جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
فاجعه منا

حوزه/ مقامات کشور اندونزی با انتقاد از عملکرد سعودی ها در قبال فاجعه منا تاکید کردند که سعودی ها ، برای شناسایی اجساد جان باختگان، مانع تراشی می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از benarnews.org عبدالمک فجار وزیر سابق امور مذهبی اندونزی ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف عربستان در پیش بردن عملیات شناسایی کشته‌شدگان منا، خواستار همکاری مقامات سعودی با کشورهای متبوع قربانیان این فاجعه در این عملیات شد. وی گفت: «این مسأله بیش از این نمی‌تواند به تنهایی  مدیریت شود، این یک موقعیت اضطراری است.»

عربستان باید غرور و تکبر را کنار بگذارد

ملک فجار گفت: در زمان وزارت او هم دولت سعودی به ندرت درباره مدیریت حج شفاف عمل می‌کرد. وی تأکید کرد: «اندونزی باید به اندازه کافی شجاع باشد و دسترسی کامل به جنازه‌های کشته‌شدگان حادثه را از عربستان مطالبه کند. عربستان هم باید غرور و تکبر را کنار بگذارد. آنها باید شفاف باشند و به کشورهایی که شهروندانشان در این حادثه مفقود شده‌اند دسترسی کامل برای شناسایی کشته‌شدگان را بدهد.»

ذوالکفل حسن مدیر مجمع مشورتی مردم اندونزی هم مصرانه خواهان دسترسی کامل مقامات اندونزی به محل نگهداری جنازه‌ها شد تا خانواده‌هایی که نگران سرنوشت عزیزانشان هستند هر چه سریعتر از موقعیت آنها با خبر شوند.

وی همچنین به دولت اندونزی توصیه کرد که مقامات عربستان سعودی را برای افشا کردن علت واقعی فاجعه منا تحت فشار قرار دهند و تنها به گرفتن خسارت مالی از عربستان بسنده نکنند. او گفت: «اگر فقط به گرفتن خسارت مالی اکتفا کنید آنگاه چنین فاجعه‌ای ممکن است دوباره در آینده اتفاق بیافتد.»

سیاست های عربستان، شناسایی جسدها را مشکل کرده است

به گفته لقمان صفی الدین وزیر امور مذهبی اندونزی ، سیاست‌های عربستان، کار یافتن مجروحان و شناسایی جسدها را بسیار مشکل کرده است. او توضیح داد: «در بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها جو امنیتی به قدری سنگین است که نمی‌توان اطلاعات چندانی به دست آورد. در اینجا کسب اطلاعات چه به صورت رسمی و چه به طور غیررسمی، مشکل است.»

حتی بعد از دسترسی به محل نگهداری اجساد، عدم کمک مقامات سعودی یافتن جسدهای حاجیان اندونزیایی را دشوار کرده است. به علاوه در بسیاری از موارد، دستبندها یا کیف‌های کوچکی که برای شناسایی به حاجیان اندونزیایی داده شده بوده توسط مسئولین عربستانی از جنازه‌ها جدا شده است.

46 کشته و 82 مفقود از کشور اندونزی

اندونزی‌هایی که از این حادثه جان به دربرده‌اند می‌گویند آنها به توصیه مقامات سعودی به جای مسیر عادی خود از خیابان 204 (که حادثه پنجشنبه در آن اتفاق افتاد) عبور کردند. هنوز معلوم نیست که چرا مسئولان سعودی روز پنجشنبه چنین تصمیمی اتخاذ کرده بودند.

شایان ذکر است تا کنون کشته شدن 46 حاجی اندونزیایی تأیید شده، در حالی که هنوز خبری از 82 حاجی مفقود شده این کشور به دست نیامده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha