یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر پور ابراهیمی

حوزه/ خوشبختانه جمعی از طلاب حرکتی به نام اصلاح الگوی مصرف در کشور ایجاد کرده اند و این طلاب و فضلا، اصل گفتمانی رهبر انقلاب را پیگیری می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»دکتر پور ابراهیمی، امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازی و مطالبه گری اقتصاد مقاومتی، در دانشگاه قم گفت: امروزه مسایلی از جمله تلاطمات ارزی و نفتی و... در جهان است که بر اقتصاد و کالاهای داخلی تاثیر می گذارد؛ در این زمینه مسایل داخلی نیز وجود دارد که آثار اقتصادی را در کشور ایجاد می کند که شامل عوامل درون زا هستند.

پورابراهیمی بیان کرد: مقوله ای که در کشور ما به شکل ویژه از آن بحث می شود، مساله تحریم ها است؛ تحریم ها در اقتصاد ما به اندازه وزن خود تاثیرگذار بودند و اینگونه نیست که تمام مشکلات ما وابسته به این تحریم ها بوده باشد.

نایب رئیس کمیسیون حمایت از تولید داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه نتیجه این سه عامل این است که باید راهکاری بدست بیاوریم که با فرض این سه مساله رشد اقتصاد کشور مختل نشود؛ اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه این اقتصاد فراتر از اقداماتی که علیه آن صورت می گیرد، به رشد خود ادامه دهد.

وی اظهارکرد: خوشبختانه جمعی از طلاب حرکتی به نام اصلاح الگوی مصرف در کشور ایجاد کرده اند و این طلاب و فضلا، اصل گفتمانی رهبر انقلاب را پیگیری می کنند.

وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته در اقتصاد ایران، امروزچند چالش اصلی اقتصادی به چشم می خورد؛ یکی از این موضوعات، حضور دولت و تصدی گری دولت در اقتصاد است؛ اصل 44 اجرا شد که دولت کاهش تصدی گری داشته باشد ولی امروز به جرات باید گفت که ریز گزارش های مرتبط به واگذاری ها را رصد کرده ایم که نتیجه آن افزایش تصدی گری دولت بوده است.

پورابراهیمی بیان کرد: تمام صندوق های تامین اجتماعی در کشورهای مختلف دنیا از دولت ها مستقل هستند زیرا هر دولتی که روی کار بیاید می تواند بیش از 1200 رییس هیئت مدیره در بدنه این مجموعه ایجاد کنند ولی در ایران دولت، احاطه کاملی بر این عرصه دارد که طبیعتا نباید انجام شود.

نایب رییس کمیسیون حمایت از تولید داخلی گفت: این همه فساد در کشور به دلیل همین مشخص نبودن حوزه تصدی گری ها است؛ امروزه همین برگه های سهام عدالت یکی از این چالش ها در کشور است.

وی اظهارکرد: افزایش منابع نفت در بودجه عمومی کشور، از مشکلات دیگر ماست؛ 80 درصد بودجه کشور از این طریق تامین می شد؛ پس از تحریم صادرات نفت کاهش پیدا کرد و قیمت نفت نیز کاهش پیدا کرد؛ یکی از نگرانی های ما این است که پس از رفع تحریم ها، دوباره سهم نفت در بودجه افزایش یابد.

وی افزود: امروزه کشور در شرایط خاصی به سر می برد؛ اتخاذ سیاست های تورمی شاید در سال اول نیاز بود ولی استمرار سیاست های ضد تورمی بسیار نگران کننده است؛ تک رقمی شدن تورم در کشور خوب است ولی اینکه سرعت کاهش نرخ تورم، رکود نیز در کشور ایجاد شود، اصلا مطلوب نیست.

پورابراهیمی بیان کرد: 50 درصد از قوانین مقابله با قاچاق ارز و بخشی از قوانین بهبود کیفیت کسب و کار و حمایت از کالای داخلی هنوز عملیاتی نشده است؛ ما باید در این شرایط به دنبال رفع رکود باشیم.

نایب رییس کمیسیون حمایت از تولید داخلی گفت: سوال بعدی ما از وزیر خارجه در مجلس این است که جای دیپلماسی اقتصادی سیاست خارجی ما در چه نقطه ای قراردارد؟ سفیر ما باید در زمینه اقتصاد مقاومتی خط شکن اصلی در کشورهای محل ماموریت خود باشد.

وی اظهارکرد: امروزه یکی از مهمترین مشکلات ما، در بحث اقتصاد مقاومتی است؛ دکتر ظریف  بر ضعف در زمینه ساختارهای اقتصاد بین المللی تصریح دارد و باید در این زمینه اقداماتی انجام شود که این مشکل رفع شود.

وی افزود: عدم ارایه به موقع برنامه ششم در مجلس و مجمع از کوتاهی های دولت در این زمینه بوده است؛ روحیه اجرای اقتصاد مقاومتی باید بر اساس جهاد و مقاومت باشد؛ اقتصاد مقاومتی بدون روحیه جهادی و روحیه بسیجی امکان پذیر نیست.

پورابراهیمی بیان کرد: چند روز پیش چند نفر از آقایان در دانشگاه شهید بهشتی بیان کرده اند که شعار مرگ بر آمریکا باید تمام شود؛ این سخنان یعنی اینکه ما نباید استکبار ستیزی داشته باشیم؛ روحیه مقاومت جوانان ما انقلابی است و اجازه نمی دهند این تفکرات در کشور استیلا یابد.

نایب رئیس کمیسیون حمایت از تولید داخلی گفت: آثار جنگ تحمیلی باعث شد که این همه عزت و اقتدار در کشور ایجاد شود؛ این عزت از وادادگی در مقابل آمریکا ایجاد نشده است بلکه از موضوع عزت مندی و جهادی ایجاد شده است.

وی اظهارکرد: تا زمانی که آمریکایی ها با رویکرد استکباری خود در مقابل ما سخن می گویند در مقابل آنها می ایستیم و کوتاه نخواهیم آمد، مردم ما نشان داده اند که به فضل الهی پشت سر ولی فقیه شایسته و عالم و حکیم، هستند و این مسیر را ادامه خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha