شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ این مرجع تقلید با بیان اینکه خصیصه نهایت ناپذیری قرآن نشان می دهد این کتاب الهی اثر فکر بشر و پیامبر نیست، گفتند: هرمفسری نوآوری های جدیدی از قرآن را مطرح می کند که در قبل به آن ها پرداخته نشده بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی یکشنبه شب در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به ابعاد مختلف اعجاز قرآن کریم، اظهار داشتند: فصاحت و بلاغت، خبرهای غیبی و خصیصه نهایت ناپذیری از ابعاد اعجاز این کتاب الهی به شمار می روند.

ایشان با بیان اینکه قرآن مجید ویژگی هایی دارد که نهایت پذیر نیست، تصریح کردند: هرقدر بشر به تحقیق در قرآن بپردازد، نقطه پژوهش به پایان نمی رسد.

معظم له با اشاره به اینکه قرآن همانند طبیعت از منظر عمر و شناخت نهایت ناپذیر است، گفتند: بشر این همه به پژوهش در طبیعت پرداخته است اما هنوز در گام نخست است.

این مرجع تقلید با اشاره به خصیصه نهایت ناپذیری طبیعت، گفتند: طبیعت فعل خداوند می باشد؛ خداوند نهایت ناپذیر است و فعلش نیز باید این گونه باشد؛ اثر فعل هرکسی باید متناسب کار خود باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه انسان و آثارش محدود هستند، ابراز داشتند: مثنوی و شاهنامه آثار عظیمی هستند اما اگر چند محقق به پژوهش در آن ها بپردازند به نهایت خواهند رسید چرا که کار بشر است.

ایشان با تاکید بر اینکه قرآن کتاب آسمانی، نهایت ناپذیر است، گفتند: بعد از رحلت پیامبراکرم(ص)، گروه های تحقیقی به پژوهش قرآن در زمینه قوانین صرفی و نحوی، فصاحت و بلاغت، شان نزول، فقه و قوانین پرداختند، اما هنوز جای کار وجود دارد.

معظم له افزودند: اگر همه کتاب هایی که به زبان های مختلف در زمینه تفسیر، مقدمات تفسیر و علوم قرآنی وجود دارد، گردآوری شوند کتابخانه عظیمی را تشکیل می دهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه هرمفسری نوآوری های جدیدی از قرآن را مطرح می کند که در قبل به آن ها پرداخته نشده بود، گفتند: تفسیر «المیزان» نوآوری هایی دارد که کتب پیش از آن نداشتند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: در آینده نیز شخصیت هایی به پژوهش قرآن می پردازند و نکاتی را کشف می کنند که در تفسیر «المیزان» وجود ندارد.

ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه خصیصه نهایت ناپذیری قرآن نشان می دهد این کتاب الهی، اثر فکر بشر و پیامبر نیست، ابراز داشتند: پیامبر اکرم(ص) در آن زمان به خصیصه نهایت ناپذیری قرآن در حدیثی اشاره می کنند و می فرمایند«این کتاب ظاهرش زیبا اما درونش ژرف است؛ شگفتی های آن قابل شمارش نیست و نوآوری  های آن، کهنه نمی شود».

این مرجع تقلید افزودند: امیرالمومنین(ع) نیز در سخنانی می فرمایند «قرآن چراغی است که روشنایی آن خاموش شدنی نیست».

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) درس نخوانده اما در مکتب وحی همه مسائل را آموخته است، گفتند: اگر ما می گوییم حضرت محمد(ص) امی و درس نخوانده است بدین معنا می باشد که از طریق بشر آگاه نیست؛ اما از طریق وحی همه مسائل را می داند.

ایشان با اشاره به آیه 35 سوره طور « أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ»، اظهار داشتند: پیامبر اکرم(ص) در یک کلمه خدا را برای ما معرفی می کند که چگونه ذات اقدس الهی را بشناسیم؛ آیه به پیامبر(ص) تصریح دارد که « آيا از هيچ خلق شده‏اند يا آنكه خودشان خالق [خود] هستند»؛ این آیه برهان عظیم خداشناسی، ابطال دور و  تسلسل است.

معظم له افزودند: پیامبراکرم(ص) در کجا درس خوانده که می گوید تمام موجودات جهان با زبان خود خدا را تسبیح واقعی می گویند که مناسب با وجود آن ها است.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: بشر اکنون از طریق ریاضت به این مسئله پی برده که جهان آفرینش به زبان خود تسبیح می گوید، اما پیامبر(ص) ریاضت نکش نبوده و از ناحیه وحی این مسئله را آورده است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha