یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
همایش بررسی حقوقی فاجعه منا

حوزه/ معاون بعثه رهبر معظم انقلاب از جمع آوری مستندات زیادی درباره فاجعه منا به خصوص در زمینه تصویری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید طه مرقاتی عصر امروز طی سخنانی در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا که در سالن همایش غدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به تلاش های منسجم کشورمان برای جمع آوری مستندات مربوط به فاجعه منا اظهار داشت: در حالی که سعودی ها می خواستند فاجعه منا را صرفاً یک بحث ایرانی جلوه دهند ما از همان اول کوشیدیم که فراتر از کشته شدگان خودمان آن را یک مساله بین المللی نشان دهیم و لذا  در جمع آوری مستندات کوشیدیم از تمام زائران کشورهای اسلامی اسنادی را جمع آوری کنیم که آنها نتوانند این مساله را صرفا به ما منتسب کنند.

وی ضمن گلایه از سکوت کشورهایی که تعداد زیادی از اتباع آن ها در این فاجعه کشته شدند، گفت: در این میان این فقط صدای جمهوری اسلامی ایران بود که در اعتراض به آل سعود شنیده شد و ما باید با همین همایش ها و سمینارها تلاش کنیم که این صدا همگانی و فراگیر شود و از طریق ابزارهای بین المللی مساله را پیگیری کنیم.

مسوول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا همچنین بیان داشت: بعثه رهبر معظم انقلاب بلافاصله پس از این حادثه مقدمات کمک رسانی به آسیب دیدگان را فراهم کرد به طوری که در سه ساعت اولیه فاجعه که عربستان هیچ کاری نکرده بود از طریق نیروهای ما جان بسیاری نجات داده شد ولی آنها سریعا دیگران را از حضور در محل منع کردند که اجازه ندادند کار امداد رسانی به درستی انجام شود.

وی افزود: در این قضیه ، 461 ایرانی کشته شدند که 382 نفر در ایران دفن شدند و 69نفر نیز در عربستان دفن شدند و البته وضعیت 10 نفر نیز هنوز معلوم نیست.

معاون بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: در همان زمان کاری که ما کردیم این بود که بلافاصله با افرادی که در این حادثه بودند مصاحبه شد و فیلم هایی که زائران تهیه کرده بودند جمع آوری شد که در حال حاضر به عنوان ادله مثبته در حال جمع آوری است.

وی گفت: در وضع کنونی حتی هنرمندان ما می توانند فیلم های بسیاری بر اساس این فیلم های مستند تهیه کنند تا ما ضمن ترجمه آن ها به نمایش و پخش آن ها اهتمام ورزیم.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha