پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حقوق شهروندی

حوزه/ دویست و چهل و دومین نشست علمی موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم با عنوان « بررسی رویکردهای حفظ حقوق شهروندی» شب گذشته با حضور طلاب و فضلای حوزه در این موسسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  در این نشست علمی دکتر عیسی نیا نویسنده کتاب «جمهوری اسلامی ایران و شهروندی؛ مبانی و اصول» در سخنانی اظهارداشت: «شهروندی» از مهم‌ترین مسائلی است که امروزه در حوزه سیاست همواره به آن توجه می‌شود؛ طرح این مسأله در جمهوری اسلامی ایران مستلزم التفات نظری به مبانی و اصول فکری این الگوی نظام سیاسی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این کتاب در واقع با تبیین مراتب شهروندی در جمهوری اسلامی ایران با تحلیل مبانی و اصول حاکم بر آن است بطوری که اهدافی را در دو سطح شناختی و کاربردی دنبال می‌کند.

دکتر عیسی نیا بیان داشت: به‌دست آوردن ابزارهای علمی برای پرکردن خلأ علمی که در این زمینه موجود است، پاسخ‌گویی علمی به مباحث تئوریک نظام جمهوری اسلامی ایران و ارایه پاسخی مناسب و علمی به ابهامات و اشکالات و مسایلی که در سطح نظری از مباحث شهروندی برای کارشناسان وجود دارد، از جمله اهداف شناختی این اثر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارداشت: فهم بهتر و دقیق‌تر شهروندان از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اجرای آن، حضور آگاهانه و مدبرانه در گزینش سیاسی، توزیع اجتماعی و مشارکت سیاسی و نهایتاً تدوین و تحقق راه‌کارهای مناسب برای حفظ حقوق شهروندی در جامعه اسلامی از جمله اهداف کاربردی این اثر است.

در ادامه این نشست علمی دکتر سید صادق حقیقت در سخنانی گفت: حق در لغت دارای معانی متعددی می باشد که در همه آنها اصل ریشه لغوی، یعنی ثبوت، حفظ شده است، اما نوع ثبوت در هر موارد مختلف با دیگری تفاوت دارد و همین امر نیز سبب شده که مفاهیم مختلفی از حق وجود داشته باشد.

استاد دانشگاه مفید قم افزود: حق اختیاری است که قانون برای فرد شناخته تا بتواند عملی را انجام یا آن را ترک نماید، چنان که گفته  می شود حق مالکیت، حق تصرف، کاربرد واژه حق در این معنی در حقوق اسلامی سابقه دارد، بنابراین بنظر می رسد در ما نحن فیه، حق عبارت است از امتیازی که شخص در جامعه به موجب قانون، عرف، قرار داد یا مذهب دارد  و دیگران مکلف به رعایت آن هستند.

لازم به ذکر است، این نشست علمی به صورت زنده از طریق وبسایت موسسه علمی فرهنگی فهیم پخش شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha