یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ایران و عربستان

حوزه/ واکنش های عربستان به محکوم ساختن اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط ایران، واکنشی تند بود که نشان می دهد عربستان به دنبال این است که جریان امور را به درگیری نظامی میان دو کشور بکشاند؛ رفتاری که به نظر دیوانه وار و اقدام به خودکشی جلوه می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پایگاه العهد لبنان در یادداشتی به قلم عقیل الشیخ حسن به تحلیل و بررسی آینده رابطه ایران و عربستان و چالش به وجود آمده میان دو کشور پرداخت و درگیری با ایران را به منزله پایان وجود عربستان دانست. ترجمه این یادداشت بدین شرح است:

واکنش های عربستان به محکوم ساختن اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط ایران، واکنشی تند بود که نشان می دهد عربستان به دنبال این است که جریان امور را به درگیری نظامی میان دو کشور بکشاند؛ رفتاری که به نظر دیوانه وار و اقدام به خودکشی جلوه می کند.

اما در شرایط تنش های ایجاد شده میان ایران و عربستان به خاطر اعدام شیخ نمر، طرف های منطقه ای و بین المللی متعددی از طرفین خواسته اند خویشتندار باشند و حکمت و عقل را در تصمیم گیری های خود رعایت کنند.

واکنش مبالغه آمیز عربستان

البته این درخواست کشورها از طرفین دعوا خوب و منطقی به نظر می رسد، اما بهترین کار این بود که این کشورها به جای آنکه به عربستان و ایران توصیه یکسان داشته باشند، فقط عربستان را نصیحت کنند که خویشتندار و عاقل باشد، زیرا ایران به جز محکوم کردن اعدام ظالمانه شیخ نمر کاری نکرده است. البته قبول داریم که برخی جوانان خشمگین از اقدام عربستان نیز به دو مقر دیپلماسی عربستان در ایران حمله کردند و ضررهای مادی زیادی به این دو مکان وارد ساختند، و یقینا بسیاری از مهاجمان نیز بازداشت شده اند و با آنها برخورد قانونی خواهد شد و مسئولان ایران هم این اقدام خودسرانه را محکوم کرده اند، اما واکنش عربستان به این اقدام ایرانی ها مبالغه آمیز بود به گونه ای که علاوه بر متهم ساختن مسئولان ایرانی در حمله به سفارت های خود در ایران از این حادثه برای تبرئه خود استفاده کرد و تلاش کرد اوضاع ایران را نیز متشنج نشان دهد و نظام ایران را رو به فروپاشی معرفی کند.

اما مسئولان عربستان  رسانه های مزدور آنها گویی فراموش کرده اند که چنین مشکلات امنیتی در هر جایی از جمله در عربستان نیز رخ می دهد.

گزینه های دشوار پیش روی عربستان

ریاض حتی پا را از این فراتر گذاشت و روابط دیپلماسی خود با ایران را قطع کرد و به کشورهای کوچک اطراف خود نیز توصیه کرد اقدامات مشابه انجام دهند و در این راستا جنگنده های عربستان، سفارت ایران در صنعا را هدف قرار دادند که خسارت های زیادی به آن وارد شد و تعدادی نیز مجروح شدند که وضعیت آنها وخیم است. عربستان در همین حال حملات رسانه ای شدیدی نیز با هدف تحریک طایفی و مذهبی علیه ایران به راه انداخت و این گونه وانمود کرد که یک مواجهه عربی فارسی شکل گرفته تا از این طربیق عرب های منطقه را با خود همراه سازد و خود را مدافع عرب ها نشان دهد.

تمام این اقدامات عربستان فضایی ایجاد کرد که خطر ایجاد درگیری نظامی میان دو کشور را گوشزد می کرد؛ نزاعی که می تواند مصیبت ها و خسارت های زیادی را با خود به همراه داشته باشد و دامنه آن به کشورهای منطقه و جهان نیز کشیده شود.

موضع ایران حکیمانه است

اما خوشبختانه تا کنون این خطر کنترل شده و در این زمینه صبر و بردباری ایرانی ها نقش زیادی داشته و ایرانی ها تلاش کرده اند پای کشورهای دیگر به این ماجرا باز نشود، چون به خوبی می دانند جز صهیونیست ها و آمریکایی ها کسی از این نزاع ها سودی نمی برد.

اما آیا این احساس مسئولیت ایران باعث خواهد شد عربستان دست از تنش زایی بردارد؟ و آیا خطر مواجهه نظامی میان ایران و عربستان کاهش خواهد یافت؟ مطمئنا نه زیرا قبل از پاسخ دادن به این پرسش باید خیلی نکات روشن شود.

از جمله اینکه خیلی ناظران موضع گیری های اخیر عربستان را دیوانه وار واقدام به خودکشی می دانند چون عربستان پس از پنج سال در سوریه شکست خورده و نشانه های شکست او در یمن نیز مشاهده می شود و از این رو به اقدامات دیوانه وار روی آورده و علاوه بر اینها عربستان از بحران های داخلی متعدد نیز رنج می برد که تمام این عوامل باعث شده حاکمان سعودی احساس خطر کنند و سیاست فرار به جلو را در پیش بگیرند و ایران را به رویارویی نظامی با خود تحریک کنند تا در سایه شرایط جدیدی که در منطقه ایجاد می شود بتوانند از سرنگونی سریع خود جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha