یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ثروت و غنا تنها در مال دنیا نیست و اگر خداوند به انسان عقل و علم مناسب عنایت کند یک غنا است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به فرازی از این دعا گفت: "اسْتَفْرِغْ اَيّامى فيما خَلَقْتَنى لَهُ" " خدایا تمام و نیروی من را در راهی برای من قرار بده که مرا برای آن آفریده است".

وی با بیان اینکه فلسفه آفرینش انسان عبادت است و عبادت گاهی به معنای پرستش و گاهی به معنای اطاعت است عنوان کرد: انسان‌های مطیع حق تعالی حیات و مماتشان ارزشمند است به این دلیل که همیشه ذاکر خداوند هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این که انسان یک موجود تک بعدی نیست و دارای بعد عقل و بعد غریزه است گفت: برای اینکه این غرایض سر از شهوت و راه کج در نیاورد با اطاعت خداوند این غرایض کنترل می‌شود.

وی با بیان این که اگر انسان در سایه عبودیت و بندگی کنترل نشود مرز نمی‌شناسد و به آبروی دیگران و مال دیگران تجاوز می‌کند افزود: اطاعت نقطه مقابل عصیان است و آدم‌هایی که اهل عصیان هستند برای خود یک حالت بی‌مرزی قائل هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به فراز دیگری از دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه گفت: حضرت می‌فرمایند " اَغْنِنى وَ اَوْسِعْ عَلَىَّ فى رِزْقِكَ" " و بى‏نيازم گردان و روزيت را بر من وسعت ده" و حضرت ادامه می‌دهند " وَلاتَفْتِنّى بِالنَّظَرِ" " و به چشمداشت مبتلايم مكن".
وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرماید، بی‌نیازی بزرگ‌تر برای انسان آن موقعی است که چشمش به دست دیگران نباشد.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در روایات بر این نکته تأکید شده است که طوری زندگی کنید که چشمتان به مال دیگران نباشد و روی پای خودتان بتوانید زندگی کنید.

وی ابراز داشت: فقر و غنا دو مسئله بسیار مهم و اساسی در زندگی است و بر اساس روایات اگر در اینجا سخن از رسیدن غنا مطرح می‌شود رزق مادی نیست.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: ثروت و غنا تنها در مال دنیا نیست و اگر خداوند به انسان عقل و علم مناسب عنایت کند یک غنا است.

وی بیان کرد: فقر چیز مطلوبی نیست و در روایات داریم که گاهی فقر انسان را به مرز کفر می‌کشاند و از این جهت اگر کسی توان داشته باشد و دنبال تامین معاش زندگی نرود این انسان دچار مشکل است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید، خدایا به تو پناه می‌برم از دو چیز ناخوشایند یکی کفر و دیگری فقر.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha