دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام عماد معاون پژوهش حوزه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: در راستای تدوین نظام جامع پژوهش، تدوین نقشه جامع علمی حوزه های علمیه ناظر به نقشه جامع علمی کشور، ایجاد فضای پرسشگری و فضای آزاد اندیشی درسطوح و رشته های مختلف، نظریه پردازی در عرصه های مختلف کشور و نظام اسلامی، مدیریت رشد و... تلاش های گسترده ای انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به بخشی از فعالیت های  معاونت پژوهش که چندی پیش در اجلاسیه مدیران استانی که گزارش کامل آن را به  اعضای شورای عالی و مدیر حوزه در این اجلاس ارائه کرده بود اظهارداشت: اهداف فرابخشی کوتاه مدت سه ساله معاونت پژوهش حوزه،شامل تدوین نقشه جامع علمی حوزه های علمیه، تهیه سند راهبردی پژوهش حوزه های علمیه، طراحی نظام جامع پژوهشی و مواردی چون طراحی و استقرار نظام تعاملات علمی معاونت با نهادها و دستگاه های ذی ربط در سطوح حوزوی، ملی و فراملی، طراحی و استقرار نظام اطلاعات علمی حوزه های علمیه است.

وی در خصوص اقدامات معاونت پژوهش در راستای تحقق رهنمودها و مطالبات رهبر انقلاب بیان کرد: این معاونت در زمینه تدوین نظام جامع پژوهش حوزه های علمیه، تدوین نقشه جامع علمی حوزه های علمیه ناظر به نقشه جامع علمی کشور، ایجاد فضای پرسشگری و فضای آزاد اندیشی درسطوح و رشته های مختلف، نظریه پردازی در عرصه های مختلف کشور و نظام اسلامی و مدیریت رشد تلاش های گسترده ای را انجام داده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه  خاطرنشان کرد: در زمینه تدوین نظام جامع پژوهش حوزه های علمیه تلاش هایی از قبیل، تدوین مولفه ها و ریز مولفه های نظام پژوهش، تدوین شاخص های نظام پژوهش حوزه های علمیه، تدوین ماموریت ها و کارکردهای پژوهش حوزه های علمیه، تدوین نظام ارتباطی مولفه های نظام پژوهش و تدوین نظام ارتباط بخش پژوهش با سایر نظامات، صورت گرفته است.

وی گفت: در زمینه تدوین نقشه جامع علمی حوزه های علمیه نیز برنامه های گسترده ای، شامل تدوین بنیادهای نظری و ارزشی حاکم بر عرصه علم در حوزه های علمیه ناظر به رسالت حوزه ها، تدوین سیاست های علمی حوزه های علمیه، ترسیم وضعیت مطلوب علم و فنآوری در حوزه های علمیه، تعیین نظام اولویت های علم و فنآوری حوزه های علمیه و... انجام و اجرا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: محور بعدی فعالیت های این معاونت در زمینه ایجاد فضای پرسشگری و گسترش و تعمیق فضای آزاداندیشی در سطوح و رشته های مختلف است نظریه پردازی در عرصه های مختلف اداره کشور و نظام اسلامی، مدیریت رشد و توسعه متوازن علوم حوزوی با اهتمام به روش شناسی علوم و تعمیم روش اجتهادی به سایر علوم، انطباق پژوهش های حوزوی با نیازهای روز نظام اسلامی، کشور و جهان سایر محورهای فعالیت این معاونت می باشد.

وی گفت: محور بعدی تعامل با دستگاه های علمی و اجرایی کشور و استفاده از ظرفیت های نظام بود که شامل 30برنامه متعدد بود؛ محور هشتم نیز ترویج جایگاه ارزشی علم وفرهنگ سازی امر پژوهش و تولید دانش در حوزه های علمیه است که بیش از 15 برنامه مختلف شامل می‌شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به انتظارات معاونت پژوهش از مدیریت های استانی، عنوان کرد: این انتظارات شامل برنامه ریزی کوتاه مدت پژوهشی در چارچوب برنامه و بودجه مصوب سالانه، تعیین اهداف و برنامه های 3تا5ساله استان ها در عرصه پژوهش ناظر به فرابخشی میان مدت معاونت پژوهش، تشکیل شورای پژوهش استانها، نظارت مستمر بر فعالیت های معاونت پژوهش در استان ها، تاکید بر تشکیل پرونده پژوهشی برای طلاب استان ها شامل گزارش، هزینه کامل اعتبارات، جذب اعتبارات از سایر منابع، تشویق طلاب برای شرکت در جشنواره علامه حلی، اهتمام حد اکثری به آموزش پژوهش محور طلاب، اهتمام به اجرای دقیق 2تا 4 واحد آموزش مهارت های پژوهشی و برگزاری آیین هفته پژوهش و... است.

وی گفت: مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه از دیگر نهادهای فعال در این معاونت است؛ ماموریت این مرکز شامل شناسایی، هدایت و حمایت نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه در راستای تولید و توسعه علوم دینی و گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی در سطح ملی و فراملی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: این شورا شامل یک چارچوب تشکیلاتی شامل دبیرخانه های بخشی، هیات امنا شامل 16 تن از بزرگان و مدیران عالی حوزه و کمیسیون هیئت امنا است؛ گروه های مورد شناسایی و حمایت نیز شامل مفاخر، نخبگان، برگزیدگان از میان اساتید، پژوهشگران، مبلغان و مدیران، استعدادهای برتر وممتازین 17 تا 34 سال است.

وی گفت: عرصه های شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه نیز شامل عرصه آموزش، پژوهش، تبلیغ و امور فرهنگی، مدیریت و عرصه اخلاق و تربیت است؛ از جمله اقدامات این مرکز میتوان به تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل ها، شناسایی و حمایت استعدادهای برتر و نخبه است که هر استان فعالیت های مشخص  وآماری را در این خصوص انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: انتظارات مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر از مدیران استانی شامل، َآشنایی کامل با دستورالعمل احراز استعدادهای برتر ونخبگان و تسلط بر فرایند شناسایی، توجیه کامل مدیران، معاونان واحدهای آموزشی در خصوص شناسایی و تشکیل پرونده واجدین شرایط اولیه در مورد استعدادهای برتر ونخبگان حوزه، برنامه ریزی و اقدام در راستای افزایش واجدین شرایط اولیه، ترویج و زمینه سازی برای شرکت طلاب در مسابقات علمی، برنامه ریزی برای توفیق واجدین شرایط در مصاحبه علمی استعدادهای برتر، کمک به پویایی بیشتر طلاب از نظر پژوهشی و.... است.

وی گفت: بخش دیگر این معاونت، شواری اعطای مجوزها و امتیازات علمی است که این بخش نیز وظایف مشخصی از جمله اعطای مجوز ها و امتیازاهای علمی، برگزاری کمیسیون واحدهای پژوهشی و علمی و کرسی های نظریه پردازی است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha