یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اخلاق

حوزه/ طلبه ای که علم اخلاق را از استاد کسب می کند، زمانی در مسیر اخلاق قرار می گیرد که به استاد خود اعتماد کرده و او را الگوی اخلاقی برای خود قرار دهد.

حجت الاسلام علی اکبرعلیزاده در گفتگو با خبر نگار خبر گزاری«حوزه»، با اشاره به ضرورت توجه و اخلاق و تهذیب نفس در میان طلاب گفت: انسان برای رسیدن به مراتب عالی اخلاق، نیازمند دو بال علم و عمل است که هر کدام از آنها نباشد، نمی توان به مقصد رسید.

 وی با تأکید بر اینکه  نبود هر کدام از این دو بال، انسان را در خطر انحراف قرار می دهد، افزود: طلاب در حوزه با علم اخلاق آشنا می شوند، ولی برای این که بتوانند ا زاین علوم بهره مند شوند لازم است در محضر اساتید اخلاق که تعالیم اخلاقی را در زندگی خود جاری ساخته اند، تلمذ نمایند.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در عرصه اخلاق منابع فراوانی در حوزه تدریس می شود که می تواند نقش اساسی در تقویت آموزه های اخلاقی در طلاب داشته باشد و آنها را مزین به اخلاق اسلامی کند.

وی خاطر نشان کرد: درست است­که لازمه رسیدن به تعالیم اخلاقی، کسب علوم اخلاقی در آموزه های دینی است، ولی علم، شرط کافی در این عرصه نیست، بلکه این آموزه ها باید علمی شود و مهم ترین مسئله در این عرصه، تلمذ طلاب در محضر علمای اخلاق است.

حجت الاسلام علیزاده رفتار و منش اساتید حوزه را در این عرصه مهم دانست و گفت: اساتید حوزه، باید از نظر وابستگی به دنیا و گرایش به جریانات سیاسی و افراطی یا سیاست زندگی خود را حفظ کنند، در این  شرایط طلاب به استاد اعتماد کرده و الگوهای اخلاقی را در زندگی خود به کار می گیرند.

وی ادامه داد: حتی در دروسی مانند اصول در حوزه که ارتباط مستقیمی  با اخلاق ندارند، رفتار و گفتار استاد می تواند برای طلاب، درس اخلاق باشد؛ اساتید باید به گونه ای رفتار کرده و سخن بگویند که طلاب در طی ارائه درس، از نظر اخلاقی نیز آموزه های لازم را کسب کنند.

انتهای پیام: 15/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha