دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام سید جمال الدین نجم الهدی

حوزه/ استاد حوزه یزد تأکید کرد: ادب در مقابل مجالس عزاداری سیدالشهدا و سادات باعث عاقبت به خیری، همه افراد می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از یزد، حجت الاسلام سید جمال الدین نجم الهدی، امروز در مجلسی که به مناسبت ماه محرم در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان یزد با حضور کارمندان مدارس علمیه استان یزد برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)  به جایگاه ادب اشاره و  اظهار داشت: رعایت ادب باعث عاقبت به خیری فرد می شود و در طول تاریخ چه افراد زیادی همچون، حر، طیب حاج رضایی و...بوده اند که به واسطه رعایت ادب عاقبت به خیر شده اند و برعکس افرادی همچون عمر سعد که ادب را در مقابل بزرگان رعایت نکرده و جهنمی شده اند.

معاون اداری و مالی حوزه علمیه استان یزد در ادامه رمز عاقبت به خیری طیب حاج رضایی در زمان محمد رضا شاه پهلوی را رعایت ادب در مقابل مجالس ابی عبدالله الحسین(علیه السّلام) و سادات دانست و گفت: یک مرتبه ایشان با نوچه هایش از کوچه ای رد می شد دید سیدی شال سبز به کمر بسته با کمی اثاثیه در کوچه نشسته است پرسید چرا اینجا نشسته ای سید گفت صاحب خانه ام جوابم کرده. طیب به نوچه هایش گفت وانت بیاورند و اثاث ها را داخل وانت ریختند و به یک خانه نوساز بردند. طیب به سید گفت شناسنامه ات را بیاور فلان محضر، سپس خانه را به نامش کرد. طیب وقتی کلید خانه را می خواست به او بدهد گفت این خانه را برای خودم ساخته بودم اما به تو می دهم. تو هم از مادرت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بخواه که خانه ای در آن دنیا برایم فراهم کند.

وی تاکید کرد: خرداد سال ۱۳۴۲ شمسی مطابق با محرم ۱۳۸۳ قمری،امام خمینی(ره) به دلیل اعتراض به کاپیتولاسیون درزندان بودند، در نوروز همان سال فاجعه فیضیه و کشتار طلاب اتفاق افتاده بود و فضای جامعه آماده‌ انفجار بود. طیب نیز مانند هر سال دسته عزاداری خود را در خیابان حرکت داد و خود پیشاپیش آن به سر و سینه‌ی خود می‌زد. اما ظاهر علم دسته با هر سال تفاوت داشت. بر روی علم، عکس‌های امام خمینی(ره) نصب شده بود.

حجت الاسلام نجم الهدی با بیان اینکه طیب اولین شخصی بود که در هیئت عزاداری تمثال و عکس امام(ره) را بر دست گرفت ادامه داد: در زمانی که بردن نام امام، مجازات سختی در پی داشت، مشخص است که بالا بردن تمثال ایشان در بین جمعیت، چه عواقبی در پی دارد، اما طیب به این موضوع توجه نداشت و خود را آماده‌ی فداکاری کرده بود، «دسته‌ی طیب، شب عاشورا ـ۱۲ خرداد-، طبق معمول همه ساله از تکیه بیرون آمد. طیب در جلوی علامت تکیه در حرکت بود و سینه‌زن‌ها پشت سرش آرام آرام حرکت می‌کردند. آن شب بر خلاف سال‌های قبل، عکس‌های امام به سینه‌ی علامت نصب بود. اتومبیل دربار کنار خیابان ایستاد. رسول پرویزی معاون علم پیاده شد و سریعاً جلوی طیب آمد و پس از سلام گفت طیب خان این کاری که کرده‌ای کار درستی نیست. آن عکس‌ها را بردار، طیب گفت من عکس‌ها را بر نمی دارم، پرویزی گفت طیب خان برات گران تمام می شود، طیب هم با متانت و وقاری که مخصوص خودش بود، خیلی صریح گفت بشود.

وی عنوان کرد: زمانیکه طیب را به خاطر این کارش به دادگاه بردند به او گفتند شما دسته راه مي انداختيد و روي علم ها عکس آيت الله خميني را گذاشته ايد. طيب هم در پاسخ گفت:«من هميشه به مراجع تقليد اعتقاد داشتم و احترام مي گذاشتم. قبلاً هم عکس آيت الله بروجردي را مي گذاشتم و حالا هم عکس آيت الله خميني را مي گذارم و باز هم اگر باشم از عکس آنها استفاده مي کنم.»

حجت الاسلام نجم الهدی مرحوم تصریح کرد: در روز ۱۵ خرداد، طیب با تعطیل کردن میدان بارفروش‌ها، موجب شد که تظاهرات با شور بیشتری صورت گیرد و تأثیر بیشتری داشته باشد. به گفته‌ی شهید عراقی، «رژیم از طیب توقع داشت که حداقل جلوی این تظاهرات را در داخل میدان بگیرد، ولی طیب این کار را نمی‌کند، و وقتی که او را می‌گیرند و می‌برند، از او می‌خواهند یک فرم را امضا کند و آزاد شود که موضوع این فرم این مسئله بوده که یک پولی آقای خمینی به من داده که بیایم همچنین حادثه‌‌ای را خلق کنم و من هم آمده‌ام مثلاً یک ۲۵ (ریال) داده‌ام و مردم این کارها را کرده‌اند، اما طیب قبول نمی‌کند. نصیری تهدیدش می‌کند و او هم به نصیری فحش می‌دهد» در این خصوص سید تقی درچه‌ای می‌گوید: «او را شکنجه کردند و گفتند بگو از خمینی پول گرفته‌ام و این غایله را راه انداخته‌ام، گفته بود من عمر خودم را کرده‌ام، بنابراین حاضر نیستم در پایان عمر خود به کسی که جانشین ولی عصر (عج) است و مرجع تقلید هم هست تهمت بزنم، بنابراین من به امام حسین علیه‌السلام و دستگاه او خیانت نمی‌کنم»

وی خاطرنشان کرد: امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا به حر فرمودند: تو آزاده‌ای (حر) همانگونه که مادرت تو را حر نامید.باید گفت طیب نیز پاکیزه و طیب از این جهان رخت بر بست. همانگونه که مادرش او را طیب نامید.

وی با بیان اینکه رژیم از طیب به علل دیگری هم کینه به دل داشت اضافه کرد: یکی از این موارد مربوط به دو ماه و نیم قبل بود، طیب برای همکاری در ضرب و شتم طلاب مدرسه‌ی فیضیه فراخوانده شده بود، اما قبول نکرد، حتی طبق اسناد تاریخ رژیم، «ایجاد آشوب و حمله به طلاب در فیضیه را، نخست از طیب خواسته بود و چون طیب زیر بار این ننگ نرفت، انجام این جنایت به دار و دسته‌ی شعبان بی‌مخ واگذار شد».

حجت الاسلام نجم الهدی افزود: برادر طیب، آقا طاهر می گوید رفتم زندان ملاقات برادرم طیب گفت حکم اعدامم آمده برو پیش حاج آقا روح الله در قم بگو من به تو خیانت نکردم و دوم آنکه بعد از مرگش شما شفاعتش را بکنید. طاهر می گوید وقتی پیام طیب را به امام (ره) رساندم امام گفت می دانم که طیب به من خیانت نکرد و دوم اینکه او احتیاج به شفاعت من ندارد.

وی عنوان کرد: طیب علی رغم کارهای خلافی که می‌کرد، در عمق وجودش به روحانیت احترام می‌گذاشت و به خود اجازه نمی‌داد روحانیون و طلاب را مورد بی‌احترامی و آزار قرار دهد.

وی در پایان تأکید کرد: ادب در مقابل مجالس عزاداری سیدالشهدا و سادات قطعاً باعث عاقبت به خیری فرد خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha