سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: محبت ائمه (ع)به این شکل است که اگر کسی آنها را دوست بدارد در همان جایگاه محبت خداست؛ اینگونه نیست که محبت اهل بیت(ع) تزاحمی در محبت با خدا ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، امشب در جمع زائران و عزاداران ثامن الحجج(ع) در حرم حضرت معصومه(س) گفت: هر عبادتی افضلی نسبت به خود دارد، ولی ولایت اهل بیت(ع) بالاترین عبادت است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند، مومن کسی است که من را از نفس خود بیشتر دوست بدارد و اهل بیت(ع) من را از اهل بیت(ع) خود بیشتر دوست بدارد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: در روایت بیان شده است که اگر کسی محبت اهل بیتي و ائمه(ع) را روزی او کند، این بنده به همه خیر دنیا و آخرت رسیده است و بدون تردید در بهشت است و بهشت کسی که به این محبت دست پیدا می کند، بهشت رضوان است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: محبت ائمه (ع)به این شکل است که اگر کسی آنها را دوست بدارد در همان جایگاه محبت خداست؛ اینگونه نیست که محبت اهل بیت(ع) تزاحمی در محبت با خدا ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: عبادت شیعیان از روی محبت است نه طمع بهشت؛ محبت خدا و پیامبر و اولیای الهی همه در یک راستا است و بهشت برای او واجب است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: گاهی اوقات برخی از مومنان برای آثار ثواب عبادت می کند که این کار معامله و تجارت با خداست که البته جرم نیست و اشکالی هم ندارد.

وی افزود: داد و ستد با خدا عین توحید است که در روایات نیز پاداش دنیوی و اخروی بیان شده است که مومنان نیز به این امر ترغیب شده اند، زیرا اگر این کار بد بود ائمه(ع) این دست پاداش ها را برای این اعمال ذکر نمی کردند و خداوند در قرآن این همه از بهشت سخن نمی گفت.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: عده دیگری از مومنان هستند که اهل خوف هستند و به این دلیل که از گرفتاری ها نجات پیدا کنند خدا را عبادت می کنند؛ مثل اینکه کسی صله رحم می کند یا صدقه می دهد تا بلا بر او نازل نشود که این کار نیز مشکلی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: کسی حق ندارد این دو دسته را تحقیر کند، زیرا این دو گروه در حال عبادت خدا هستند و به جای دیگری نمی روند تا به منافع خود برسند.

وی خاطرنشان کرد: در روایات ما از دسته سوم مدح بسیاری شده است که این افراد خدا را برای دوست داشتن و محبت، عبادت می کند که این گروه عبادت و ترک گناهشان با دو گروه دیگر فرق دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: اجر این گروه نیز با دو دسته قبلی تفاوت دارد زیرا مزد آنها رضوان الله است؛ زیرا رضوان بالاترین درجه بهشت است و اگر کسی به این درجه رسید که درجه محبت اهل بیت (ع) است شایسته این درجه از بهشت است.

وی افزود: در اینجا یک سوال بوجود می آید که این محبت چگونه ایجاد می شود و چگونه انسان به دریچه محبت اهل بیت(ع) می رسد؛ یکی از راه های رسیدن به محبت این است که اصل محبت باید از سوی خداوند و امام عطا شود و از ما نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) فرمودند که معرفت کار خداست و خداست که معرفت را عطا می کند و وقتی به کسی معرفت داد مزد او را نیز می دهد؛ محبت نیز دقیقا همین گونه است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تا نور امام در قلب انسان نازل نشود محبت ایشان نیز در دل قلب انسان نازل نمی شود؛ ولی یک سری مقدمات در اختیار انسان است که باعث نزول این محبت می شود.

وی خاطرنشان کرد: قدم اول در این زمینه تسلیم است؛ زیرا اگر کسی تسلیم امام شد اولین گام در این زمینه ایجاد شده است؛ باید همچون مومنی باشیم که هرگونه که امام (ع)خواست ما را شکل دهد؛ اگر خود را تسلیم امام کردیم و امر ونهی آنها را رعایت کردیم قلب مان نیز در دست امام قرار می گیرد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: قدم دوم صنع الله است که مقام تطهیر انسان است زیرا وقتی انسان تسلیم خدا شد، خداوند نیز او را از تمام ناپاکی ها پاک می کند.

وی افزود: ایمان چیزی جز حب و بغض نیست؛ یعنی شخص باید امام و اولیا را دوست داشته باشد و دشمنان ائمه را دشمن بدارد که این مساله همان ایمان و دین است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: اگر انسان از دنیا خالی شد و خدایی شد، رزق آسمانی ها را نیز دریافت می کند زیرا اگر زمینی بود باید در همین زمین به دنبال منافع خود بگردد و خدا از او روی گردان می شود.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha