جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
استاد هادوی تهرانی  رئیس موسسه رواق حکمت

حوزه/ این استاد حوزه گفت: مقصود از قلب در تعابیر قرآنی، عضو ماهیچه ای بدن انسان نیست؛ بلکه مقصود، مرکز تحولات درونی انسان بوده که در واقع روح و جان انسان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد مهدی هادوی تهرانی در جلسه تفسیر سوره ابراهیم(ع) که  عصر امروز در مسجد مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)،برگزارشد اظهار داشت: «بسم الله الرحمن الرحیم» در تمام سور، جزء سوره است و برای کلمه «الر» که در آغاز این سوره آمده، تفاسیر و احتمالات گوناگونی بیان شده است.

وی ادامه داد: این حروف به این نکته اشاره دارد که خداوند متعال می فرماید با همین حروف و اصواتی که با آن سخن می گویید، چنین معجزه ای به نام قرآن صورت داده ایم.

این مفسر قرآن کریم ابراز داشت: حضرت حق در ادامه این آیه می فرماید: « الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» که نخستین کلمه، «کتاب» است که در مفهوم متعارف و عرفی آن چیزی است که نوشته می شود؛ اما باید به این نکته توجه کرد که هنوز این آیات نوشته نشده است؛ بلکه از طریق فرشته وحی بر نبی خاتم(ص) خوانده و سپس توسط حضرت بر مردم قرائت و در پایان، کُتّاب قرآن آن را به رشته تحریر در می آوردند؛ پس نمی توان مفهوم کتاب را به آنچه که جمع آوری و نوشته می شود، محدود کرد.

این استاد حوزه افزود: نباید در این کتاب آسمانی به معانی عرفی و مصادیق ظاهری الفاظ منحصر شویم.

استاد  هادوی تهرانی با اشاره به جمله «کتاب انزلناه»، خاطرنشان ساخت: ما در قرآن کریم کلمات انزال و تنزیل را داریم که مفسران گفته اند، این کتاب آسمانی یک نزول دفعی داشته که از آن تعبیر به انزال و یک نزول تدریجی و از آن تعبیر به تنزیل شده است.

وی تصریح کرد: تمام قرآن کریم بر قلب مبارک نبی خاتم(ص) در شب قدر نازل شده؛ اما همچنان که تاریخ زندگی حضرت(ص) نشان می دهد، این نزول، طی 23 سال به صورت تدریجی بوده است؛ به این معنا که به تناسب حوادث و مسائل روز، بر حضرت آیاتی نازل شده و ایشان بر مردم قرائت می کردند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به جمله «کتاب انزلناه الیک»، بیان داشت: در ذیل تفسیر سوره قدر این توضیح آمده که انزال قرآن، ابتداءا باید بر قلب انسان کامل باشد و در قلب نبی مکرم اسلام(ص) چنین ظرفیتی وجود داشت و بر او نازل شده است.

این استاد حوزه اظهار داشت: مقصود از قلب در تعابیر قرآنی، عضو ماهیچه ای بدن انسان نیست؛ بلکه مقصود، مرکز تحولات درونی انسان است که در واقع روح و جان انسان است.

استاد هادوی تهرانی یادآور شد: خداوند متعال به اندازه ظرفیت قلب پاک انسان در او آیه و نشانه قرار خواهد داد.

وی با اشاره به این جمله «لتخرج الناس من الظلمات الی النور» و در پاسخ به این سوال که چرا کلمه ظلمات جمع بسته شده است؟ گفت: در این آیه کلمه ظلمات جمع بسته شده؛ در حالی از کلمه نور به انوار تعبیر نشده است؛ چون برای گمراهی و ضلالت راه های متعددی وجود دارد؛ اما برای وصال به نور، هدایت و صراط مستقیم یک راه وجود دارد.

این مفسر قرآن کریم با بیان تفسیر جمله «باذن ربهم»، ابراز داشت: ضمیر «هُم» به کلمه الناس بر می گردد و خداوند متعال قصد دارد که به حیثیت ربوبیت خود اشاره کند.

این استاد حوزه در توضیح توحید ربوبی خاطرنشان ساخت: باید باور کنیم که همه چیز به دست خداست و هیچ شخصی در امورات دنیوی و اخروی دخالتی ندارد.

استاد  هادوی تهرانی با اشاره به ویژگی های نبی مکرم اسلام(ص)، تصریح کرد: از خصوصیات آن حضرت، تحمل مردم با اوصاف گوناگون و هدف اصلی ایشان تبلیغ دین مبین اسلام بوده است.

وی در پایان بیان داشت: ما نیز باید همچون نبی مکرم اسلام(ص) برای خدا کار کنیم؛ چراکه آنچه که برای خداست، مانده و و مابقی به فنا خواهد رفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha