دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام شاه جعفری -  تهران

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران از رصد مستمر فضای تهذیبی و اخلاقی و برپایی کرسی های آزاد اندیشی در ۶۰ مدرسه علمیه استان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا شاه جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به این که معاونت تهذیب حوزه تهران به طور مستمر و منظم فضای اخلاقی و تهذیبی مدارس علمیه استان را رصد می کند، گفت: ظرف چند ماه گذشته ضمن حضور در35 مدرسه علمیه در تهران و بحث و تبادل نظر با اساتید و مدیران مدارس، یک شب نیز در هر یک از این مدارس حضور داشته تا از نزدیک با طلاب، اساتید و فضای تهذیبی آن ها آشنا شوم.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: تمامی 60 مدرسه فعال درسطح تهران شامل این بازدید و رصد مستمر در سال جدید تحصیلی خواهند بود و تلاش داریم در این بازدیدها علاوه بر حضور حداقل یک شب در مدارس، نقاط ضعف و قوت فضای مدارس مورد ارزیابی قرار گرفته و با رایزنی با مدیران و اساتید، به راهکارهای مبنایی و مناسب برای رفع کاستی ها و تقویت برنامه ریزی ها دست یابیم.

*بیان نکات اخلاق در ابتدای هر درس

وی با تأکید بر لزوم اهتمام به تقویت جنبه های اخلاقی درآموزش های حوزوی، گفت: به اساتید مدارس علمیه استان توصیه کرده ایم درابتدای هر کلاس درس، دو یا سه دقیقه یک نکته یا حدیث اخلاقی کوتاه طرح گردد، یعنی همان کاری که مقام معظم رهبری درابتدای کلاس های درس خارج خود دارند و پس از طرح حدیثی، چند دقیقه ای به تشریح نکته های اخلاقی آن می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین شاه جعفری افزود: مجموع نکات اخلاقی کوتاه مطرح شده در ابتدای هر درس در طول سال تحصیلی می تواند کوله باری ارزشمند از درس های تهذیبی و نکات تربیتی اخلاقی برای طلاب فراهم آورده و موجب تهذیب هرچه بیشتر طلاب می گردد.

*همکاری اساتید اخلاق

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران یادآور شد: ما درحوزه تهران نیاز به تحول جدید داریم و در این بین مساعدت و همکاری مدیران حوزه ها و اساتید به خصوص اساتید اخلاق بسیار حائز اهمیت است.

*انتخاب مشاور و دستیار استاد در حجره های طلاب  

وی در ادامه از تعیین مشاوران و دستیاران اساتید در حجره های طلاب خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی ازکارهای خوبی که درمدارس تهران انجام شده، تعیین یک طلبه مهذب از پایه های بالاتر درحجرات طلبه های پایه های پائین تر است تا ضمن نظارت برحسن رفتار طلاب، روزانه تنظیم ساعات درس و مباحثات آن ها را کنترل و مورد توجه قراردهد.

حجت الاسلام والمسلمین شاه جعفری افزود: این افراد به عنوان مشاور و استادیار، تمام امور طلبه ها را تحت نظارت دقیق قرارداده و با اعمال و گفتار شایسته خود، الگویی مناسب طلاب ساکن درحجره ها خواهند بود، ولذا درصددیم این امر در مدارس تهران اجرایی و نهادینه شود.

*لزوم تقویت کرسی های آزاد اندیشی

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران با تأکید بر ضرورت تقویت کرسی های آزاد اندیشی درحوزه ها، اظهارداشت: درتمام حوزه ها و مدارس علمیه تهران کرسی های آزاد اندیشی، جلسات پرسش و پاسخ و حلقه های معرفتی با موضوعات آزاد برپا می گردد که در این جلسات، اساتید و طلاب در کنار هم به بحث و تبادل نظر و بررسی موضوعات مطرح شده می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: درسال جاری برنامه معاونت تهذیب حوزه تهران، تقویت هرچه بیشتر حلقه های معرفتی و کرسی های آزاداندیشی در سطح مدارس استان است تا ان شاء الله شاهد توسعه و تعمیق هر چه بیشتر آن بین طلاب حوزه ها باشیم.

*ضرورت تربیت مشاوران توانمند

حجت الاسلام والمسلمین شاه جعفری درادامه با اشاره به اهمیت مشاوره و ضرورت تربیت مشاوران توانمند، ابرازداشت: مرکزتخصصی تربیت مشاور در شهرمقدس قم دوره های 2 ساله ای را برای تربیت طلاب مشاورطراحی نموده که طی آن، طلاب سطح دو می توانند پس از گذراندن آموزش ها و تخصص های لازم، به عنوان مشاوراسلامی اقدام به ارائه مشاوره های تخصصی نمایند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: درصددیم درصورت فراهم شدن شرایط و اخذ موافقت های لازم، امسال شعبه این مرکزآموزشی تخصصی را درتهران افتتاح کرده و در زمینه تربیت مشاوران اسلامی درسطح استان به خودکفایی برسیم.

*ارائه مشاوره های خانوادگی

وی، اهتمام جدی به مشاوره های اخلاقی تربیتی برای طلاب متأهل را ازاولویت های معاونت تهذیب حوزه تهران عنوان کرد و ابراز داشت: درهرمدرسه ای که حضور پیدا می کنیم طلاب متاهل و خانواده های آنان را جمع کرده و برنامه های ویژه ای برای آن ها برگزارمی کنیم. همچنین برای اولین باردرتهران درصدد ایجاد مرکزمشاوره برای خانواده های طلاب، درصورت موافقت شورای عالی حوزه، هستیم تا خدمات متعدد مشاوره ای به طلاب متأهل ارائه گردد.

*دوره تهذیبی طلاب جدید الورود

حجت الاسلام والمسلمین شاه جعفری با اشاره به این که امسال برای اولین بار در حوزه تهران دوره های ویژه تهذیب برای طلاب جدید الورود با همکاری و حضور اساتید مجرب و خبره حوزه برگزارمی شود، گفت: در سال تحصیلی جدید یک دوره تهذیبی برای طلبه های تازه وارد به حوزه طراحی و برنامه ریزی کرده ایم که طی دو مرحله و به صورت متمرکز طلاب را به یکی از حوزه های خوش آب و هوای تهران مثل حوزه دماوند و یا فیروزکوه برده و با برپایی کلاس ها و دوره های مختلف آن ها را با محیط حوزه آشنا می کنیم.

وی اضافه کرد: این دوره ها سبب می شود هم طلاب با حوزه آشنا ومأنوس گردند و هم ما بتوانیم به خوبی با روحیات طلاب آشنا شویم، یعنی فضای روحی طلاب مشتاق به تحصیل در حوزه مورد ارزیابی دقیق و کارشناسانه قرارگرفته و درمقابل، طلبه نیزبررسی می کند که آیا حوزه با روحیات و خلقیات او همخوانی دارد یا نه.

*اردوی مشهد

معاون تهذیب حوزه های علمیه استان تهران درادامه با اشاره به برپایی اردوی زیارتی، مهارتی و تهذیبی طلاب استان تهران که درمشهد مقدس، گفت: علی رغم مشکلات متعدد، این اردو به فضل الهی برای اولین بار با حضور 140 طلبه پایه های اول تا سوم درمشهد مقدس و جواربارگاه ملکوتی امام علی بن موسی الرضا(ع) برگزارگردید.

وی با بیان این که این اردو با مشارکت و حضورفعال طلاب ازهمه مدارس علمیه تهران، درطول ایام مبارک ماه ضیافت الهی برگزار شد، تصریح کرد: دراین اردو روزانه 15 کلاس با حضور 8 استاد برجسته برگزارمی گردید که طی آن، اساتید درعرصه های قرآن، سنت، اهل بیت(ع)، اخلاق، اصول کافی و سایر مباحث، با تشکیل کارگروه های متعدد، سطوح علمی و معرفتی طلاب تقویت شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاه جعفری یادآورشد: در این اردو برای هر15 طلبه، یک طلبه مهذب از پایه های بالاتر تعیین شده و امور آنان را تحت نظارت داشت. همچنین در کناراین آموزش ها حجت الاسلام احمدی از روانشناسان خبره حوزوی دراین دوره تهذیبی مبحث روانشناسی را براساس قرآن کریم، احادیث و روایات برای طلاب تشریح کرد.

انتهای پیام 34/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha