یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
اقبالی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: دنیا از حوزه انتظاراتی دارد که باید پاسخگوی نیازهای علمی که در عرصه دینی از حوزه می رود، باشیم و زمانی می توانیم موفق شویم که درپژوهش پیشرفت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی اقبالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» درباره پژوهش و ضرورت آن گفت: پژوهشی از مسائلی است که کسی درباره اهمیت و ضرورت آن شک و تردیدی ندارد.

مدیر مدرسه علمیه علوی، پژوهش را لازمه ارتقای سطح علمی و آگاهی افراد جامعه دانست و گفت: به ویژه در حوزه علمیه که در محورهای مختلفی از جمله در عرصه تبلیغ، تدریس و فعالیت هایی که یک طلبه دارد، ضرورت وجود آن مضاعف می شود.

وی با بیان این که برای آنکه بتوانیم طلبه محقق و طلبه ای با فعالیت بالای علمی داشته باشیم، باید حتما کار پژوهشی یا فرهنگ پژوهش و تحقیق را در وجود او نهادینه کنیم، گفت: ضرورت کار پژوهش امروزه در سراسر جهان مورد توجه و سرمایه گذاری قرار گرفته و از مسائلی است که پیشرفت های علمی و اختراعات و اکتشافات در جهان، در پرتوی این مسئله تحقق می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم حوزه فعال و پویایی داشته باشیم، با توجه به سیره علما و گذشتگان حوزه که آثار و تألیفاتی را در زمینه های علمی مختلف فقه، اصول، و...، انجام داده اند که حتی بزرگان گذشته و امروز بر آن بحث و استدلال می کنند، باید فرهنگ پژوهش را در حوزه  احیا کنیم.

وی افزود: طلبه باید بداند که همانطور که کسب علم اهمیت دارد، کسب علم در سطح بالا که فهم عمیق و تفقه در دین است، نیازمند پژوهش است که باید از همان ابتدا در طلاب نهادینه شود.

مدیر مدرسه علمیه علوی درباره اینکه چطور می توانیم پژوهش را برای فضای حوزه به عنوان فرهنگ در آوریم، گفت: ما باید سیاست خود در امر آموزش را در این قرار دهیم که آموزش، پژوهش محور و بر مدار فعالیت های پژوهشی باشد.

وی با تأکید بر این که آموزش ما باید کاربردی و همراه با فعالیت های علمی طلبه ها باشد، گفت: اگر بخواهیم این نگاه را در آموزش داشته باشیم، باید لوازم آن را نیز تأمین کنیم و باید سیستم آموزشی از کتب و شیوه های آموزشی در مدارس و اساتید، فضاهای مدرسه و...، در فضای علمی و پژوهشی جلو برود.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی خاطرنشان ساخت: البته در سطح یک حوزه انتظاری که از طلبه در کار پژوهشی وجود دارد، تولید علم نیست، بلکه آموزش پژوهش و شیوه مطالعه و قلم به دست گرفتن  است.

وی، توجه به پژوهش در حاشیه آموزش را ناکافی دانست و گفت: متأسفانه امروزه کار پژوهشی به عنوان یک کار حاشیه ای در کنار آموزش است و هنور در متن سیستم علمی حوزه ورود نیافته است. باید در آموزش، برای پژوهش جایی باز کنیم و نمره درسی برای آن قائل باشیم. در مرحله بعدی باید سرمایه گذاری کرد و نسبت به افرادی که می بینیم رشد علمی دارند و جزو نخبگان و هستند، اهتمام جدی داشت.

مدیر مدرسه علمیه علوی ادامه داد: ممکن است کارهای پژوهشی در مدارسی انجام شود، ولی در ادامه ممکن است این کار قطع شود و طلبه نتواند آن را ادامه دهد. باید این رویکرد پژوهشی از همان ابتدا شروع شود و تا مرحله عالی حوزه ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه حوزه در سال های اخیر نسبت به پژوهش بسیار خوب شده، ولی تا رسیدن نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. امروزه طلاب فرهیخته ای با تحصیلات عالی و تخصص های خود، در حوزه ورود می یابند، اگر از این ها حمایت نکنیم و بر روز آنها سرمایه گذاری نشود، ممکن است سرخورده شده و ما نیز این سرمایه ها را از دست دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی با بیان این که دنیا از حوزه انتظاراتی دارد، گفت: باید پاسخگوی نیازهای علمی که در عرصه دینی از حوزه می رود، باشیم. زمانی می توانیم موفق شویم که درپژوهش پیشرفت کنیم.

انتهای پیام// 15/ 313

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha