یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خالقی - حوزه خواهران

حوزه/ هویت روحانیت و طلبگی نباید بواسطه مدیریت بد آموزشی، خدشه دار شود زیرا نظام آموزشی می تواند تا حد زیادی هویت طلاب را شکل دهد و در آینده آنها را در یک ذهنیت خاص قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» محمود خالقی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران، امروز در مراسم اختتامیه مدیران حوزه های علمیه خواهران کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: مهمترین مشکلات این حوزه در زمینه آموزشی شامل مواردی چون، توجه نکردن به نظرات کارشناسی مدیران و اساتید مدارس،حجم زیاد متون آموزش و عدم وقت نداشتن برای برگزاری فعالیت های فرهنگی و پژوهشی است.

وی افزود: انسان در معارف دینی از جایگاه خاصی برخوردار است که خداوند بیانات خاصی در قرآن نسبت به انسان بیان داشته است که نشانگر این جایگاه است.

معاون آموزشی حوزه علمیه خواهران بیان کرد: اگر کسی می خواهد به این جایگاه برسد، باید خود را بهتر بشناسد و پس از این شناخت بهتر نیز می تواند به این جایگاه برسد و اگر کسی به این مقام برسد و ارزش خود را پیدا کرد قطعا با دو بال علم و اختیار به این جایگاه رسیده است.

وی گفت: مهمترین مانع این مسیر، ضلالت و جهالت است و اگر کسی می خواهد این موانع را بردارد باید تزکیه شده و به جایگاه تعلیم راه پیدا کند.

خالقی بیان کرد: این رسالت انبیای الهی بوده است که انسان را به این جایگاه برسانند و امام حسین(ع) نیز همین مسیر را طی کردند و انسان و بشریت را از یک ضلالت تاریخی نجات دادند.

وی گفت: رسالت حوزه های علمیه نیز رفع جهالت و اراده برای رسیدن به کمال است؛ در این میان هم تعلیم و اسوه بودن برای طلاب لازم است؛ انسان برای رشد نیازمند الگوی فردی یا سازمانی است.

خالقی بیان کرد: حوزه علمیه خواهران، در تعاملات شخصی و فردی بسیار موفق بوده است؛ آیت الله شرعی در این زمینه بسیار تلاش کردند و الگوی تعاملات فردی و نیت خالص در این زمینه است و امروز نیز مدیر حاضر حوزه های علمیه الگوی کاملی در این زمینه است.

وی گفت: این اخلاق کریمه باید در امور آموزشی نیز ساری و جاری شود؛ نظام آموزشی باید هم پای این رفتار کریمانه پیش برود.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: مرحوم طاهایی با دست خالی در نظام طاغوت مدرسه ای تشکیل داد که این همه برکات داشت و امروز نیز باید سعی کنیم با همین رویکرد کار کنیم و اگر امروز با این امکانات خود را با دست خالی ایشان مقایسه کنیم باید بتوانیم روسفید باشیم.

وی گفت: مدیران با طلاب خانواده خود رفتار کریمانه ای داشته باشند زیرا رفتاری که انسان را الگو می کند باعث احترام متقابل دیگران نیز می شود.

معاون آموزش حوزه خواهران خاطرنشان کرد: هویت روحانیت و طلبگی نباید بواسطه مدیریت بد آموزشی، خدشه دار شود زیرا نظام آموزشی می تواند تا حد زیادی هویت طلاب را شکل دهد و در آینده آنها را در یک ذهنیت خاص قرار می دهد.

خالقی بیان کرد: انگیزه های جدی در هر مدرسه برای توسعه فعالیت ها در مدارس وجود دارد که هر کدام از اجزای مدیریتی باید در این زمینه نقش آفرینی داشته باشند؛ اگر سیستم آموزشی منعطف نباشد دروس را برای طلاب فرسایشی کرده و آنها را خسته می کند.

وی گفت: در حال حاضر 60 طلبه در سطح چهار پذیرش شده و در حال تحصیل هستند؛ در این زمینه ارزیابی به استان ها واگذار شده است و شرح وظایف معاونان آموزش نیز ابلاغ شده است.

خالقی بیان کرد: برنامه هایی که در حال تنظیم و تدوین است شامل تعیین سهم مشارکت کارشناسان استان و مدارس، الزامات اجرای دوره عمومی، گنجاندن برنامه های فرهنگی و مهارتی و اخلاقی در دورس آموزشی، برنامه های فوق برنامه ای، تشکیل گروه های علمی مدارس از تفسیر و اصول و فقه، تعیین شاخص آموزشی برای مدارس، نشریه ویژه اساتید، گرایشی کردن دوره عمومی، ارزیابی متون، برگزاری المپیاد پژوهشی و دوره های تمهیدیه ورودی های سطح چهار می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha