جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
دیدار نمايندگان اقليت هاي مذهبي با آیت الله جوادی آملی

حوزه/ امروز متاسفانه در عالم، استکبار به جای الله نشسته وکسی که زندگی مسالمت آمیز دارد به او تروریسم می گویند و از آن سو کسی که جنایت می کند به او می گویند انسان خوبی است! ...

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آيت الله جوادي آملي در ديدار جمعي از روحانيون و نمايندگان اقليت هاي مذهبي فعال در حوزه نشر کشور، به همراه مسئولين اداره کل مجامع و تشکل های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز مسئولين انجمن مطالعات سياسي حوزه که  در محل بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزارشد، با تبريک هفته کتاب و کتابخواني ابراز اميدواري کردند: اميدواريم وحدت دلهاي پيروان همه اديان الهي ما را به وحدت هدف رهنمون سازد و به سوي مقصدي برويم که مقصود حقيقي ما در اوست.

ايشان در بيان جايگاه رفيع علم و عالم از منظر اديان توحيدي اظهار داشتند: در دين اسلام که «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام»، جوهر قلم عالم با خون شهيد مقايسه و برابر دانسته شده است اما بايد توجه داشت که شهيد براي انکه به اين مقام بار يابد بايد جان خود را بدهد; اما عالم با قلم خود مي تواند در زمان حيات خود به ان مقام بالاي الهي دست بيابد که اين نشانه جايگاه رفيع عالم و عالم است.

معظم له  خاطرنشان کردند:اديان الهي داراي منابع غني وحياني هستند در حالي که تفکر فرعوني در استکبار و جامعه غير توحيدي وجود دارد که منابع الهي را رها کرده است.

این مرجع تقلید بيان داشتند: در جوامع بشري زندگي بدون قانون ممکن نيست، اما هر قانون از سه عنصر محوري تشکيل شده است که غرب از مهمترين عنصر از اين عناصر سه گانه غافل است.

ايشان ادامه دادند: عنصر اول در هر قانون همان مواد قانوني است که اجرايي مي شود، اما اين مواد قانوني از عنصر دوم يعني مباني گرفته مي شوندکه مورد توافق همه افراد نيز هست؛ مباني عبارتند از آزادي، رعايت حق همزيستي مسالت آميز، برابري، مساوات و ...، اما کليد همه اين مبانی «عدل» است يعني همه اين مباني بايد بر محور عدل باشد.

حضرت آيت الله جوادي آملي در تبيين تفاوت نگرش اديان توحيدي و تفکر غالب در غرب در وضع قانون اذعان داشتند:

معناي عدل روشن است؛ عدل يعني قرار دادن هر چيز در جاي خود! اما جاي اشخاص کجاست؟! جاي اشياء کجاست؟! اين ها را چه کسی باید تعیین کند؟! جاي اشخاص را تنها اشخاص آفرين مي داند در حالي که استکبار جهاني خود را به جاي خدا فرض کرده است و جاي افراد را خود تعين مي کند و اينگونه است که گروه هاي مبارز و آزادي خواه را تروريست و تروريست هاي حقيقي را آزادي خواه معرفي مي کند!

معظم له با اشاره به همزيستي مسالمت آميز همه اديان توحيدي در کشورمان، اين مسئله را الگويي براي جامعه جهاني معرفي کردند و بيان داشتند: انبياء الهي هر يک پيامبر پيش از خود را تصديق کرده است در نتيجه پيروان اديان نيز بايد مصدق يکديگر باشند، هرگز با جنگ و سلاح، جامعه متمدن نخواهد شد، تمدن و سعادت همه کشورها در گرو توجه به منابع وحياني و علم و قلم است. همه اديان الهي جوامع را به عدل و عقل و صلح دعوت مي کنند و از ما مي خواهند به هم حرمت بگذاريم و در کنار هم زندگي عاقلانه و عادلانه داشته باشيم.

این مفسر قرآن گفتند: اینکه رهبری و مراجع فتوا می دهند داشتن  بمب اتم حرام است از این باب است که اسلام دین منطق و هدایت و صیانت است نه دین خون ریز و جنایت. و تنها برای دفاع ساختن تجهیزات نظامی در قالب دفاعی اجازه می دهند. اسلام با جنایت موافق نیست. اسلام جامعه عدل و عقل و توحید است.

حضرت آيت الله جوادی آملی افزايش حواث تروريستي در جهان را ناشي از غفلت جوامع از منابع الهي برشمردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha