایی با طبیعت سرد و خشک، همراه با مصرف مسهل های گیاهی مانند: خاکشیر، اسفرزه، تخم مرو، بارهنگ، بالنگو، تخم ریحان در قالب شربت می باشد که خوب است به جای استفاده از شکر که برای سلامتی مضر است، از عسل طبیعی استفاده شود.

نوشیدن روزی شش لیوان آب خنک نیم ساعت قبل از سحری و دو ساعت و نیم بعد از افطار توصیه می شود. باید توجه داشت، نوشیدن آب سرد هنگام افطار موجب نفخ و اختلال در سیستم گوارشی خواهد شد.

مصرف غذاهایی سرخ شده، چرب، پرحجم، شیرینی جات قنادی، زولبیا، بامیه، ادویه جات تند،غذاهای شور، گوشت زیاد، کره، خامه، غذاهای نشاسته ای، نان گندم، آب یخ، دوغ، نوشابه، تخم مرغ، رطب، کشمش، سس مایونز، توت سفید، رب گوجه فرنگی، ترشی جات، سرکه، سیر، چای، قهوه، نسکافه، ماست، بادمجان و غذاهای فست فودی و ساندویچی برای صاحبان این مزاج ها مضر است و باید کمتر مصرف نمایند.

حجامت (در نیمه دوم ماه قمری) همچنین فصد خون برای دموی مزاجان، جهت بهبود سریع و بیماری های متناسب با این مزاج بسیار موثر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha