دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عربستان در لبه پرتگاه است؛ آمریکا خودش را کنار بکشد

حوزه/ هافینگتون پست در یادداشتی تحلیلی با تاکید بر اینکه عربستان به لبه پرتگاه و سقوط نزدیک شده است گفت که امریکا باید از حمایت عربستان و همراهی اش تا لبه پرتگاه دست بکشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، هافینگتون پست در تحلیلی به قلم ادیل شامو نویسنده و منتقد سیاست خارجی و استاد دانشگاه در آمریکا نوشت: ایالت متحده آمریکا باید ارتباط خود را با کشوری که دست به اعدام‌های دسته جمعی و حملات نظامی فاجعه‌بار می‌زند، قطع کند. عربستان سعودی همانند دیگر رژیم های تمامیت‌خواه که هیچ مشروعیتی ندارند، خود را در قالب دین عرضه کرده است. عربستان سعودی از مذهب به عنوان بهانه ای برای کشتارهای دسته‌جمعی استفاده می‌کند، حال آنکه این روش در حقیقت تنها حرکتی در هدف ترساندن مردم و تسلیم آن‌ها در مقابل رژیم است.

دولت سعودی در اوایل انقلاب عرب در سال 2011، از ترس از دست دادن کنترل خود بر شهروندان این کشور، 35 میلیارد دلار جوایز و خدمات به شهروندان عربستان اختصاص داد. اگر چه این انگیزه‌های مالی منجر به سرکوب هر گونه افکار انقلابی در آن زمان شد، اما تنها روز تسویه حساب را به تعویق انداخت. انگیزه مبارزه با بی‌عدالتی در میان کسانی که در زیر یوغ دولت پلیسی و فاقد هر گونه دموکراسی و مساوات عربستان زندگی می‌کنند بسیار قدرتمند است، چرا که بسیاری از ساکنان سعودی کارگرانی هستند که از هیچ حقی برخوردار نیستند.

اعدام‌های دسته‌جمعی در آغاز سال 2016 به روش وحشیانه سربریدن، نیز هدفی جز ترساندن نداشته و رژیم سعودی به این طریق هشدار داد که هیچ گونه مخالفتی قابل تحمل نیست. این اعدام‌ها به نوعی سیلی به گوش دموکراسی در سرتاسر جهان بود. هرچند بیشتر اعدامی‌ها سنی بودند اما در همان زمان، با اعدام شیخ باقر نمر النمر، قصد داشتند پیام هشداری به جامعه شیعیان بفرستند. آن‌ها همچنین قصد داشتند توجه جهانیان را از اعدام‌های بی‌رحمانه خود برداشته و با ایجاد اختلاف شیعه و سنی در منطقه، پای ایران را به این اختلافات باز کنند. این درحالی بود که تنها جرم شیخ نمر مخالفت با رژیم سعودی در راستای رفتار بهتر با جمعیت شیعیان این کشور بود.

تبلیغ میلیاردی وهابیت و حمایت آشکار و نهان از تروریستها

تلاش رژیم عربستان برای ادامه حیات گسترده و عمیق است. برای چند دهه، عربستان سعودی با خرج میلیاردها دلار در مدارس و مساجد، وهابیت را تبلیغ کرده است ، و با پرداخت مبالغ مشابهی به شورشیانی چون القاعده، داعش و جبهه نصره از طرق پنهانی و آشکارا، آن‌ها را مورد حمایت قرار داده است. عربستان سعودی تمامی مخالفان بشار اسد در سوریه را حمایت می‌کند. آن‌ها همچنین به دنبال حکمرانی در سودان و گذاشتن رژیم دست‌نشانده خود در یمن هستند. آن‌ها مدعی هستند که ایران در یمن و سودان به دنبال خواسته‌های مشابه است، این در حالی‌ست که شورشیان حوثی در سودان هیچ ربطی به ایران نداشته و جدایی ایران با یمن از طریق دریا مانع دسترسی ایران به این سرزمین می‌شود. ایران به هیچ عنوان به یمن حمله نکرده، درحالی که عربستان سعودی با حمایت ایالات متحده یورش همه جانبه به این کشور داشته است.

عربستان سعودی بدون درنظر گرفتن عواقب آن، آتش دو جنگ داخلی در سوریه و یمن را دامن زده است و هیچ یک از این جنگ‌ها ربطی به اختلافات مذهبی ندارد و تنها دلیل آن‌ها نگرانی سعودی‌ها از به خطر افتادن سلطنت فاسدشان است.

عربستان در مسیر خطرناکی قدم برمی‌دارد

عربستان سعودی در مسیر خطرناکی قدم برمی‌دارد. بخت و اقبال به آن‌ها پشت کرده است.  قیمت نفت به 30 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. این کشور در ماه 1 میلیارد دلار صرف حملاتش به یمن می‌کند ودر این میان شهروندانش از رکود اقتصادی رنج می‌برند. با این حال رژیم سعودی به جای وعده اصلاحات سعی دارد قدرتش را با تهدید به مرگ مخالفان حفظ کند.

اعدام‌های دسته جمعی در عربستان سعودی آزمون و محکی  برای ایالات متحده محسوب می‌شود. اصول بنیادی ما یعنی آزادی و دموکراسی به دست رژیم سعودی پاره پاره شده‌اند. و ایالات متحده نباید کورکورانه قدم در راه عربستان سعودی گذاشته و این رژیم را تا لبه پرتگاه آتش و نابودی در خاورمیانه همراهی کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha