دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
صابری اراکی

حوزه/ در طول تاریخ امثال سیبویه یزدی و دیگر فقها، علما و مجتهدین اساس زندگیشان بر پایه زهد گذاشته شده بود و در این راستا هیچ گونه وابستگی مادی به این دنیا نداشتند بلکه در راه تبلیغ دین از هیچ کس به غیر از خدا نمی ترسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین صابری اراکی  امروز در مراسم بزرگداشت آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه یزدی که از طرف حوزه علمیه استان یزد در مسجد مدرسه علمیه مصلی برگزار شد، با بیان اینکه عزت و ذلت در دستان خدا است اظهار داشت: یکی از دعاهایی که مومنان باید بر زبان داشته باشند این است که نامشان همیشه جاودان و ماندگار باشد که نمونه این ادعا، دعاهای حضرت ابراهیم(علیه السّلام) در این زمینه است که خداوند این درخواست را استجاب کرد، زیرا هرگاه مسلمانان به کعبه و مقام ابرهیم می نگرند بی اختیار به یاد حضرت ابراهیم(علیه السّلام) نیز می افتند.

این خطیب حوزوی با بیان اینکه دشمنان چه در حادثه به آتش کشیدن در خانه حضرت زهرا(علیه السّلام) و چه در عاشورا به دنبال براندازی خاندان پیامبر(صلّی الله علیه وآله و سلّم) بودند، گفت: چون این عالم و عزت و بزرگی اش در دستان خداوند باری تعالی است می بینیم که دشمن هیچ گاه به این هدف شوم دست نیافت بلکه یاد و نام خاندان پیامبر(ص) جاودانه هم می شود.

وی در خصوص راه های عزتمندی و ماندگاری یاد افراد گفت: خدا ترس بودن، خداباوری، تسلیم محض در برابر خواست الهی، زهد، تفقه در دین و.. از عوامل ماندگاری یاد افراد در طول تاریخ بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین صابری اراکی در بخش دیگر سخنان  خود با بیان اینکه علما و طلاب از مظلوم ترین اقشار جامعه در طول تاریخ بوده اند، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ امثال سیبویه یزدی و دیگر فقها، علما و مجتهدین اساس زندگیشان بر پایه زهد گذاشته شده بود و در این راستا هیچ گونه وابستگی مادی به این دنیا نداشتند بلکه در راه تبلیغ دین از هیچ کس به غیر از خدا نمی ترسیدند.

وی با بیان اینکه زاهدانه زندگی کردن توفیق الهی است تصریح کرد: عزت نفس، تقوا، خداترسی و خودشناسی در کنار زهد به دست می آید، که سلمان فارسی نیز به واسطه همین زهد در تاریخ ماندگار شد به گونه ای که پیامبر در مورد ایشان می گوید سلمان از ما است.

سخنران این مجلس افزود: برای مرحوم آیت الله سیبویه یزدی(ره) هيچگونه ترس و وحشتى به غیر از خدا وجود نداشت و حرکات و اعمال ایشان نشان می داد که این عالم ذوب در ولایت و محبت اهل بیت(ع) بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین صابری اراکی در خصوص احترام و علاقه خاص مرحوم آیت الله سیبویه یزدی(ره) به سادات گفت: ایشان به سادات احترام خاصی می گذاشتند و اگر در مجلسی سیدی وارد می شد به احترام این سید از جا بلند می شدند وحتی دست آن سید را می بوسیدند، که با این حرکت این عالم همه متوجه می شدند که سیدی وارد مجلس شده است.

گفتنی است: امشب نیز به یاد عالم متقی آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه یزدی(ره) مراسمی با حضور خانواده ایشان در حسینیه غفور شاهدیه یزد برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha