دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
سفر آیت الله محسن اراکی به پاکستان

حوزه/ آیت الله اراکی گفت: چرا باید سازمان ملل برای حل مشکلات کشورهای اسلامی ورود کند؟ کشورهای اسلامی باید مشکلاتشان را بین خودشان حل کنند و با ایجاد کمیته هایی مشکلات و تنش های موجود بین کشور های اسلامی را بر طرف نمایند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»به نقل از خبرگزاری تقریب، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر روز جمعه با "سراج الحق" رهبر جماعت اسلامی پاکستان در اسلام آباد دیدار و گفت و گو کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این دیدار با اشاره به بیداری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: این بیداری اسلامی منجر به احیای نهضت فلسطین و حرکت اسلامی در غزه شد همچنین در جنوب لبنان جنبش اسلامی توانست صهیونیست ها را از این منطقه بیرون کند و در مجموع آنچه اتفاق افتاد بشارت می داد که قدرت جدید جهان اسلام در حال شکل گیری است.
وی افزود: وقتی که این وضعیت جدید اتفاق افتاد دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش را واداشت تا تدبیری برای جلوگیری از این قدرت بیندیشند و مهمترین تدبیر آنها ایجاد جنگ های محلی و قومی در جهان اسلام بود.
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر بیشترین تحقیقات پیرامون اسلام و جهان اسلام در دانشگاه های عبری و دانشگاههای انگلیس اتفاق افتاده است، اظهار داشت: آنها با تحقیقاتشان پی بردند که در جهان اسلام یک وضعیتی وجود دارد که با استفاده از این وضعیت می توانند جنگ های درون اسلامی و داخلی در کشور های اسلامی راه بیاندازند.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب در پایان از سراج الحق دعوت کرد تا به ایران سفر کند و با علمای ایران نشست داشته باشند تا بتوانیم به یک سازوکار علمایی در راستای تقویت تقریب بین مذاهب اسلامی در کشور های اسلامی دست پیدا کنیم.
"
سراج الحق" رهبر جماعت اسلامی پاکستان نیز در این دیدار  ضمن خیر مقدم به آیت الله اراکی، اظهار داشت: که خداوند این سفرش را به عنوان جهاد فی سبیل الله قرار دهد.
وی با بیان اینکه من علاقه قلبی به انقلاب اسلامی ایران دارم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از توان بسیار بالایی برای حمایت از مسلمانان جهان دارد و رهبران جماعت اسلامی پاکستان همواره به ایران سفر کرده اند و با این کشور ارتباط خوبی دارند.
وی در ادامه تأکید کرد: اختلافات مذهبی و فرقه ای را می توان به صورت علمی و با برگزاری نشست میان علما حل کرد.

حضور در نماز جمعه اسلام آباد

آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  ظهر روز جمعه طی سخنانی درجمع نمازگزاران جمعه مرکز فرهنگی جامعه الصادق اسلام آباد، با اشاره آیه مباهله «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ» اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) الگویی برای همه زنان است.
وی با اشاره به بیت در اسلام اظهار داشت: یک بیت ویژه وجود دارد که از آن رسوالله است و در آن بیت فاطمه(س)، حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) رشد کردند.
آیت الله اراکی اظهار داشت: این خانه خانه امید همه مسلمین است چون افرادی که در این خانه زندگی می کردند الگو و سمبل همه مسلمین هستند.
وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) برای برپایی جامعه متحد و جامعه عدل خواهد آمد، اظهار داشت: امام زمان بنیانگذار جامعه جهانی که مبنای آن عدل است خواهد بود و اگر جامعه اسلامی متفرق و پراکنده باشد قطعا امام زمان ظهور نخواهد کرد.

نشست با علمای پاکستان

نشست علمای پاکستان با آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه جمعه در هتل ماریوت اسلام آباد برگزار شد. در این نشست شماری از علمای برجسته پاکستان از جمله دکتر ابوالخیر زبیر رئیس شورای همبستگی اسلامی پاکستان، لیاقت بلوچ دبیر کل جماعت اسلامی پاکستان، آصف قاضی از اعضای شورای همبستگی اسلامی پاکستان، ثاقب اکبر معاون شورای همبستگی اسلامی پاکستان و خالد محمود عباس از اعضای شورای همبستگی اسلامی پاکستان حضور داشتند.
آیت الله اراکی طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: اساس اسلام در سه کلمه خلاصه می شود و آن معرفت خدا و رسول، محبت خدا و رسول و اطاعت از خدا و رسول است  و اگر این سه رکن حاصل شد جامعه اسلامی به وجود می آید، که این جامعه یک پدر دارد و مابقی افراد در این جامعه همه برادر و خواهرند. یعنی اگر معرفت، محبت و اطاعت رسول خدا به وجود آمد "اخوة المومنین" حاصل می شود.
آیت الله اراکی اظهار داشت: آنچه مجمع جهانی تقریب به سوی آن دعوت می کند این است که ما به خدا و رسول خدا بازگردیم.
وی با بیان اینکه آنچه امروز در جهان اسلام اتفاق می افتد آن چیزی است که رسول خدا ما را از آن برحذر داشته است، اظهار داشت: ما نباید کاری کنیم که چنین وضعیتی در جهان اسلام رخ بدهد و باید جهان اسلام و امت اسلامی را از تفرقه و تنش دور نماییم.
آیت الله اراکی افزود: پاکستان کشور بزرگی است و علمای آن می توانند کارهای بسیار بزرگی در زمینه ایجاد وحدت و تقریب امت اسلامی انجام دهند.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: چرا باید برای حل مشکلات کشورهای اسلامی سازمان ملل ورود کند، کشورهای اسلامی باید مشکلاتشان را بین خودشان حل کنند و با ایجاد کمیته هایی مشکلات و تنش های موجود بین کشور های اسلامی را بر طرف نمایند.
وی در پایان تأکید کرد: مجمع جهانی تقریب این آمادگی را دارد که با شورای همبستگی پاکستان و سایر جمعیت های این کشور پیرامون وحدت و تقریب همکاری کند.
در ادامه این نشست سایر علمای حاضر پیرامون ضرورت وحدت و همچنین راهکار های ایجاد وحدت مطالبی را ایراد کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha