شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رمضانی هامبورگ

حوزه/ مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: نوشتار بندهایی از حقوق به عنوان موادّ، بدون توجّه به مبانی و منابع لازم، از نظر عقلی غیر قابل قبول است؛ از این رو ضرورت دارد این نقیصه به صورت جدّی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در خطبه های نمازجمعه این هفته هامبورگ با بیان این مطلب که اعلامیه جهانی حقوق بشر از کاستی هائی برخوردار است، اظهار داشت: یکی از کمبودهای این اعلامیه، برهان ناپذیری آن است؛ زیرا مفاد این اعلامیه را سلسله مطالب شعارگونه تشکیل داده و در هیچ جا؛ حتّی در پی نوشت‌ها و یا ضمیمه‌های مربوط به این اعلامیه، به مبانی، اصول و براهین موادّ اعلامیه اشاره نشده است.

وی ابراز داشت: در اعلامیه‌ای که مربوط به تمام بشر و همه زمان­ها و مکان­هاست و عدّه‌ای با توجّه به شرائطی که در جامعه آن زمان حاکم شده بود، آن را تدوین کرده اند، باید به چرائی آن موادّ نیز اشاره کرده و منابع و مبانی آن را یادآوری می کردند.

امام جمعه هامبورگ آلمان خاطرنشان ساخت: باید به لحاظ مبانی فلسفی و فکری، براهین موضوعاتی همچون آزادی ذاتی انسان ها، برابری آنان از نظر حیثیت و حقوق، محترم بودن انسان ها، عدم لطمه به کرامت آنان، عدم ظلم به آنان و ... روشن شود؛ زیرا ادیان و مذاهب گوناگون آسمانی و زمینی و نیز علوم زیستی و انسانی دیدگاه­های متفاوت و متعارضی را در این زمینه مطرح می‌کنند و در این اعلامیه هیچ اشاره‌ای به این مباحث مهم انجام نگرفته است.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ تصریح کرد: نمی توان درباره انسان اینگونه اظهار نظر کرد که همچون دیگر انسان هاست؛ هیچ رجحانی در او وجود نداشته و هیچ نوع غایت و هدفی برای او وجود ندارد؛ بلکه نکته مهم این است که انسان محور نظام هستی است و از ظرفیت و استعداد ویژه ای برخوردار است و باید به اصول اخلاقی و ارزشی پایبند باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی افزود: بسیاری از مباحث و پرسش ها درباره انسان ها مطرح است که حداقل باید در مقدمه و یا ضمائم این اعلامیه آورده می­ شد.

وی تأکید کرد: نوشتار بندهایی از حقوق به عنوان موادّ، بدون توجّه به مبانی و منابع لازم، از نظر عقلی غیر قابل قبول است؛ از این رو ضرورت دارد این نقیصه به صورت جدّی مورد توجه قرار گیرد؛ البته لازم به یادآوری است اگر حقوق بشر مجموعه‌ای از قوانین و مقررات اعتباری باشد که به امور واقعی و تکوینی ربط پیدا نکند، نمی‌توان آن را برهان پذیر دانست؛ بلکه این گونه امور، اعتباری است؛ امّا در حقوق بشر از دیدگاه اسلام، قوانین از برداشت‌های چند شخص حقیقی یا حقوقی به دست نمی‌آید؛ بلکه با توجّه به اینکه قانون­گذار خداست، بر اساس یک نظام حقوقی منسجم به موضوع انسان به صورت واقعی پرداخته می شود و میان نظام تشریعی و حقوقی با نظام تکوین، ارتباطی تنگاتنگ می‌باشد.

امام جمعه هامبورگ عدم ضمانت اجرایی اعلامیه جهانی حقوق بشر را از دیگر کاستی های آن عنوان کرد و گفت: در این اعلامیه یک سلسله موادّ حقوقی در کنار هم گذاشته شده؛ بدون آنکه ضمانت اجرائی آن مواد مورد بررسی قرار گیرد و بسیار روشن است در جائی این ضمانت خواهد بود که قانون گذاران فقط منافع خود را در نظر نگیرند و نیز هیچ­گاه قانون شکنی در اجرای آن به وجود نیاید؛ بلکه بدون هر نوع توجیه و تفسیری به نفع خود، به اجرای قانون در هر زمان و هر مکانی پرداخته و متخلف از قانون را بر اساس آن مجازات کنند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ افزود: در چنین موقعیتی جامعه بشری مواجه با ضعیف کشی نشده و با اقتدار به قوانین مربوط به حقوق بشر افتخار می کند و همواره در دفاع و اجرای آن خود را ملتزم خواهد دانست. 

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی یادآور شد: خدای متعال هیچ نفعی را برای خود نخواسته و هیچ­گاه تبعیض و بی عدالتی در رابطه با انسان­ها روا نمی‌دارد؛ پس هر شخصی که این روحیه را در خود پرورانده و اعتقاد و باور داشته باشد که بی عدالتی دربارۀ قانون، مجازات اخروی را به دنبال خواهد داشت، خود را ملزم به اجرای قانون نموده و نسبت به آن احساس مسئولیت خواهد نمود.

وی اظهار داشت: آنان که اهل باورند و به شاهد بودن خدای بزرگ اعتقاد دارند، هیچ گاه در مسیر تخلف از قانون بر نمی‌آیند؛ چراکه می‌دانند که حضرت حق بر آنان نظارت کرده و در قرآن کریم نیز در این زمینه می‌فرماید: «أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى‏/ آیا نمی دانید که خدا می بیند».

امام جمعه هامبورگ ابراز داشت: بر اساس این جهان­بینی همه مراقب خواهند بود که قانون مربوط به حیات انسان به صورت کامل اجراء شود؛ زیرا بر این باورند که اگر خیانت و ضرری به خود و دیگران برسانند، خدا در کمین آنان خواهد بود: « إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ ».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha