سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
آمریکا و عربستان

حوزه / یک پایگاه آمریکایی، سیاست یک بام و دوهوای غرب به ویژه امریکا در مقابله با تروریسم را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به حمایت آشکار آمریکا از عربستان، همکاری این دو کشور در تشکیل گروه های افراطی همچون القاعده را یادآور شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پایگاه آمریکایی سلان ( salon.com) طی یادداشتی به حقایق پشت پرده در روابط آمریکا و عربستان پرداخت و نوشت:

تاریخ رابطه میان آمریکا و عربستان سعودی روایت خون، نفت و بنیادگرایی خشن می‌باشد. بی تردید آل سعود را پشتیبان، سرمایه‌گذار و صادر کننده اصلی اسلام افراط گراست.

راه حل جالب چامسکلی برای توقف تروریسم

نوم چامسکی، یکی از اندیشمندان شناخته شده و متفکران تاریخ بشر می‌گوید: جهان غرب در جستجوی راهی برای توقف تروریسم است، من یک راه بسیار ساده پیشنهاد می‌کنم: خودتان دست از مشارکت بردارید!

حقیقت این است که آمریکا با وجود اینکه مدعی مبارزه با تروریسم می‌باشد، اما زمانی که نوبت به عربستان سعودی می‌رسد، فعالیت‌های تروریستی آشکار آن‌ها را نادیده می‌گیرد.

عربستان سعودی، نزدیک‌ترین دوست آمریکا، بانی اصلی اسلام افراط‌گرا در دنیاست. این تناقض همچنین منجر به آسیب و صدمه به انسان‌های بسیاری شده که آمریکا به طور دائم آن را نادیده می‌گیرد. همانطور که آمریکا در قبال اعدام‌های دسته جمعی بی‌رحمانه اخیر توسط سلطنت سعودی، بی‌تفاوت عبور کرد.

دامن زدن سعودی ها به فتنه مذهبی با اعدام شیخ نمر

شیخ نمر، از رهبران شیعیان عربستان بود که در سال 2011 به جرم برگزاری تظاهرات صلح آمیز علیه رژیم سعودی بازدداشت شده و  یکی از 47 نفری بود که در روز 2 ژانویه بدست سلاطین سعودی اعدام شد. او یکی از چهره‌های شناخته شده جهان اسلام و مخالف با فرقه‌گرایی در دین بود و در حالی که آل سعود مدعی اتحاد میان جوامع اسلامی است، با اعدام رهبر شیعیان این کشور، بیشتر از هر کس دیگری به آتش فتنه تفرقه میان شیعه و سنی دامن زد.

سلطنت سعود همچنین علی محمد نمر، برادرزاده شیخ نمر را نیز به جرم تظاهرات صلح آمیز در سن 17 سالگی دستگیر، شکنجه و متهم به اعدام و به صلیب کشیدن کرد. عربستان سعودی یکی از تنها کشورهایی است که عمل به صلیب کشیدن در آن بدست دولت انجام می‌شود. به علاوه اعدام نوجوانان به جرم تظاهرات برای آزادی در این کشور تازگی ندارد. طبق آمار تعداد اعدام‌ها در این کشور در سال 2015 به 158 نفر می‌رسد. هر 4 روز یکبار سلطنت عربستان یک نفر را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام می‌کند و این درحالی است که شاهزاده‌های خودشان با هزاران پوند مواد مخدر در فرودگاه‌های بین‌المللی دستگیر می‌شوند.

یک بام و دو هوای غرب در مقابله با تروریسم

خشونت و تجاوزهای داخلی رژیم سعودی مشکل بزرگی است، اما آنچه بیشتر دردسرساز است، حمایت سلاطین سعودی از افراط‌گرایان دینی و وهابیت می‌باشد.

عربستان سعودی یک سلطنت مطلقه مذهبی با قانون اساسی حاکم با تفسیر افراطی از دین است. شدت عمل و افراط‌گرایی قانون اساسی عربستان (همان وهابیت) مشابهت زیادی با داعش داشته و به گفته کامل داوود روزنامه نگار الجزایری، قانون عربستان به گونه‌ای است که گویی داعشیان آن را نوشته‌اند.

از زمان حملات تروریستی پاریس، غربیان به طور دائم ادعای جنگ با افراط‌گرایان و داعش را دارند، درحالی که همزمان آمریکا، انگلستان، فرانسه و دیگر ملل غربی به حمایت و پشتیبانی از رژیم سعودی ادامه می‌دهد که خود ترویج کننده اصلی چنین افراط‌گرایانی است. ترکی الحمد تحلیل‌گر سیاسی عربستان سعودی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: شما در ویدئوهای داعش می‌بینید که آن‌ها همگی پاسپورت سعودی دارند. اگر می‌خواهید داعش را متوقف کنید باید از ایدئولوژی پشتیبان داعش شروع کنید. نباید تنها علف‌ها را بچینید، بلکه باید ریشه‌ها را قطع کنید.

100 میلیارد دلار، هزینه نشر وهابیت در جهان اسلام

در دهه های گذشته، رژیم سعودی نزدیک به 100 میلیارد دلار هزینه نشر و ترویج تفاسیر افراط‌گرایانه وهابیت به جهان اسلام کرده‌است و سعی در مشروعیت بخشیدن به واعظین ایدئولوژی افراط‌گرایی داشته است.

بسیاری سیاستمداران آمریکایی رابطه میان عربستان و آمریکا را نادرست دانسته و معتقدند که عربستان حمایت کننده اصلی داعش و القاعده است. به علاوه سناتور گراهام، عربستان را مسئول اصلی حملات 11 سپتامبر دانسته و به این ترتیب دولت آمریکا را نیز مسئول و دست اندرکار حملات تروریستی قلمداد می‌کرد. اسناد مربوطه نشان می‌داد که از میان 19 تروریست دخیل در حملات 11 سپتامبر، 15 نفرشان ملیت عربستان سعودی داشته‌اند.

عربستان، شریک آمریکا در مقابله با تروریسم!!

با گذشت این سال‌ها و با وجود خشونت و حمایت از افراط‌گرایان، همچنان آمریکا سلطنت سعودی را دوست نزدیک خود می‌پندارد و وزارت امور خارجه آمریکا، عربستان سعودی را شریکی قدرتمند در حفظ امینت و مبارزه با تروریسم، فراهم نمودن پایگاه‌های نظامی، دیپلماتیک و مناسبات اقتصادی می‌داند و غرب بدون ذره‌ای تردید عربستان سعودی را به ریاست حقوق بشر سازمان ملل منتصب کرد.

براستی چرا رابطه با عربستان تا این حد برای آمریکا ارزشمند است.

جواب این سئوال ساده است: پس از ونزوئلا، عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است که در کنار دیگر کشورهای عربی خلیج فارس تامین کننده ارزان نفت غرب محسوب می‌شوند. در سال 1945 فرانکلین روزولت با ابن سعود، نخستین شاه سعودی ملاقات کرده و  حمایت از سلطنت را در ازای دریافت نفت تضمین کرد و این رابطه تا به امروز ادامه داشته است.

روسای جمهور آمریکا از ترومن گرفته تا کارتر و اوباما، از آن زمان تا کنون رابطه محکم خود را با عربستان حفظ کرده‌اند. آیزنهاور به رابطه نزدیک میان آمریکا و عربستان سعودی در زمینه‌های اقتصادی و نظامی تاکید کرد. نیکسون ایران و عربستان سعودی را دو ستون اصلی ثبات در منطقه معرفی کرده بود. در سال 2015، اوباما نیز به ادامه دوستی طولانی مدت با عربستان تاکید کرد. در پنج سال گذشته، آمریکا بیش از 100 میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی با عربستان امضاء کرده است. در نتیجه تجارت تسلیحاتی در کنار نفت، ارزش رابطه با عربستان را برای آمریکا بالا برده است. اما همچنان نفت ارزشمندترین رکن این رابطه می‌باشد. بدون نفت اقتصاد غرب از هم می‌پاشد. تمامی سیستم حمل و نقل دنیای مدرن وابسته به نفت است و کوچکترین لرزش در قیمت نفت می‌تواند همه چیز را بهم بریزد.

همکاری آمریکا و عربستان در تشکیل القاعده

در طی جنگ افغانستان با شوروی در 1980، آمریکا با همکاری عربستان سعودی میلیون‌ها دلار را هزینه شبه‌نظامیان افغان علیه نیروهای روس کرد. نیروهای شبه نظامی که به زنانی که صورتشان را نمی پوشاندند اسید پاشیده و در مدارس کابل به جرم اجازه تحصیل زنان در کنار مردان قتل عام براه می‌انداختند. آن‌ها همان گروه‌هایی بودند که بعدها القاعده را تشکیل می‌دادند. باقی‌مانده‌های این جنبش‌های فرقه‌ای را امروز ما در خاورمیانه، شمال افریقا و جنوب آسیا مشاهده می‌کنیم. آمریکا برای پیروزی در جنگ سرد شبه نظامیان افراط‌گرا را مسلح کرده و آموزش داد و سرانجام در راستای همین سیاست بود که هیولای فرانکشنتاین القاعده و داعش خلق شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha