پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
سیدرضا مودب

حوزه/ عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ترویج فرهنگ اطعام نیازمندان در جامعه تاسی به سیره نورانی امام حسن مجتبی(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مؤدب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک ایام ولادت کریم اهل بیت(ع) اظهار داشت: به برکت ایام ولادت امام مجتبی (ع) تا 21 رمضان شهادت مولی الموحدین علی(ع) در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور ، سفره های اطعام ایتام و نیازمندان که توام با کرامت و عزت آن هاست ، پهن می شود که سنتی بسیار نیکو و مورد تاکید اسلام و ائمه اطهار (ع) است.

وی افزود: امام صادق(ع) در حدیثی می فرماید از اموری که سبب می شود انسان از مغفرت الهی و بهشت برخوردار باشد، اطعام کردن به نیازمندان است یعنی کسانی که شرایط خوبی از حیث معیشتی و مالی ندارند.

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم با بیان این که اکرام یتیم و اطعام نیازمند و مسکین از جمله عوامل و لوازم دست یابی به سعادت انسان است، خاطرنشان کرد: از پیامبر(صلی الله علیه و آله) روایت داریم کسی که گرسنه و نیازمندی را در ایام قحطی و دشواری سیر کند، خدا او را در قیامت از دری از درهای بهشتی وارد می سازد که هیچ شخص دیگری از آن در وارد نمی شود.

وی با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) الگوی بزرگی در این خصوص برای آحاد جامعه اسلامی هستند، گفت: حضرت امیر(ع) که سیره زندگانی شان به پیامبر(ص) شبیه ترین افراد بود، خودشان نان و سرکه می خوردند اما به مردم بهترین طعام را می دادند یعنی نان و گوشت و این معنی ایثارگری و بخشندگی است.

حجت الاسلام و المسلمین مودب بیان داشت: خود امام مجتبی(ع) که زندگانی سرتاسر برکتش، الگوی اطعام کریمانه بودند نه فقط در سخن که در همه عمر این گونه زیستند و هیچ مستمند و فقیر و نیازمندی نبود که دست خالی از خانه ایشان بیرون رود.

وی افزود: قبل از این که نیازمندان اظهار نیاز کنند اگر انسان خودش در این امر مبارک پیشگام شود این می شود تبعیت از راه و مرام اهل بیت(ع) به خصوص امام مجتبی(ع) که در ایام ولادت ایشان قرار داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: سنت حسنه اطعام نیازمندان و اکرام ایتام که یک سنت ارزشمند به یادگار مانده از امام مجتبی (ع) است را ما باید توسعه داده و با در نظرگرفتن اصل برخورد کریمانه و عزتمندانه به نشر چنین فرهنگ و رویکردی در سطح دنیا اهتمام ورزیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha