دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر مرهون تلاش‌های اندیشمندان و استقامت ملت ایران است که آژانس بین المللی را وا داشت تا بعد از ۱۲ سال به نادرستی گزارشات پیشین خود اذعان نماید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در تعدای از نمایندگان اسکاتلندی پارلمان انگلیس که در ساختمان مرکز جامعة المصطفی در قم برگزارشد، ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دهه اخیر، علی رغم همه مشکلات، تحریم‌ها و تهدیدها، به دستاوردهای مهمی در عرصه‌های مختلف علمی و فن‌آوری دست یافته است.

وی با تاکید بر این که پیشرفت‌های ایران اسلامی در سال‌های اخیر برای بسیاری از کشورها مایه شگفتی است، ابراز داشت: تحصیل بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو در بیش از 2هزار واحد دانشگاهی با یکصدهزار عضو هیئت علمی، نشان از اهمیت عرصه علم و فن آوری برای جمهوری اسلامی ایران دارد.

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به این که بیش از یک ونیم میلیون نفر از دانشجویان ذکر شده در سطوح تحصیلات عالی کارشناسی ارشد و دوره دکتری مشغول تحصیل هستند، اظهار داشت: تنوع رشته‌ای در دانشگاه‌های ایران اسلامی، شتابی قابل توجه دارد، به گونه‌ای که کمتر رشته‌ای را می‌توان یافت که مورد توجه محققان و اندیشمندان ایران اسلامی قرار نگرفته باشد.

وی با بیان این در فن‌آوری‌های پیشرفته گام‌های بلندی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: کشور ایران در عرصه‌های مختلف علمی چون؛ هوا و فضا، صنایع پزشکی، نانو تکنولوژی، صنایع غذایی، شیمی، صنایع دفاعی و... با سرعت بالایی در حال پیشرفت است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر را مرهون تلاش‌های اندیشمندان و استقامت ملت ایران دانست و یادآور شد: توجه به پیشرفت ایران اسلامی در صنایع صلح آمیز هسته‌ای، آژانس بین المللی را وا داشت تا بعد از 12 سال به نادرستی گزارشات پیشین خود اذعان نماید.

پیشرفت ایران الگویی موفق برای کشورهای در حال توسعه

وی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران، همواره تلاش نموده تا الگویی از پیشرفت و توسعه را بر پایه استقلال، اتحاد و اعتماد به نیروهای خود رقم بزند، تصریح کرد: پیشرفت ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف، می‌تواند الگویی موفق برای کشورهای در حال توسعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان این که در سیاست‌های توسعه علمی ضمن تأکید بر قرابت حرکت علمی با صنعت، بر مقوله اخلاق و معنویت توجه فراوانی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم که با اعتماد به نقش نیروهای بومی کشور، می‌توانیم ضمن استحکام بخشی به تعاملات بین المللی، رشدی درون زا را در عرصه‌های مختلف رقم بزنیم.

 رئیس جامعة المصطفی در ادامه سخنان خود به حوزه‌های علمیه به عنوان بال دیگر علم و دانش در ایران اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: قم پایگاه بسیار مهم آموزش‌های اسلامی در سطح ایران و جهان به شمار می‌رود.

وی فعالیت 200 مرکز علمی و تحقیقاتی در حوزه علوم اسلامی را از مهمترین ظرفیت‌های شهر مقدس قم ذکر کرد و یادآور شد: در این شهر بیش از 100 هزار نفر از ایران و جهان در حال فراگیری علوم دینی هستند.

امام جمعه قم با بیان این که در ایران اسلامی بیش از هزار واحد آموزشی در حوزه علوم اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: در این میان جامعة المصطفی به عنوان مهمترین مرکز علمی و بین المللی فعال در ایران و کشورهای گوناگون جهان نورافشانی می‌کند.

وی در ادامه به رویکردهای آموزشی ایران اسلامی، شهر مقدس قم و جامعه المصطفی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: دنیای غرب به دلیل عدم توجه به رویکردهای آموزشی مراکز مختلف اسلامی،در تعامل با جهان اسلام با مشکلات اساسی روبرو شده است.

رئیس جامعه المصطفی تعهد پذیری در مقابل مشکلات جهانی را از مهمترین تمایزات نظام‌های آموزشی ایران با سایر کشورها ذکر کرد و اذعان داشت: اعتقاد ما بر این است که باید به عنوان مسلمان، برای همه بشریت مهربان و دلسوز بوده، در حل مشکلات جهان بشری، چون؛ محیط زیست، نابرابری و فقر، ضعف اخلاق و معنویت،فروریختن بنیان خانواده و... مشارکت داشته باشیم.

 وی با بیان این که مشکلات جهانی بشریت، مسائل تمام ادیان بوده و نظام‌های فرهنگی و آموزشی جهان باید نسبت به این موضوعات حساس بوده، دیدگاه‌های خود را برای حل این موضوعات عرضه کنند، تصریح کرد: نگاه عقلانی و توجه به علوم عقلی و فلسفی، از مهمترین ویژگی‌های حوزه‌های ایران اسلامی و جامعه المصطفی به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی تاکید بر قرائت متعادل و معتدل از اسلام را از دیگر ویژگی‌های نظام آموزشی جامعه المصطفی برشمرد و ابراز داشت: این قرائت ضمن تأکید بر سیاسی بودن دین، مردم سالاری را از عناصر مهم آن ذکر می‌کند و از خشونت و درگیری‌های مذهبی پرهیز نموده، در عین حال از مظلوم در مقابل ظالم حمایت می‌کند.

امام جمعه قم مسئله تروریست را مهمترین مسئله جهان معاصر در عرصه تعاملات بشری عنوان کرد و با بیان این که غرب در برخورد با خشونت، افراط گرایی و تروریست چند نکته را مورد غفلت قرار داده است، اظهار داشت: متأسفانه به ریشه تاریخی خشونت‌ها توجه چندانی صورت نمی‌گیرد؛ احساس ستم و استعمار غرب در میان مسلمانان باعث شده تا هر از گاهی در قالب‌های متعددی این مهم خود را نشان دهد.

 وی همراهی برخی از کشورهای غربی با غیر دموکرات‌ترین کشورهای منطقه را از دیگر عوامل خشونت‌افزایی در منطقه عنوان کرد و اذعان داشت: متأسفانه کشورهایی که در آن هیچ گونه مردم سالاری وجود نداشته و مبلغ جریان افراط گرایی و خشونت در جهان هستند، مورد حمایت کشورهای غربی قرار می‌گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر آمادگی المصطفی برای تبیین دقیق ریشه‌های خشونت و افراط‌گرایی در عرصه‌های مختلف علمی، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی آمادگی دارد تا کتاب‌ها و محتواهای آموزشی مراکزی چون المدینه و المصطفی مورد تحلیل صاحب نظران جهانی قرار گیرد؛ این تحلیل‌ها بسیاری از ریشه‌های خشونت در کشورهای اسلامی و جهان را نمایان تر خواهد کرد.

معیارهای دوگانه بی شماری در رفتار برخی کشورهای غربی وجود

وی با بیان این که معیارهای دوگانه بی شماری در رفتار برخی کشورهای غربی وجود دارد، اذعان داشت: این که رژیم صهیونیستی از سلاح هسته‌ای برخوادار بوده و دیگر کشورها از بهره‌گیری انرژی صلح آمیز هسته‌ای باز داشته می‌شوند، حرکتی تاسف بر انگیز است.

رئیس جامعه المصطفی، ضمن تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها ادیان مختلف در حل بحران‌ها بین المللی، اظهار داشت: دریچه‌های ذهن و برنامه‌های جامعة المصطفی برای طرح هر گفتگو و مباحثی در راستای حل مسائل بشری باز است.

وی خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی از تمام مذاهب اسلام و ادیان مختلف دانش پژوه جذب نموده، آنها را بر اساس تفکرات مذهبی‌شان آموزش می‌دهد، با این تفاوت که ایشان را با آموزه‌های معارفی اهل بیت(علیهم السلام) نیز آشنا نموده و معارف الهی را تبیین می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در پایان سخنان خود تمرکز المصطفی بر حوزه علوم عقلی و بهره‌گیری از این ظرفیت، برای افزایش تعاملات روز افزون با ادیان مختلف را از دیگر فرصت‌های پیش رو عنوان کرد و یادآور شد: حوزه مطالعات تطبیقی در علوم انسانی، اجتماعی و معارف اسلامی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، تعلیم وتربیت و... همواره مورد توجه جامعة المصطفی قرار گرفته و دستاوردهای ارزشمندی را رقم زده است.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha