دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام رفیعی پور امام هادی

حوزه/ رئیس موسسه پیام امام هادی(ع)، احیای امر اهل بیت(ع) را مهمترین وظیفه حوزه دانست و مشکلات را امری طبیعی در این مسیر دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور چهارشنبه شب  در هم اندیشی مسئولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی که در نهاد رهبری در دانشگاه ها در قم برگزارشد گفت: یکی از سوالات امروز این است که اگر حوزه های ما از نظر نیروی انسانی تا چند سال پیش آموزش محور بود امروز باید پژوهش محور باشد؟

وی افزود: به نظر بنده حوزه باید پژوهش محور باشد و در دوره ابتدایی و مقدمات، طلاب به دنبال پژوهش باشد تا این مشکلات عظیمی که امروز در جامعه وجود دارد توسط همین طلاب حل شود.

مدیر موسسه امام هادی(ع) بیان کرد: نکته بعدی این است که پژوهش ها باید مورد نیاز باشد؛ بسیاری از مسایل روز ما چه در فقه و چه در کلام باقی مانده است ولی مسایل درجه دو و سه مورد پژوهش انجام می شود که باید در این زمینه با دقت بیشتری فعالیت های را سامان داد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور خاطرنشان کرد: نکته بعدی، مساله تربیت فرهنگ نقد در حوزه پژوهش است؛ برخی از نقدها نقدهای قوی نیست و یا گاهی منصفانه نیست؛ یک کتاب باید به شکلی نقد شود که مزایای اثر نادیده گرفته نشود.

وی گفت: نقد صحیح باید به نویسندگان آموزش داده شود که این نقد به ارزش مبدل می شود و اگر مزایا را نادیده بگیرد و به خاطر چند مشکل یک اثر را به کلی بکوبد نقش غیر ارزشی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور افزود: مساله بعدی، پیاده کرده فرهنگ واقعی اسلامی پیامبر و اهل بیت(ع) در جامعه است؛ از جمله مساله تزیین فوق العاده مساجد روایات بسیاری وجود دارد که متاسفانه چندان به این مساله توجه نمی شود.

مدیر موسسه امام هادی(ع) بیان کرد: اگر بخواهیم احیای امر اهل بیت(ع) را داشته باشیم باید به این نکات توجه کنیم؛ باید برای احیای امر اهل بیت(ع) در دولت تلاش بیشتری انجام شود و حوزه ها باید بیش از پیش حمایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور خاطرنشان کرد: حوزه باید مثل گذشته بدون توجه به مسایل و مشکلات در راه احیای امر اهل بیت(ع) قدم بگذارند و از مشکلات نهراسند و با کمبودها بسازند و کاری کنند که این امور در جامعه احیا شود.

علامه محمودی الگوی اساتید حوزه در استفاده از ابزار نوین در پژوهش است

حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده، نیز  در این مراسم گفت: یکی از نیازهای امروز پژوهش در حوزه، توسعه فعالیت های نرم افزاری در حوزه است.

مدیر موسسه فهیم افزود: امروزه می توانیم استفاده بسیاری از نرم افزارها و سخت افزارهای روز داشته باشیم و در دروس و آموزش و پژوهش استفاده بهینه ای انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم علامه محمودی در سال 78 بیان می کرد که کتاب های خود را تایپ و صفحه بندی می کنم و به چاپخانه تحویل می دهم که این مساله برای طلاب جوان باید یک الگو باشد که یک عالمی که سن بالایی داشت و توان راه رفتن هم نداشت این چنین با ابزارهای روز آشنایی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده بیان کرد: نکته بعدی این است که باید پژوهش هایی که فضای کار جدی دارد را زنده تر کنیم؛ برخی از پژوهش ها ظرفیت های خاصی برای توسعه دارند و باید این پژوهش ها را احیا کنیم.

وی گفت: یکی از این عرصه های پژوهشی، پژوهش در زمینه رجم است که می تواند زمینه های جدیدی در عرصه قضایی نیز ایجاد کند.

مدیر موسسه فهیم افزود: در زمینه پژوهش باید روی مقاله نویسی اساتید نیز توجه شود؛ باید اساتیدی به عنوان استاد راهنما انتخاب می شوند از نظر علمی و پژوهشی کارنامه قوی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت استادی که به دنبال تربیت پژوهشگران است باید قدرت و توان پژوهش بالایی داشته باشد و آثار مختلفی را تولید کرده باشد که هم در راهنمایی طلاب در پژوهش موثر است و هم برای طلاب الگوی مناسبی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده بیان کرد: رساله های حوزوی باید در سطح عالی تولید شود؛ امروزه طلابی که در دانشگاه ها حضور دارند طلاب بسیار موفقی هستند و نظریات بسیاری در حوزه های علمی تولید می کنند که باید طلاب جوان با نهادینه کردن آموزش های پژوهشی تولیدات قوی در درون حوزه داشته باشند.

وی گفت: حمایت از پژوهشگران یا موسسات پژوهشی که معمولا با بودجه های خصوصی اداره می شوند، قطعا می تواند نقش مهمی در توسعه علمی حوزه داشته باشد، زیرا این موسسات تجربیات خوبی در پژوهش های به صرفه و با بهره بالا دارند که بدنه مدیریتی پژوهشی حوزه و حتی نهادهای ملی از آنها می توانند استفاده کنند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha