سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی مهدویت کشور با بیان این که نهم ربیع الاول ، بهار باورمندی شیعه به مهدویت است، شرط توفیق در جبهه سربازی ولی عصر(ع) را تعمیق بینش و بصیرت مهدوی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام ‌و المسلمين مجتبی كلباسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک فرارسیدن نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت مهدی موعود(عج) و تبریک این روز بر همه محبان و شیعیان اهل بیت(ع) اظهار داشت: این روز عزیز موسم شادباش بزرگی است چه آن که عید شیعه و سالروز اولین روز امامت و خلافت آخرین خلیفه و حجت خدا حضرت بقیه الله الاعظم (ع) در سال ۲۶۰ هجری قمری می باشد.

وی افزود: 9 ربیع الاول بی گمان روزی بزرگ و بس مبارک است که به واسطه آن، بار دیگر اُمید و نشاط در کالبد نیمه جان بشریت دمیده می شود و زمان ولایت آقایی بر عالم شروع می شود که به تعبیر پیامبر اکرم(ص) در دولت او مردم آنچنان در رفاه و آسایش به سر می برند که هرگز نظیر آن دیده نشده است.

نشر معارف ناب مهدویت در بین نسل جوان

این استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که امروز یکی از رسالت های جدی ما نشر فرهنگ و معارف ناب مهدویت در سطح جامعه به خصوص در بین نسل جوان است، گفت: مهدویت نه فقط به عنوان یک باور شیعی بلکه ذخیره ای استراتژیک برای نجات کل بشریت محسوب می شود و از این رو در برهه حساس کنونی وظیفه ماست که رویکرد و نگاه خود را در عرصه مهدویت به عنوان یک نگاه و رویکرد فرادینی و بین الادیانی و با ادبیات روز در سطح جهان تبیین کرده و نشر دهیم.

باوری اصیل که نشاط آفرین است

وی باور به مهدویت را نشاط آفرین و تحرک بخش به سمت کسب فضایل و مبارزه با رذایل برشمرد و افزود: مهدویت، فرهنگ انتظار و تحقق حکومت جهانی مهدوی، جزو اصول و باورهای اصیل و خدشه ناپذیر شیعه است و در این میان آن چه مهم است این که ما باید آن را به عنوان یک راهبرد جهانی برای بشر امروز که تشنه عدالت و حقیقت است ، دنبال کنیم.

این پژوهشگر عرصه مهدویت همچنین بر لزوم آشناسازی عمیق و کیفی توده های مردم خصوصاً نسل جوان با آموزه های مهدوی و آخرالزمانی تاکید کرد و بیان داشت: بی شک نخستین قدم در مهدوی کردن جامعه تقویت شناخت و تحکیم باورهاست که در این راستا با وجود همه تلاش های صورت گرفته، هنوز جای کار زیادی وجود دارد و ما باید ضمن رصد و تحلیل دقایق شرایط کنونی به رفع ایرادات و نواقص بپردازیم.

هدایت جامعه با اندیشه ناب مهدوی

وی در ادامه با تاکید بر این که باور به مهدویت، هدایت گر جامعه به سمت نور و سعادت است، افزود: اصل این که مهدویت می تواند در جامعه چه تاثیری بگذارد و عقیده مهدویت می تواند چه برکاتی در هدایت جامعه داشته باشد هیچ گاه نباید مورد غفلت واقع شود؛ با این حال همان طور که دشمنان ما به آموزه مهدویت یک نگاه راهبردی دارند و اهمیت آن را درک کردند باید ما نیز نگاه عمیق علمی و مبنایی به آن داشته باشیم و صرفاً قضایا را در مسایل احساسی خلاصه نکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی همچنین لزوم عمق بخشی به ارادت و علاقه وافر مردم و نسل جوان به اندیشه و فرهنگ ناب مهدویت را خواستار شد و گفت: ما باید آموزه های مهدوی را به خوبی برای جامعه به ویژه جوانان تشنه حقیقت و معنویت تبیین کرده و با ابزار مناسب و تأثیرگذار رسانه ای و فرهنگی و با زبان روز در راستای ترویج آن بکوشیم.

جلوی سوء استفاده از عشق مردم به امام زمان(عج) را بگیریم

وی با اشاره به این که در زمانه ی حساس و فتنه انگیز کنونی باید بیش از پیش مراقب شیادان و مدعیان دروغین مهدویت باشیم، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته در برخی از نقاط کشور شاهد فعالیت مدعیان و شیادانی بوده ایم که با سوء استفاده از علاقه و ارادت فراوان عامه مردم برای خود دکان و دستکی راه انداخته اند و حتی برخی از آن ها ادعای دروغین نیابت از امام زمان(عج) را مطرح کرده اند.

تعمیق باور مردم؛ لازمه سربازی حجت بن الحسن(عج)

رئیس مرکز تخصصی مهدویت کشور همچنین خاطرنشان کرد: از این رو به عقیده بنده، هر چند برپایی جشن و سرور به نام و یاد اهل بیت(ع) در چنین مناسبت هایی همچون 9 ربیع الاول، یک امر ضروری و مورد تاکید حضرات معصومین(ع) است اما به یقین مهم تر از این مراسم ها این است که ما روز به روز بر باور و اعتقاد راسخ خود به ائمه اطهار(ع) به ویژه وجود نازنین قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) بیفزاییم و بدانیم که در عصر غیبت چگونه می توانیم نه صرفاً در حرف و شعار بلکه در عمل سرباز حجت بن الحسن(ع) باشیم.

وی افزود: به ویژه در دوره آخرالزمان که شیادان و منحرفان از یک سو و دشمنان قسم خورده اهل بیت(ع) از سوی دیگر با انواع حیله ها و ترفندها و فتنه ها به دنبال انحراف جامعه شیعی از مسیر اصیل مهدوی هستند، ضرورت توجه این مسئولیت و هوشیاری در این باره بیش از پیش خود را نشان می دهد.

ایمان به منجی در پیروزی جبهه مستضعفین عالم

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی در خاتمه سخنان خود با بیان این که باور به مهدویت در کنار سایر باورهای مردم همچون عاشورا، بعثت و غدیر قرار دارد و از آن ها جدا نیست، ابراز داشت: در عصر حاضر تکیه گاه اُمید همه مظلومان و مستضعفان جهان از یمن و بحرین و عراق و سوریه گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین و غیره به ظهور منجی عالم بشریت است و بی جهت نیست که ما معتقدیم انقلاب اسلامی ایران مقدمه ظهور است و انشاالله با آمدن حضرت ولی عصر(عج) ، بساط ظلم در دنیا برچیده می شود.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha