یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد حسین رجبی دوانی

حوزه/ وقتی امام رضا(ع) وارد مسجد النبی(ص) می شدند، علمای عامه اهل تسنن گرد حضرت جمع می شدند و سئوالات خود را می پرسیدند و پاسخ های لازم را از حضرت دریافت می کردند.

دکتر محمد حسین رجبی دوانی، همزمان با روز زیارتی امام رضا(ع)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در مشهد، پیرامون سیره سیاسی حضرت رضا(ع) گفت: دوره 250 ساله حضور امامان در میان مردم، یک دوره بسیار مهم و قابل بررسی در تاریخ اسلام و بشریت است. با ارتحال پیامبر(ص) دوره امامت آغاز می شود تا سال 260 پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)، امامت حضرت مهدی آغاز می شود و آن وجود مقدس به خاطر شرایط موجود در غیبت قرار می گیرد .

وی با اشاره به اینکه دوران امامت امام رضا(ع)، اوج ترویج فرهنگ اسلامی است ، افزود: در حقیقت وظیفه امامت امام رضا(ع) پیش از امامت ایشان بوده است، یعنی زمانی که پدر بزگوارشان زندانی شدند، ارتباط مردم با امام قطع شد و این وظیفه را امام رضا (ع) بر عهده گرفت، حتی حضرت رضا(ع) نیز به امام دسترسی نداشتند، چرا که پدر در بغداد زندانی شده بودند و  ثامن الحجج(ع) در مدینه بودند .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع) با طی الارض  از مدینه به بغداد رفتند و خودشان پدر را غسل داده و بر پیکر مطهرش نماز خواندند.

رجبی دوانی با اشاره به این که هدایت مردم توسط امام رضا(ع) 4 سال قبل از امامت ایشان بوده است، ادامه داد: امام رضا (ع) بعد از مرگ هارون توانستند به مدت 5 سال در مدینه و شهرهای دیگر به تبلیغ بپردازند تا جایی که وقتی وارد مسجد النبی(ص) می شدند، انبوه علمای عامه اهل تسنن گرد حضرت جمع می شدند و سئوالات خود را می پرسیدند و پاسخ های لازم را از حضرت دریافت می کردند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به حدیث سلسلة الذهب گفت: در نیشابور حدود 24 هزار نفر محدث نزد امام رضا (ع) اجتماع کردند و استقبال از آن حضرت ساعت ها به طول انجامید و علما و محدثان از حضرت سئوال کردند و امام(ع) این حدیث را بیان کردند. محدثان سنی هم حدیث سلسلة الذهب را نقل کرده اند.

وی با تاکید براین که فلسفه و کلام اسلامی مدیون امام رضا(ع) است و با حضور امام(ع) در ایران، مردم ایران به شیعه گرایش پیدا کردند، افزود: مناظرات امام رضا(ع) با فیلسوفان سایرکشورها باعث شد، حتی دانشمندان و فیلسوفان اهل سنت از حضرت درس گرفتند.

انتهای  پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha