چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کودکان و فضای مجازی

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با موضوع «فضای مجازی و کودکان» در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهراء (س) آمل برگزار گردید.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، نسرین رضایی کارشناس مسائل فرهنگی در این نشست علمی اظهارداشت: ترکیب فضای مجازی برای نخستین بار توسط ویلیام گیمسبون، نویسنده کانادایی در سال 1982، مورد استفاده قرار گرفت؛ در حقیقت فضای مجازی فضایی تخیلی است که از اتصال رایانه ها و ابزارهای ارتباطی دیجیتال به وجود آمده و تمام انسان ها را در هرجای جهان به هم متصل می کند. این فضا وجود فیزیکی نداشته و محدود به مکان خاصی نیست.

وی افزود: کشور ما از نظر بهره مندی در بین 187 کشور جهان، رتبه 87 را داراست که 35 درصد استفاده کنندگان را قشر جوان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به آسیب های فضای مجازی تصریح کرد: با گسترش فضای مجازی باید به آسیب های آن از جمله مشکلات جسمانی، شغلی و تحصیلی، شکل گیری هویت مجازی، اعتیاد و ...توجه نمود؛ چرا که اگر به آن ها توجه نشود، موجب بروز مشکلات خانوادگی و گسست بین اعضای خانواده می شود.

این پژوهشگر حوزوی اعلام داشت: والدین باید تلاش نمایند تا فرزندان خود را از آسیب های این فضا در امان نگه دارند؛ اولین قدم در این راه، افزایش سواد رسانه ای است. اگر خانواده ها با فضای مجازی و نحوه  به کارگیری آن آشنا باشند، بهتر می توانند به فرزندان خود آگاهی داده و از آسیب های وارده جلوگیری نمایند.

کلثوم مقدس، از طلاب فارغ التحصیل مدرسه فاطمه الزهرا(س) آمل هم در ادامه این نشست به عنوان منتقد این کرسی بیان داشت: با توجه به این که عصر جدید، عصر انقلاب در ارتباطات است؛ یکی از فراگیرترین رسانه هایی که می تواند در تقویت آگاهی افراد نقش مهمی داشته باشد، اینترنت و فضای مجازی است. چرا که در  عصر کنونی فقط به فردی که خواندن و نوشتن می دانند با سواد اطلاق نمی شود؛ بلکه توانایی استفاده از ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی جدید، سواد محسوب می شود که به آن سواد رسانه ای می گویند.

وی گفت: اینترنت این امکان را برای افراد فراهم کرده که در هر کجای دنیا و هر زمان که بخواهند با دیگران ارتباط برقرار نمایند، و فضای مجازی موجب یادگیری مهارت های مختلفی مانند یادگیری زبان، تعامل با فرهنگ های مختلف و مهارت پردازش اطلاعات می شود.

این کارشناس فضای مجازی، با اشاره به مزایای دیگر فضای مجازی اظهار داشت: ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای همه افراد حتی در نقاط روستایی و دوردست، برقراری ارتباط آزاد با نهادها و سازمان های مختلف، دسترسی به پایگاه مختلف اطلاعاتی و سرگرمی و فرهنگی و هم چنین انجام بازی های آن لاین از جمله مزیت دیگر فضای مجازی است که کودکان به راحتی و با هزینه کم می توانند بازی کنند و با بازیکنان دیگر در هر جای جهان ارتباط برقرار نمایند.

 سیده محدثه رضوی، استاد حوزه خواهران  به عنوان داور این کرسی نیز بیان داشت: فضای مجازی هم آسیب و هم مزیت دارد؛ و نمی توان از آن استفاده ننمود. اما باید راهکارهایی را پیشنهاد کرد که در حین استفاده، از آسیب ها جلوگیری گردد.

وی با ارائه راه‌کاری برای کنترل والدین در فضای مجازی افزود: والدین باید متوجه باشند که کودکان در فضای مجازی با چه افرادی در ارتباطند. باید رایانه و ابزارهای ارتباطی درفضای عمومی خانه قرارداده شود و برای انجام بازی،محدودیت زمانی تعیین گردد.

خانم رضوی تصریح کرد: از آن جایی که بازی غذای روح کودک محسوب می گردد، نباید از آن منع شود. پس باید با در نظر گرفتن بازی های مفید، انرژی او تخلیه شده و اوقات فراغتش پر گردد. در غیر این صورت انجام مداوم بازی های رایانه ای موجب به وجود آمدن آسیب های جسمانی، خیال پردازی و القای فرهنگ غلط به کودک می شود ؛ البته نهادهای وابسته نیز باید تلاش نمایند تا بازی هایی تولیدکنند که با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما تناسب داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha