سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 365502
۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
حبل المتین

حوزه/ دوازدهمین شماره فصلنامه علمی – تخصصی حبل المتین ازسوی دبيرخانه شوراي برنامه‏ ريزي مدارس علوم ديني اهل‏ سنت انتشار یافت .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» دراین شماره از فصلنامه که به مدير مسئولی: محمدصادق عرب‏ نيا و سردبيری سيدمحمدمهدي ميرجليلي چاپ ومنتشر می شود موضوعات متنوعی به چشم می خورد .

 مهم ترین موضوعات منتشر شده دراین شماره :

*مصاحبه با ماموستا حاج ملا قادر قادرى امام جمعه پاوه

*مقالات با موضوع: مقاصدالشريعه و جايگاه آن در شريعت با نگاه تطبيقى نوشته جلال محمدى ( كارشناس ارشد فقه و مبانى حقوق - از اهل سنت)

*تروريسم جهش ‏یافته و ظهور تهديد بنيادين نوشته علی‏ اشرف نظرى (دانشيار گروه علوم سياسى دانشگاه تهران‏)

*جهانى‏ شدن و القاعده‏  نوشته ابوذر رفيعى قهساره (استادیار علوم سیاسی)- محمد حاجى‏پور - مريم مرادى سروستانى(دانشجویان علوم سیاسی)

*جهانى شدن و ظهور هويت بنيادگرا در خاورميانه  نوشته محمدجواد خليلى - محسن شفيعى سیف‏ آبادی (دانشجویان دكترى علوم سياسى)

بازتاب قيام عاشورا در سروده‏ هاى شاعران اهل‏ سنت‏

سيدهادى ميرآقايى‏ (نويسنده و مدرس زبان و ادبیات فارسى)

نفى خشونت و تكفير در اسلام‏

خالد عيس ى‏زاده (دانشجوى دوره دكتراي فقه و حقوق - از اهل‏ سنت)

همچنین منهج و ويژگى‏ هاى تفسيرى سه مفسر معاصر كُرد نوشته جهانگير ولدبيگى (دكتراى علوم قرآن و حديث - از اهل سنت‏)

امام صادق(ع) و نهضت علمى جهان اسلام تالیف سيدمحمدمهدی ميرجليلى (دکتری علوم سیاسی وپژوهشگر اندیشه سیاسی اسلام) و نشست علمي: نفى خشونت از منظر قرآن و سنت نوشته حجت‏ الاسلام و المسلمين قاضى ‏زاده ازدیگر موضوعات فصلنامه حبل المتین است .

در مقاله تروريسم جهش ‏یافته و ظهور تهديد بنيادين آمده است: تحولات بروزيافته در چند سال اخیر و ظهور گروه ‏های تروریستی در عراق و سوريه مسئله غامضى است كه موجى از نگرانى و هراس در ميان مردمان اين دو كشور ايجاد كرده است. پيكارجويان سلفى- تكفيرى دولت اسلامى عراق و شام (داعش) كه پس از 29 ژوئن 2014 م به «خلافت اسلامى» تغيير نام داد، گروهى از تروريست‏ هاى ‏بين‏ المللى هستند كه از كشورهاى مختلف عربى، آسيايى، اروپايى و آفریقایی گردهم آمده‏اند. سياست بهره‏ گيرى از رسانه‏ هاى جديد و شبكه ‏هاى اجتماعى نظير فیس‏بوک و توئيتر و راه‏ اندازى «شبكه دايق» و مجله‏ اى با همين عنوان، تكيه بر اصل غافلگيرى و انجام حملات برق‏ آسا، انجام اقدامات خشن و رعب‏ آور، قائل بودن به‏ نوعى رسالت به ظاهر الهى و تكليف برگشت‏ ناپذير مذهبى، چند رگه بودن هويت اعضاء و ايجاد ظرفیت‏ های جذب بين‏ المللى در گروه و فراملى بودن ايده‏ ها و انديشه‏ هاى آن‏ها (تلاش براى ايجاد خلافتى بزرگ كه در نهايت غرب را هم به قلمرو خود خواهد افزود) موجب شده است كه سير رشد آن‏ها در ميان گروه‏ های مختلف افراطى به‏ صورت تصاعدى باشد. گستره جغرافياى وسيعى از اردن و يمن گرفته تا عربستان و ليبى و از بلژيك در اروپا تا اندونزى در شرق آسيا تحت تأثير تبليغ و نفوذ فكرى آن‏ها قرار گرفته است.

در اين ميان، مسئله داعش متأثر از شرايط و تحولات جديد بين‏ المللى در آگوست و سپتامبر 2014م (مرداد و شهريور 1393) وارد فاز جديدى شده است. تحولات داخلى عراق و شكنندگى ساختارهاى نظامى و سياسى در اين كشور، مشكلات ناشى از انتقال قدرت به دولت جديد العبادى، سوء کارکرد دولت نورى مالكى و بروز بحران نفوذ و اقتدار، فقدان نگرش راهبردى و بروز حركت ‏هاى جدایی‏طلب در كردستان عراق، ناكارآمدى نيروهاى نظامى در برخورد با حركت‏ هاى چريكى و جنگ ‏هاى نامنظم، هراس عمومى و آشفتگى عميق مدنى و مهم‏تر از همه دستیابی داعش به منابع مالى جديد و اعمال كنترل بر مناطق و مراكز حياتى موجب شده است كه معماى بدخیم تروریسم به يك شوك بزرگ و حتى به ‏صورت محتمل به يك فاجعه بين ‏المللى مبدل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha