سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 365866
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کتابخانه در تاریخ

حوزه/ کتاب «کتابخانه در تاریخ و تاریخ کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی» به قلم ابوالفضل عرب زاده منتشر شد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» کتاب یادشده به تاریخ ایجاد کتابخانه در جهان و تاریخ کتابخانۀ آیت الله العظمی گلپایگانی می پردازد.

نویسنده هدف از نگارش کتاب را آشنا کردن خوانندگان با ذخایر علمی و میراث مکتوب که اسناد فرهنگی اسلام و تمدن ایران است، می پردازد.

در مرحلۀ بعد نیز نحوۀ فعالیت و خدمات خادمان کتابخانه و نمونه هایی از آمار و ... و بعضی حوادث پیش آمده تاریخی این مرکز بزرگ فرهنگی را ارائه می دهد.

در بخش های زیادی از کتاب، تصاویر مرتبط با موضوع نیز به کار گرفته شده که جذابیت را بیشتر می کند.

در بخشی از کتاب آمده است: محمد فرید وجدی نویسنده مصری می نویسد؛ اولین کتابخانه عمومی در قرن ششم قبل از میلاد در یونان تأسیس شد ولی از آن مهم تر و مشهورتر، کتابخانه ای است که نیز در آن کشور در اواخر قرن سوم قبل از میلاد توسط بیرگام تأسیس شد که بعداً به اسکندریه منتقل گردید.

برخی از عناوین این کتاب عبارتند از: «کهن ترین لوح گلین»، «نمونه ای از آثار مکتوب مسلمانان»، «خادمان کتابخانه»، «اسامی اهداکنندگان»، «فهرست و معرفی مخطوطات»، «سخنی با دارندگان نسخ خطی»، «پیدایش رده بندی علوم در اسلام»، «کدگذاری کتاب»، «نمونه کدگذاری عطف کتاب»، «خط و خطاطی در تمدن اسلامی»، «اصطلاحات کتابداری»، «علائم اختصاری در فهرست نویسی».

معرفی میراث مکتوب، نسخه های خطی و کتاب های قدیمی در عین این که از نظر معنی و جنبۀ علمی، گواه دانش دیرین و فرهنگ استوار ایران و اسلام است، از لحاظ تذهیب و تشعیر، مینیاتوری و نقاشی و جلدسازی و ریزه کاری های تصاویر گل و بلبل به شمار می رود؛ در حقیقت بازگوکنندۀ مراحل مختلف از دوران تمدن و نیز ذوق انسانی و فرهیختگی و ثروت کشور است. به رغم تلاش بی وقفه فهرست نگاران نسخه های خطی و معرفی و چاپ و انتشار فهرست های مکتوبی و الکترونیکی و رایانه ای در دنیای کتابشناسی، هنوز کتاب های مجهول و معرفی نشده بسیار است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب «کتابخانه در تاریخ و تاریخ کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی» به قلم ابوالفضل عرب زاده که در 252 صفحه منتشر شده به کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی واقع در قم، خیابان ارم، جنب مدرسه آن مرحوم مراجعه نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha