دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله شفیعی

حوزه/ با بررسی بیش از ۸۰ کتاب حدیثی و تاریخی، قریب به ۴۳۰ سخن از امام هادی(ع) در مسائل گوناگون به دست آمده و نشان از آن دارد که با وجود مراقبت های شدید امنیتی، امام(ع) ارتباط با شیعیان را هیچ گاه قطع نکردند.

آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، با اشاره به فرارسیدن میلاد امام هادی (ع)، بیان داشت: این امام همام، دومین امامی هستند که به ابن الرضا مشهور شده و همچون پدر بزرگوار خویش، در سن 8 سالگی به مقام امامت نائل شدند.

وی خاطرنشان کرد: دوران امام هادی(ع) دارای شرایط بغرنج و بسیار پیچیده ای بود، از یک سو مسائل مختلف کلامی و از سوی دیگر اقدامات امنیتی خلفا کار را بر امام دشوار کرده بود.

عضو خبرگان رهبری، 11 سال تبعید امام هادی(ع) را یکی از رنج های آن امام همام دانست و اذعان داشت: در سال 243 هجری دوران تبعید امام هادی شروع و پس از بغداد به سامرا فرستاده شدند؛ سامرا محل پادگان نظامی بنی عباس بود، از این رو در کتب تاریخی به آن امام همام لقب صاحب العسگر داده اند.

آیت الله شفیعی، با اشاره به ارتباط امام علی النقی(ع) با شیعیان در دوران تبعید، بیان داشت: با بررسی بیش از 80 کتاب حدیثی و تاریخی،  قریب به 430 سخن از این امام همام در مسائل گوناگون به دست آمده و این مسئله نشان از آن دارد که با وجود مراقبت های شدید امنیتی، امام هادی (ع) ارتباط خود را با شیعیان قطع نکردند.

وی، امام هادی(ع) را منشا برکات بسیاری برای شیعیان دانست و خاطرنشان کرد: زیارت جامعه کبیره که دارای مضامین عالی و معارف بلند و درس های تربیتی می باشد از سوی آن امام همام بیان شد و این نکته نشان دهنده وجود مخاطبانی با سطح معرفتی بالا در عصر امام علی النقی(ع) است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، امامت امام علی النقی(ع) در سن کودکی را دارای نکات حائز اهمیتی خواند و افزود: خداوند متعال با این انتصاب به جامعه بشریت نشان داد که در سنین کودکی نیز می توان در قله علم و معرفت قرار گرفت؛ از این رو ما نیز باید با جدی گرفتن تربیت فرزندانمان آنان را در مسیر رشد و تعالی قرار دهیم.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر دستیابی به مراحل کمال در سن کودکی ممکن نبود، قطعا خداوند متعال پیامبران و امامان را که الگوی جامعه هستند، در این سن منصوب نمی کرد.

وی با اشاره به نقش جامعه و حاکمیت در تربیت افراد، بیان داشت: یکی از موارد تاثیر گذار در تربیت افراد، تاثیر پذیری از جامعه است؛ این که روند کلی جامعه بر چه سمت و سویی حرکت کرده و زمینه های تربیت به چه شکلی فراهم باشد، عامل مهمی در تربیت افراد است.

آیت الله شفیعی، بر لزوم بازنگری در روند تربیت افراد در جامعه تاکید و خاطر نشان کرد: تا چندین قرن پس از ائمه اطهار(ع) افرادی بسیاری در سنین پایین درجات علمی و معرفتی را طی کردند؛ از این رو باید عوامل انحطاط جامعه و روند نزولی تربیت افراد را به دقت بررسی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha