شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اندونزی

حوزه/ شافعی معارف گفت: با توجه به تجربه صدها ساله و شرایط ویژه دوران حج، بی‌تدبیری مسئولان عربستان در مدیریت موسم حج و فاجعه اخیر منا بسیار واضح است، چون مسئولان عربستان سعودی بارها این اشتباهات را در مدیریت حج انجام داده اند و آن را اصلاح نکرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» وقوع فاجعه تاسفبار منا در جریان مناسک حج امسال و اثبات بی کفایتی و بی تدبیری و مسئولیت ناپذیری مسئولان سعودی در این حادثه و کشته شدن هزاران نفر از مسلمانان جهان، واکنش کشورهای مصیبت دیده از جمله اندونزی را در پی داشت و مسئولان دولتی و دینی و حج اندونزی ضمن اظهار بی کفایتی عربستان در زمینه مدیریت حج، خواستار پاسخگویی مسئولان عربستان در این فاجعه و اصلاح مدیریت حج شدند.

نامه وزیر امور دینی اندونزی در مورد مدیریت حج

لقمان حکیم سیف الدین، وزیر امور دینی اندونزی با هدف اصلاح در مدیریت حج سالهای آینده، با نوشتن نامه به وزیر امور حج عربستان خواستار اصلاح فوری و بهبود کیفیت خدمات در عرفات و منا شد.

وی روز پنجشنبه 9 مهرماه در جده گفت: برخی موارد هست که ما آن را به طور جدی ارائه کرده ایم که اولین مورد، وضعیت عرفات است.

وی با انتقاد از وضعیت رفاهی حجاج در عرفات، گفت: وضعیت چادر برخی زائران بسیار تأسف آور است که با کوچک‌ترین بادی از جا کنده می‌شود. چندین چادر زائران اندونزیایی براثر وزش باد در عرفات بر سر زائران فرود آمده است.

وی در ادامه گفت: به علت سقوط چادرها، امکانات دیگر مانند برق نیز قطع شده و با قطع برق، کولرها نیز در گرمای عربستان کار نمی کنند، لذا در این چادرهای بسیار گرم، مردم دچار مشکل شده اند و برخی از آنها دچار کم آبی بدن و برخی دیگر از دنیا رفته اند.

وی گفت: در این مورد یک نامه رسمی به وزیر حج عربستان سعودی فرستادم تا وضعیت در عرفات را به بهبودی برسانند و نیز چادر و ژنراتور برق را به طور دائم بسازند. اگر در منا قادر به ساختن چادرهای دائمی هستند، پس در عرفات نیز باید همینطور باشد.

نکته دوم که توسط وی پیشنهاد شد، در مورد تعمیرات مربوط به منا است. وی فاصله منای جدید که بسیار دور است و همچنین مکان آن به عنوان محل اقامت که از نظر قوانین شرع مشکل ساز است را مورد توجه خود قرار داد.

بیش از این، لقمان حکیم سیف الدین بر استفاده از دستبند هویت مجهز به تراشه یا مدار یکپارچه و 'جی.پی.اس' برای نظارت بر حجاج در ایام مناسک حج را نیز تاکید کرد.

وی گفت: در مورد استفاده از تراشه سال گذشته نیز مذاکره شده است، اما به دلیل مدت کوتاهی که بود، این مورد به انجام نرسید.

شافعی معارف: واضح است که عربستان کفایت لازم را برای اداره مراسم حج ندارد

احمد شافعی معارف، رئیس جمعیت محمدیه سابق در جاکارتا، روز چهارشنبه 8 مهرماه گفت: مدیریت عربستان سعودی برای افزایش امنیت حجاج در طول مناسک حج باید توسط کشور های اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. نیروهای امنیتی عربستان سعودی قادر به سازماندهی 3 میلیون زائر در ایام حج نیستند.

شافعی معارف افزود:  با توجه به تجربه صدها ساله حج و شرایط ویژه دوران حج، بی‌تدبیری مسئولان عربستان در مدیریت این مسئله بسیار واضح است، چون مسئولان عربستان سعودی بارها این اشتباهات را در مدیریت حج انجام داده اند و آن را اصلاح نکرده اند.

وی گفت: باید سریعاً مدیریت حج اصلاح و طرز انتشار اطلاعات در مورد زائران توسط عربستان سعودی تغییر داده شود، زیرا اطلاعاتی وجود دارد که آن را مخفی نموده اند.

وی سپس در اشاره به انتقال مدیریت حج به سازمان همکاری های اسلامی گفت: مدیریت حج توسط سازمان همکاری های اسلامی، می تواند گزینه ای برای بهبود خدمات زائران باشد.

سفیر عربستان در اندونزی در رابطه با فاجعه منا هیچ اظهار نظری ننمود

مصطفی بن ابراهیم المبارک، سفیر عربستان سعودی در اندونزی هیچ اظهار نظری در رابطه با فاجعه منا ننمود. دلیل او این است که تحقیقات مربوط به این فاجعه تکمیل نشده و اطلاعات به دست آمده هنوز کامل نیست.

وی روز سه شنبه در جاکارتا گفت: تحقیق بر این فاجعه  هنوز در حال اجرا است و اگر به اتمام رسید بلافاصله اعلام خواهد شد. سپس به طور شفاف و دقیق توضیح خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی که در مورد بررسی و تحقیق بسیار طولانی بر فاجعه منا داده شد، گفت: در بررسی و تحقیق این فاجعه احتیاط لازم است.  

وی گفت: ما نباید بزودی نتیجه بگیریم. به هر حال، تا زمانی که تحقیقات کامل نشده است، من هیچ اظهار نظری نخواهم داد. تا به حال اطلاعاتی که به ما رسیده کامل نیست و هنوز در حال اجرا است، ما باید صبر داشته باشیم.

عربستان باید فیلم دوربین های منا را در اختیار همه بگذارد

خاطب الامم ویرانو، از اعضای تیم ناظران حج، از دولت اندونزی درخواست کرد که تنها منتظر خبر از پادشاهی عربستان سعودی نباشد و آنها را وادار به پخش فیلم دوربین های نصب شده در منا کند.

وی گفت: روز چهارشنبه 8 مهرماه با دیدن فیلم دوربین های نصب شده در هنگام فاجعه منا، عامل اصلی این فاجعه به طور دقیق روشن خواهد شد.

وی در ادامه گفت: این امر برای بهبود بخشیدن به مدیریت حج توسط عربستان است تا در سال های آینده همچین حوادثی تکرار نشود.

وی افزود: دولت اندونزی باید در آینده قادر به مذاکره به صورت موازی با عربستان سعودی و همچنین دنبال راه حلی برای ارائه خدمات خوب به زائران باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha