سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام عماد معاون پژوهش حوزه

حوزه/ امروز آنچه در حوزه هاي علميه در حال توسعه قوي مي باشد، واحد هاي آموزشي است، اما واحد هاي توليد دانش و چرخه توليد علم، کند است و خلاء آن به شدت احساس مي شود كه بايد براي گسترش آن تدابير مهمي انديشيده شود.

حجت الاسلام والمسلمين سید علی عماد،‌ در حاشيه سفر خود به اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» پيرامون اهميت امر پژوهش، ‌اظهار داشت: تاسیس نهادهای علمی و تحقیق و پژوهش، حرکت در مسیر برآورده ساختن انتظارات جامعه است.

وي افزود:‌ يك نهاد علمي جامع، مسئوليت توليد، نشر و به كار بستن علم را در جامعه به عهده دارد كه شامل مجموعه نظام مندي مي باشد كه هر كدام وظايف خاصي را بر عهده دارند، حال اين تعريف را وقتي در كنار فعاليت هاي صورت گرفته قرار مي دهيم متوجه مي شويم كه كار خاصي انجام نشده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تاكيد كرد:‌ نهاد علمي پژوهشی بايد جامع باشد و اگر ديدگاهمان به يك نهاد علمي،‌ به شكل آموزشي باشد، كاملا غلط است، چون اين نهاد بايد راهبرد هايي را جهت اقتدار نظام علمي كشور تعيين نمايد و حداقل كمترين ميزان مطلوبيت، ‌قدرت برنامه ريزي و اجراي برنامه ها و نظام بازخورد سنجي قوي را دارا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بيان اين كه متاسفانه مسئولين پژوهش تنها خود را ملاك قرار مي دهند، تصريح كرد: اگر يك فرد در جامعه فقط فعاليت خود را ببيند و آن را ملاك قرار دهد، پيكره انساني عالم از بين مي رفت، لذا هر كسي كه در اين جامعه زندگي مي كند بايد خود را به عنوان جزئي از اين نظام بداند و در جهت رشد آن تلاش كند.

 

وی افزود:‌ هنگامي كه يك مجموعه منسجم از نهاد علمي را تشكيل داديم كه در آن هر عضو به خوبي وظيفه خود را مي شناسد و به آن عمل مي كند، همچنين داراي استاندارد مناسب و تاثرگذاري فراواني باشد،‌ آن گاه مي توانيم شاهد روزي باشيم كه پژوهش را به نحو احسن عملياتي نموده ايم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه گفت: امروز آنچه در حوزه هاي علميه در حال توسعه قوي مي باشد، واحد هاي آموزشي است، اما واحد هاي توليد دانش و چرخه توليد علم کند است و خلاء آن به شدت احساس مي شود كه بايد براي گسترش آن تدابير مهمي انديشيده شود.

وي با اشاره به كمبود پژوهشگران ديني در كشور، افزود: جداي از فعاليت در عرصه بين المللي، بايد 75 هزار پژوهشگر دینی در سطح ملي داشته داشته باشيم كه در سند چشم انداز نيز براي هر 500 نفر،‌ حداقل يك مبلغ نياز داريم، اما اين ميزان مبلغ و پژوهشگر كه فرصت كافي براي پرداختن به مباحث ديني را داشته باشند،‌ نداريم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد ادامه داد: پژوهشگران حوزه علميه اصفهان بايد از ظرفيت صندوق حمايت از پژوهشگران بهره مند شوند، چرا كه بستر مناسبي جهت حمايت از پژوهشگران و محققان است ضمن اين كه اين صندوق از پژوهش هاي ضعيف نيز حمايت مي نمايد تا امر تحقيق با انفعال رو به رو نشود.

وي در پايان گفت:‌ از فعاليت هاي صندوق حمايت از پژوهشگران،‌ چاپ و انتشار كتب نويسندگان و انجام حمايت هاي مالي قبل از به چاپ رسيدن كتب آنها مي باشد كه در مرحله انجام است، لذا محققان با مراجعه به اين نهاد،‌ مي تواند از ظرفيت هاي آن استفاده لازم را ببرند.

313/38

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha