چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله دری نجف آبادی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اهمیت صیانت از سیره نبوی تکفیر را مهمترین عامل تفرقه در جهان اسلام دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله دری نجف آبادی عصر امروز در دومین هم اندیشی علمی مذهبی با موضوع «امت واحده اسلامی چالش ها و راهکارها» در پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی امام راحل را بنیانگذار حرکت انقلاب اسلامی در عصر حاضر دانست و گفت: امام خمینی(ره) با اعلام بیزاری از اسراییل و سیاست های رژیم طاغوتی، علیه این حکومت اقامه قیام کرد و علما و مراجع نیز با ایشان همراه شدند.

وی افزود: اگر بخواهیم مبنای انقلاب اسلامی را در ایران بیان کنیم، باید بگوییم که این انقلاب با سه رویکرد مبارزه با آمریکا، استکبار و صهیونیزم شکل گرفت؛ جایی که امام خمینی(ره) اسراییل را یک غده سرطانی در درون پیکره جوامع اسلامی خواند، موضع ایشان مشخص شد و جهانیان نیز دشمنی خود را با ایشان و با این تفکر آغاز کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امام خمینی(ره) با ادامه افشاگری های خویش، از سوی دولت محمد رضا پهلوی در ایران به ترکیه تبعید شدند، ولی راه خویش را در هرجایی که حضور داشتند ادامه دادند.

وی گفت: امام خمینی(ره) مسلمانان را به چند اصل فراخواند که یکی از آنها اصل تبری از ارکان ظالمین بود که مصادیق آنها را نیز برای مردم بیان کردند.

آیت الله دری نجف آبادی اظهارکرد: یکی از شعارهای امام راحل این بود که کشورهای اسلامی توان دفاع از خود را داشته باشند و به حدی خود کفا شوند که دیگر کشورها، نتوانند در آنها نفوذ کرده و آنها را زیر سیطره خود درآوردند.

وی با اشاره به امت قائمه در قرآن گفت: امت قائمه، امتی است که از درون به قدری نیرومند باشند که هیچ دشنمی طمع سیطره بر آنها را نداشته باشد؛ استحکام جهان اسلام است که راه های نفوذ دشمنان را خواهد بست.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به سخنان جان کری در خصوص استیلا بر فکر جوانان کشورهای این منطقه تصریح کرد: به صراحت می گویند که هدف آنها از حضور در این منطقه صرفا نفت نیست، بلکه می خواهند از نظر فکری و فرهنگی کشورها را به بند بکشند.

امام جمعه اراک گفت: دشمنان همیشه بیدار هستند و آنها از گذشته برای استیلا بر کشورهای اسلامی برنامه داشتند و از الان نیز برای سالهای بعد خود نیز، برنامه دارند و این مهم نشانگر اهمیت و جایگاه علمای اسلامی است که به هوشیاری خود در مقابل آنها قدعلم کنند.

آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: امروزه وظیفه علما و متنفذان عالم اسلام در هر رشته و فنی بسیار مهم است که در مقابل این جریان استیلاگری غرب قیام کرده و عزت و عظمت اسلامی را به رخ آنها بکشند و این عزت جز با فرهنگ وحدت فراهم نخواهد شد.

وی گفت: اگر علمای اسلامی این وظیفه خطیر و تاریخی خود را فراموش کنند و به وظیفه میراث داری خود از انبیا عمل نکرده اند و همین سستی باعث ضعف و انحطاط عالم اسلام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی،  امام راحل، شیخ شلتوت و... را از علمای بیدارگر و وحدت خواه امت اسلامی دانست و گفت: امروز نیز این جریان وحدت گرا از سوی رهبر انقلاب اسلامی در ایران پیگیری می شود و ایران در این مجامع وحدت گرا بیشترین نقش را دارد و بیشترین تلاش را برای حفظ برادری و وحدت میان مسلمان انجام می دهد و تلاش های غرض ورزانه دشمن در این مسیر را نشان می دهد که این راه به درستی انتخاب شده است و دشمنان علیه آنچه به عزت اسلامی می انجامد حرکت می کنند.

* خطر تکفیر مهمترین مشکل دنیای اسلام

عضو مجلس خبرگان رهبری خطر تکفیر را یکی از مهمترین و اساسی ترین مشکلات در دنیای امروز خواند و تصریح کرد: همه این مشکلات ریشه در جهل و فتنه بیگانگان دارد؛ افراط و تفریط این جامعه اسلامی را از هم می پاشد؛ وقتی برخی به اسم و نام مسلمان هستند و مسلمانان را چپاول می کنند چگونه می توانند نام خود را مسلمان بنامند.

وی گفت: دین اسلام و حقیقت آن را باید از امام علی(ع) و سنت نبوی گرفت که در ماجرای قصاص قاتل خود این چنین با حکم شرع و بدون هیچ خواسته فردی امر به اجرای حکم می کند، ولی آنچه که امروز از عربستان در جنایات فجیع اش در یمن و کشورهای دیگری می بینیم اعمالی بر ضد این سنن الهی است.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به فاجعه منا گفت: این که چند هزار مسلمان در یک روز این چنین و به خاطر بی مبالاتی برخی کشته شوند، یک فاجعه عظیم است که هیچ چیزی نیز نمی تواند توجیه کننده آن باشد؛ این کار آنها با کشته هایی که هر روز در کشورهای اسلامی با خشونت خود انجام می دهند نشان می دهند که این حرکات با هیچ اصل انسانی و اسلامی سنخیت ندارد و عالم اسلام باید آن را باور کنند.

وی خاطرنشان کرد: چگونه می توان از یک رفتار زشت و یا یک رویه زشت و غیر اخلاقی و انسانی حمایت کرد؛ برخی مسایل به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و نباید بی دلیل آن را توجیه کرد؛ خون مسلمان را ریختن توجیه ندارد همانگونه که حکومت فاسدی مثل یزید نیز که داعیه دار خلافت اسلامی بود نیز توجیه ندارد.

امام جمعه اراک گفت: امروز علمای اسلامی با پشتوانه معرفتی اسلام و قرآن باید با افراط و تفریط مقابله کرده و جامعه اسلامی را در مقابل همه توطئه هایی که آنها را در بر گرفته است روشن کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید از کیان و آرمان های اسلامی دفاع کرد؛ یکی از این کیان های اسلامی ودینی، کانون خانواده است که دشمنان علیه آن اقدامات فرهنگی بی سابقه ای کرده اند و می خواهند با فروپاشیدن نظام خانواده در ایران و کشورهای اسلامی جامعه را از درون تهی کنند.

* مباحث فقهی در مجامع حوزوی بحث شود

آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: چاره کار مسلمانان تکیه بر اسلام اصیل و سنت نبوی است نه اینکه چماق تکفیر را دست بگیرند و همه را تکفیر کنند و بکشند؛ چرا باید یک شیعه ای که مسلمان است و به همه اصول اسلامی التزام دارد و بر لباس نمی خواند و بر مهر و خاک و سنگ نماز می گذارد و تربت امام حسین(ع) را صاحب شرافت می داند را تکفیر می کنید؟ مباحث فقهی که بین مذاهب اسلامی وجود دارد باید در مجامع حوزوی مورد بحث قرار گیرد نه اینکه شما به این بهانه جمعیت کثیری از مسلمانان را تکفیر کرده و خون آنها را حلال بدانید.

وی گفت: جای مباحثی مثل فقه مقارن در حوزه های جهان اسلام است و از قدیم نیز این اختلاف احکام فقهی در بین مذاهب حتی سنی هم وجودداشته است، ولی هیچ کس تا به حال کسی را به خاطر یک حکم فقهی که با سنت نبوی هماهنگ است نکشته بود که امروز این گروه این کار را به نام اسلام انجام می دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha