دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ یکی از دلایل موفقیت غربی‌ها این است که دارای سیستم هستند، با اینکه سیستم غلطی است ولی آن را دارند و ما نیز باید یک سیستم داشته باشیم و با تغییر اشخاص و مدیران سیستم به همان صورت به کار خود ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله محسن اراکی شنبه شب در نشست علمی "تئوری عزاداری در اسلام ناب" در مدرسه علمیه مهدی موعود(عج) قم بیان کرد: موضوع عزاداری سیدالشهدا(ع) یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مقوله‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما است.

وی با اشاره به این که به این موضوع می‌توان از چهار زاویه نگاه کرد گفت: علم‌الاجتماع اسلامی، فلسفه اسلامی تاریخ، بنیادهای تمدن اسلامی و فقهی چهار نگاهی است که می‌توان از این زوایا عزاداری بر سیدالشهدا (ع)را بررسی کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب به نگاه علم‌الاجتماع اسلامی اشاره کرد و افزود: منابع دینی ما تحلیلی از هویت و شخصیت جامعه و قوانین در جامعه را دارند و این تحلیل، صد در صد اسلامی و دینی است.

وی ابراز داشت: در قرآن کریم، اصلی است که می‌گوید آنچه هویت انسان‌ها را مشخص می‌کند، امامی است که انسان‌ها او را به رهبری می‌پذیرند و از فرمان او تبعیت می‌کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب بیان کرد: قرآن کریم بیان می‌کند "آنچه از انسان صادر می‌شود را به گردنش می‌آویزیم" یعنی این رفتارها از انسان‌ها جداشدنی نیست و این رفتارها در کتاب شخصیت انسان‌ها نوشته می‌شود.

وی با بیان اینکه هویت حقیقی انسان از یک جا سرچشمه می‌گیرد گفت: انسان مؤمن دستورش را از امام نور می‌گیرد و انسان غیر مؤمن دستورش را از امام نار می‌گیرد.

آیت الله اراکی ادامه داد: اینکه در روایات داریم که مؤمنین در روز قیامت نامشان محمد یا علی است به این دلیل است که مؤمنین شخصیت خود را با تبعیت از محمد(ص) و علی(ع) ساخته‌اند و از آنها دستور گرفته‌اند و شخصیت آنها نمادی از شخصیت امامشان شده است.

علما به علم الاجتماع  اهتمام کنند

وی بیان کرد: اگر امام جامعه یک امام نار بود یک هویت اجتماعی وارونه به دلیل تبعیت از یک امام نار به وجود می‌آید.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: علمای اسلامی و طلاب جوان باید به تدریج وارد عرصه‌های علم‌الاجتماع اسلامی شوند تا دامنه این علم آن‌چنان که باید باز و گسترده شود.

وی اذعان داشت: بر اساس یکی از اصول علم‌الاجتماع اسلامی، هویت جامعه اسلامی یک هویت واحد است و شما بر مبنای این نگاه می‌توانید روایات فراوانی که برای فراخوانی کمک به ائمه(ع) صادر شده است را بفهمید.

آیت الله اراکی گفت: ارتباط ما با امیرالمؤمنین(ع) یک ارتباط قراردادی نیست و با اینکه با یک قرارداد شروع می‌شود ولی اگر به آن عمل کردیم به یک ارتباط حقیقی تبدیل می‌شود و جامعه‌ای به وجود می‌آید که تک تک اعضای آن در مرتبه خودشان هستند.

وی مطرح کرد: اولین کسی در اسلام که بر وجود مبارک سیدالشهدا(ع) گریست پیامبر اکرم(ص) بود و این گریستن همچنان ادامه داشت.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه هویت ما هویت محمدی و یک هویت واحد است یادآور شد: رسول اکرم(ص) کسی است که می‌فرماید، مؤمنان جامعه مسلمین، مثل یک پیکرند که اگر بخشی آزار دید بخش دیگر بی‌تفاوت نخواهد ماند و او هم آزار خواهد دید.

وی با اشاره به اینکه اگر مؤمنی آزار ببیند مؤمن دیگر آزرده دل می‌شود چه رسد به اینکه رسول اکرم(ص) آزرده دل باشد گفت: آزردگی شهادت امام حسین(ع) بر دل رسول اکرم(ص) نشسته است پس دل ما باید آزرده باشد.

آیت الله اراکی افزود: بر مبنای علم‌الاجتماع اسلامی کسی نمی‌تواند مسلمان باشد و در دلش احساس آزردگی و غم از حادثه کربلا نکند، بلکه در ظاهر هم باید این احساس غم را نشان دهد.

وی بیان کرد: عزاداری چیزی جز این نیست که ما این احساس غم را نشان می‌دهیم و از دیدگاه علم‌الاجتماع اسلامی یک ضرورت و قانون است و ما نمی‌توانیم بخشی از جامعه اسلامی باشیم و از این غم رسول خدا (ص) جدا باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به عزاداری از دیدگاه فلسفه تاریخ اظهار کرد: وقتی می‌گوییم فلسفه تاریخ یعنی این که تاریخ از یک جا آغاز شده است و روزی به پایان می‌رسد و از این آغاز و آن پایان، خط سیری وجود دارد که فلسفه تاریخ نامیده می‌شود.

وی ابراز داشت: هیچ‌گاه تاریخ بشر بدون دولت نبوده و پیدایش بشر همواره همراه با پیدایش حاکم بر روی زمین بوده است به این دلیل که بشر نخستین خلیفه ملک بود.

آیت الله اراکی عنوان کرد: این خلافت آغازین خلافت فردی است و به یک خلافت اجتماعی پایان می‌یابد و این جامعه خلیفه‌اللهی را وجود مقدس مهدی موعود (عج) ایجاد می‌کند.

نیازمند سیستم واحد هستیم

وی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که با آمدن یک فرد کارها تغییر می‌کند به این دلیل است که در این جامعه سیستم وجود ندارد و فردی عمل می‌شود گفت: یکی از دلایل موفقیت غربی‌ها این است که دارای سیستم هستند، با اینکه سیستم غلطی است ولی آن را دارند و ما نیز باید یک سیستم داشته باشیم و با تغییر اشخاص و مدیران سیستم به همان صورت به کار خود ادامه دهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه در جامعه مهدوی اساس سیستم، اطاعت فرمان خدا است و به طور خودکار اراده‌ها تسلیم فرمان خدا می‌شود افزود: مهم‌ترین مصادیق انتظار این است که چنین سیستمی را در محدوده جامعه کوچک خودمان فراهم کنیم تا مقدمه آن جامعه فراگیر شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس فلسفه تاریخ برای اینکه جامعه بشر به آن جامعه خلیفه‌اللهی تبدیل شود احتیاج به یک انرژی حرکت زا دارد که دارای سه خصلت است گفت: این انرژی جنبش زا است و با ظلم و استکبار ستیز می‌کند و تا ظلم را از جهان ریشه‌کن نکند از پا نمی نشیند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب بیان کرد: اگر این انرژی تاریخ ساز نباشد جامعه بشر به آن جامعه خلیفه‌اللهی دست نخواهد یافت و این انرژی را قیام حسینی تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: این انرژی از کانال عزاداری‌ها عمل کرده و جامعه را به حرکت در می‌آورد تا آن جامعه خلیفه‌اللهی تحقق یابد.

عزاداری‌ها تمدن ساز هستند

آیت الله اراکی با اشاره به عزاداری‌ها از نگاه تمدن سازی گفت: عزاداری‌ها تمدن ساز هستند و جامعه نوینی باارزش‌های ویژه می‌سازد.

وی ابراز داشت: فرهنگ، جامعه را می‌سازد و اساس فرهنگ نظام ارزش‌ها است و قیام امام حسین(ع) یک منظومه ارزشی ارائه می‌کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه در رفتار و کردار سیدالشهدا(ع) یک منظومه بزرگ ارزشی جلوه‌گر است گفت: این منظومه بیان می‌کند که در مبارزه با بدی، باید تا آخرین قطره خون مبارزه کرد و برای از بین بردن  ظلم در جامعه گذشتن از همه‌چیز ارزشمند است حتی اگر آن خون سیدالشهدا(ع) باشد.

وی ادامه داد: این یک منظومه ارزشی است که یک تمدن را به دنبال خود دارد که مبنای آن فرهنگ مقاومتی، اقتصاد مقاومتی، سیاست مقاومتی و جامعه مقاوم است.

آیت الله اراکی اظهار کرد: عزاداری‌ها تبیین منظومه ارزشی نوین سیدالشهدا(ع) است  و لذا تمدن ساز است به شرطی که این عزاداری‌ها درست برگزار شود.

وی با اشاره به بحث فقاهتی در عزاداری‌ها گفت: رسول خدا(ص) اسوه حسنه ما است و ما باید به سنت پیامبر(ص) تأسی کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب عنوان کرد: پیامبر(ص) بر سیدالشهدا(ع) عزاداری کرده است که همان اظهار حزن بر حسین (ع)است و یکی از جلوه‌های عزاداری‌ها سیاه پوشیدن و گریه کردن است.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha