سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کتاب «دین و مبانی ارتباطات»

حوزه/ نشست علمی نقد کتاب «دین و مبانی ارتباطات» به همت انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه، انجمن مطالعات اجتماعی و دانشگاه قرآن و حدیث در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این نشست همزمان با هفته کتاب و کتاب خوانی و با حضور مؤلف کتاب «دین و مبانی ارتباطات»، حجت الاسلام حجت الله بیات و ناقدین حجت الاسلام حسن یوسف زاده و دکتر کمال اکبری شب گذشته در سالن جلسات دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یار دبیر علمی این نشست ضمن معرفی انجمن نوپای ارتباطات و تبلیغ حوزه گفت: این انجمن با تدبیر و درایت مسئولان حوزه در بهمن ماه سال 1393 فعالیت خود را آغاز و مورد استقبال علاقه مندان حوزه یا دانشگاهیان قرار گرفت.

وی افزود: این انجمن با هدف شناسایی و گردآوری مجموعه ای از فعالان عرصه رسانه، ارتباطات و تبلیغات در حوزه علوم اسلامی شکل گرفته تا بتواند گام موثری در عرصه ارتباطات و تبلیغ علوم و معارف اسلامی بردارد.

در ادامه مولف کتاب « دین و مبانی ارتباطات » ضمن معرفی این اثر، اظهار داشت: کتاب «دین و مبانی ارتباطات» در سه بخش آشنایی با ارتباطات، دین و نظام ارتباطات توحیدی و دین و آینده ارتباطات به بررسی رابطه دین و ارتباطات می‌پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین حجت الله بیات با اشاره به دانش ارتباطات در جوامع جهان سوم گفت: گاه به "دانش ارتباطات" به دید علمی نوپا، کم‌عرصه و کم‌بهره نگریسته می‌شود؛ در حالی که موضوع آن مهم و فراگیر است و نه تنها در زندگی اجتماعی ما انسان‌ها، که در همه ابعاد زندگی مادی و معنوی و فراتر از آن، در همه نظام هستی جاری و درخور تامل است، بر این اساس، دانش ارتباطات مصطلح، تنها بخش اندک و البته مهم و کابردی آن به شمار می‌رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه این اثر در 328 صفحه و توسط موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است، ابراز داشت: در این اثر سه مساله مورد نظر بوده است که عبارتند از؛ عرضه مجموعه ای نظام مند درباره مبانی ارتباطات مبتنی بر منابع دینی، ارائه سیری منطقی به صورت مستقل و در عین حال مرتبط با مباحث قبلی، ارائه مباحثی در عین استواری و علمی بودن ادبیاتی مبتنی بر فرهنگ و منابع بومی و دینی داشته باشد.

نویسنده کتاب « دین و مبانی ارتباطات » ادامه داد:آشنایی با مباحث ارتباطات؛ دین و نظام ارتباطات توحیدی، دین و آینده ارتباطات از جمله بخش های اصلی این کتاب می باشد که خود شامل فصول متعددی است.

*اظهارات ناقد اول

پس از سخنان نویسنده کتاب، حجت الاسلام و المسلمین حسن یوسف زاده به عنوان اولین ناقد حاضر در نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: بسیار خرسند هستیم که اولین کتاب مرتبط با دین و ارتباطات از سوی یک مجموعه حوزوی منتشر شده و نظم و ترتیب در این کتاب قابل تحسین می باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی افزود: نحوه رنگ آمیزی و طرح روی جلد، ابتکاری و بسیار مطلوب است و با توجه به اینکه در حوزه مبانی ارتباطات هیچ کتابی از منظر اسلام نداریم، واضح است که این اثر در خلأ شکل گرفته است؛ بنابراین جسارت نویسنده و اثر ایشان ستودنی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان ساخت: مفاهیم و واژه ها بار معنایی زیادی دارد؛ بنابراین باید جدی با آن برخورد کنیم تا حدی که تحولات اجتماعی و حیات بشری می تواند از آن بهره ببرند.

حجت الاسلام یوسف زاده با طرح این سوال که «حوزه ارتباطات جایگزین کدام واژه شده است؟» بیان داشت: ما با این مفهوم به دنبال تبیین ما وقع دنیای پیرامون هستیم و باید جدی گرفته شود؛ همانطور که واژه سبک زندگی جایگزین واژه فرهنگ شده است.

وی ادامه داد: امروز علمای ارتباطی انسان را موجودی ارتباطی و دنیا را دنیای ارتباطی می بیندند و این در حالیست که در اثر حاضر چندان به این اصطلاحات توجه چندانی نشده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی تصریح کرد: اولین ویژگی کتاب تمایز جدی بین واژه «روابط» و «ارتباطات» است؛ بطوریکه مرزگذاری میان آن بسیار دشوار و بدون تردید با تکیه بر افکار عمومی نمی توان نسبت به الفاظ و نقش واژه مدیریت کرد.

حجت الاسلام یوسف زاده ادامه داد: تفاوت معنایی واژه ها در کتاب بسیار مهم است که متاسفانه به الزامات تفاوت گذاری میان واژه ها چندان پایبند نبوده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی با بیان اینکه بسیاری از آثار علوم انسانی اسلامی فاقد روش شناسی می باشند، بیان داشت: آثاری که روش شناسی مشخصی نداشته باشند چندان قابل دفاع نیستند.

وی گفت: با توجه به اینکه عنوان کتاب دینی است ولی همه مطالب کتاب رنگ و بوی دینی آنچنانی که باید داشته باشد، ندارد بطوریکه یکصد صفحه نخست کتاب هیچ به موضوعات دیگری پرداخته است.

*نقدهای دکتر اکبری

در ادامه این نشست علمی دکتر کمال اکبری، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه صدا و سیما ضمن تشکر و تقدیر از نویسنده و اثر ایشان، اظهار داشت: امروز در عصری زندگی می کنیم که به نام ارتباطات مشهور شده است؛ بطوریکه امروز رسانه ها تعیین کننده شکل و شیوه زندگی انسان ها هستند.

وی افزود: تاسیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه نشان از هوشمندی و درایت حوزه علمیه دارد که در این عرصه وارد و آن را مورد توجه قرار دهند.

دکتر اکبری ادامه داد: علم ارتباطات در جهان نوپا است و سابقه آن هنوز به قرن نرسیده و این درحالیست که ابزار ارتباطی بشر به بیش از دو قرن می رسد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: علم ارتباطات علمی مبسوط و جدا شده از علوم دیگر است، علم ارتباطات علمی پویا و مستقل است.

وی بیان داشت: آنچه اهمیت و ویژه گی شاخص این اثر می باشد، نگاهی دینی نویسنده به علم ارتباطات می باشد، مساله ای که امروز ما و جامعه ما نیازمند نگاه دینی به عرصه ارتباطات است.

دکتر اکبری در ادامه سخنان خود با بیان برخی ملاحضات کتاب «دین و مبانی ارتباطات» ابراز داشت: در این اثر ارزشمند دغدغه اصلی نویسنده به ارتباطات فردی و گروهی بوده است؛ ولی در خصوص ارتباطات جمعی غفلتی صورت گرفته است.

دکتر اکبری گفت: با توجه به اینکه نویسند در همه کتاب، بخش ها و فصول می توانسته از آیات و روایات متعددی برای تببین اهمیت موضوع ارتباطات بهره بگیرد متاسفانه چندان مورد استفاده قرار نداده است و حتی نسبت به بیان و معرفی سنت های ارتباطی و مکاتب ارتباطی گذشته غفلت شده است.

*جمع بندی مولف

در ادامه این نشست و پس از سخنان ناقدین جلسه، حجت الاسلام حجت الله بیات گفت: بسیار خرسند  هستیم که اساتید وقت گذشته و کتاب حاضر را بررسی کارشناسی کرده اند ولی باید توجه داشت که نمی توان همه دغدغه های کم کاری در خصوص ارتباطات و دین را در یک اثر پیاده کرد.

وی تاکید کرد: همه نکات و مطالب ارائه شده ارزشمند و بدون تردید به کار گرفته خواهد شد ولی نباید فراموش کرد، کتاب درسی محدودیت ها و اقتضائات خود را دارد مثلا محدودیت صفحات  سبک قلم زدن و بی تجربگی ها از محدودیت های پیش رو در این عرصه بوده است.

در انتهای این نشست علمی سه ساعته که با حضور جمع کثیری از علاقه مندان عرصه ارتباطات دنبال می شد، کارشناسان در جلسه به سوالات طلاب و دانشجویان پاسخ گفتند.

انتهای پیام   17/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عباسعلی شمس IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    بنام خدا بنده طلبه سطح چهار هستم ، در جلسه حضور داشتم، واقعا شیوا و خواندنی نگاشته شده است. تشکر میکنم از خبرگزاری حوزه التماس دعا