جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به تفاوت بین عزت نفس درونی و عزت ظاهری، گفت: آنچه به عنوان عزت ظاهری مطرح می‌شود منظور عزتی است که در جامعه وجود دارد و قضاوت مردم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری امروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به فراز " وَلاتَرْفَعْنى فِى‏النّاسِ دَرَجَةً اِلاّ حَطَطْتَنى عِنْدَ نَفْسى‏ مِثْلَها " اظهار کرد: حضرت در این فراز می‌فرماید، الهی برای من عزت و احترام آشکاری را در جامعه پدید نیاور، جز آنکه به اندازه عزت داخلی در ضمیر باطنم ذلت به وجود آید.

وی در ادامه با اشاره به فرازی از این دعا که حضرت می‌فرمایند " وَاَعِزَّنى وَلاتَبْتَلِيَنّى بِالْكِبْرِ  " " خدایا به من عزت نفس بده اما من را مبتلا به کبر و فخرفروشی نکن" گفت: در این اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه فرقی بین عزت نفسی که در این فراز مطرح می‌شود و عزت ظاهری وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بین عزت نفس درونی و عزت ظاهری چهار تفاوت وجود دارد افزود: عزت نفس یک عزت باطنی است و در اینجا روحیه، بزرگواری و منش انسان بیشتر مدنظر بوده و با روح انسان عجین است، اما آنچه به عنوان عزت ظاهری مطرح می‌شود منظور عزتی است که در جامعه وجود دارد و قضاوت مردم است.

وی بیان کرد: بعضی مواقع که مسئولیت‌ها از آدم گرفته می‌شود مردم به او بی‌اعتنایی می‌کنند که نشان‌دهنده این است که این عزت دستپخت مردم است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تفاوت دوم عزت نفس و عزت ظاهری گفت: عزت نفس در ردیف عزت خداوند، پیامبر(ص) و مؤمنین قرار دارد و بین این عزت ظاهری و آن عزت که در ردیف عزت خدادادی است تفاوت بسیاری وجود دارد.

وی تصریح کرد: در عزت باطنی انسان خودش تلاش می‌کند که به آن برسد و برای آن ریاضت می‌کشد و شب‌زنده‌داری کرده و اهل‌بیت(ع) را واسطه می‌کند ولی عزت ظاهری بر اساس شرایط جامعه است و عزتی نیست که انسان دنبال کرده باشد که به آن برسد.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: در عزت باطنی انسان مؤمن دغدغه دارد که خدایا نکند این عزت را به من بدهی و در نتیجه آن مشکلاتی برای من پیش آید ولی در عزت ظاهری انسان‌ها غافلند و توجه ندارند و غافلگیر و فریفته می‌شوند و به این دلیل همه خصوصیات را گاهی از دست می‌دهند.

وی با اشاره به آخرین تفاوت عزت ظاهری و عزت باطنی گفت: در عزت باطنی که روح انسان بزرگ است آدمی انگیزه زیادی برای احیای انسانیت دارد ولی در عزت ظاهری می‌ترسد و از مردم حساب می‌برد.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: در عزت باطنی انسان به دنبال ساختن روح خود است اما  عزت ظاهری ریشه‌اش ترس است و انسان ها به خاطر طمع به او احترام می‌گذارند.

وی گفت: امام علی(ع) می‌فرماید، کسی که نفسش پیش او بزرگ جلوه می‌کند شهوت برایش جلوه نمی‌کند، و در روایت دیگری حضرت می‌فرمایند، دنیا برای این شخص ارزش ندارد و در جای دیگری می‌فرماید که معصیت و گناه برایش مفهوم ندارد و این خصوصیات به دلیل روحیه‌ای است که خداوند به او اعطا کرده است.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha