یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ایران و عربستان

حوزه/ نگرانی های عربستان در طول چهل سال گذشته عامل جنگ های زیادی بوده و همین سعودی ها هستند که در طول این سال ها از گروه های تروریستی همچون القاعده و داعش حمایت مالی کرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» روزنامه واشنگتن پست آمریکا در یادداشتی به بررسی و تحلیل اقدام اخیر عربستان در اعدام شیخ نمر پرداخت و گفت: این اعدام ها نشان می دهد عربستان تعادل خود را از دست داده و از طوی دیگر از قدرت گرفتن ایران در منطقه و جهان هراس دارد و مسئولان عربستان در واقع با اعدام شیخ نمر و قطع روابط دیپلماتیک با ایران به دنبال افزایش تنش و فتنه مذهبی در منطقه هستند.

سعودی ها ترسیده اند

نویسنده افزود: چنین اقداماتی نشان از ترس عربستان دارد؛ چرا که اطراف عربستان را افراطیون اهل سنت و وابسته به داعش و کشورهای شیعی مانند یمن فراگرفته اند و در باتلاق جنگ بی فرجام یمن فرو رفته و از همه مهم تر اینکه عربستان دیگر به آمریکا به عنوان حامی همیشگی خود اطمینان ندارد.

واشنگتن پست در ادامه این مقاله، علت بی اعتمادی عربستان به آمریکا را پایان یافتن توافق هسته ای ایران می داند و می گوید: معمولا کشورهایی خود را در معرض خطر می بینند دست به اقدامات خطرناکی می زنند و این اتفاقی است که در مورد عربستان رخ داد و قطع رابطه عربستان با ایران و تشویق برخی کشورهای عربی به قطع رابطه با ایران نیز اقدامی بود که بر وخامت اوضاع افزود؛ چرا که قطع رابطه با ایران اقدامی مبالغه آمیز و غیر ضروری بود.

نگرانی عربستان از قدرت یافتن ایران

نویسنده می افزاید: عربستان به دنبال جلوگیری از قدرت یافتن ایران است و در همین راه خود را به جنگ یمن گرفتار کرد و اکنون ناچار است ماهیانه حدود یک میلیارد دلار در این جنگ هزینه کند بدون اینکه حاصلی برای ریاض داشته باشد.

در ادامه این یادداشت آمده: نگرانی های عربستان در طول چهل سال گذشته عامل جنگ های زیادی بوده و همین سعودی ها هستند که در طول این سال ها از گروه های تروریستی همچون القاعده و داعش حمایت مالی کرده اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha