یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ افتتاح نمایشگاه طلایه داران نقد وهابیت

نشست علمی بررسی «ادله قرآنی وهابیت و جایگاه هنر در مبارزه با این اندیشه» در حاشیه نمایشگاه تخصصی طلایه داران نقد وهابیت در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دبیر نشست علمی بررسی «ادله قرآنی وهابیت و جایگاه هنر در مبارزه با این اندیشه» در این نشست گفت: این نشست علمی به همت بنیاد فرهنگی امامت و مرکز تخصصی امامت برگزار شده است.

حجت الاسلام سید مهدی رضوی افزود: هدف از برگزاری این سلسله جلسات در حاشیه نمایشگاه طلایه داران نقد وهابیت، تعمیق بخشی مطالعات و تقویت بنیه علمی مردم و جوانان و به خصوص اهل علم در خصوص مبانی مرتبط با وهابیت و سلفی گری است.

دبیر این نشست علمی گفت: این نشست در واقع به بررسی مبانی قرآنی که تکفیریون در خصوص تکفیر دیگران به آنها استناد می کنند، می پردازد و یکی از اهداف دیگر این نشست بررسی چگونگی استفاده آنها از هنر و چگونگی مقابله با گروه های تکفیری با ابزار هنر است.

وی اظهارکرد: امروزه جریان های گسترده فکری در منطقه حضور دارند که تکفیری ها مهمترین این جریان هستند که متاسفانه کل منطقه را دچار آشوب کردند و جهان اسلام را با مشکلات و تهدیدات بسیاری مواجه کرده اند.

حجت الاسلام رضوی گفت: ضرورت بازشناسی مبانی فکری و تبلیغی این گروه از جمله مهمترین مباحثی است که باید طلاب حوزه های علمیه نسبت به آنها اشراف داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل به این شبهات و انحرافات پاسخ دهند.

تکفیر، اسلحه سفیانی در قتل عام شیعیان است

در ادامه حجت الاسلام اسفندیاری از مبلغان حوزه نیز در سخنانی گفت:  بعد از غیبت امام زمان(عج)   تفکرات و نحله هایی  به وجود آمد  که نتیجه برخی از این تفکرات، حتی به سر حیوانات نیز خطور نمی کند.

وی افزود: مسلمانان در این دوره فارغ از اصول قرآنی و روایی به دام تفکراتی مثل تکفیر افتادند که نتیجه آن غارت کودکان و زنان  معصومی است.

مبلغ و نظریه  پرداز نقد وهابیت بیان کرد: تکفیر اسلحه سفیانی در قتل عام شیعیان است؛ سفیانی اولین کسی است که از نشانه های ظهور حضرت است؛ سالها قبل و پیش از ایجاد داعش و جبهه النصره شخصیت های وهابی به وضوح بیان کردند که ما به دنبال زمینه سازی خروج سفیانی هستیم.

پژوهشگر حوزوی اظهارکرد: آنها بیان کردند که جهاد نکاح را برای ایجاد جند السفیانی حلال دانستند و به همین خاطر چنین فتوای شیطانی صادر کردند؛ نتیجه آنکه ابزار تکفیر تا زمان ظهور برندگی خود را حفظ خواهد کرد.

حجت الاسلام اسفندیاری گفت: در دوران غیبت، یکی از مهمترین ابزارهای سو استفاده از دین، مقوله تکفیر بود، ولی در این دوران آخرالزمان، تکلیف داریم که به ایتام آل محمد(ص) و افرادی که نسبت به این مساله آگاه نیستند آموزش های لازم را بدهیم و حربه را از دست دشمن بگیریم.

وی افزود: اگر حربه هایی که دشمن به آن متوسل می شود از دست آن گرفته شود، این دشمن به حدی زبون و خار است که خودش، خودش را از بین خواهد برد.

مبلغ و نظریه  پرداز نقد وهابیت بیان کرد:معنی تکفیر مبهم نیست و ضوابط بیان کفر به یک شخص یا گروه، کاملا واضح است ولی آنچه باعث تکفیر مردم توسط تکفیری ها شده است، برخورد سلیقه ای و سیاسی با این مساله است.

پژوهشگر حوزوی اظهارکرد: در قرآن، انسان ها به مومنان، مسلمانان و کافران تقسیم شده اند؛ در سوره حجرات و در آیه 14 و 15 نیز به خوبی به این بحث اشاره شده است؛ در آیات ابتدایی سوره بقره خداوند اوصاف مومن و مسلمانی که به درجه تقوی رسیده است بیان می کند و به شدت کافران را تهدید می کند.

حجت الاسلام اسفندیاری گفت: اگر کسی کافر شود و بر این کفر بمیرد، خدا و ملائکه و مردم آنها را لعنت می کند پس تکلیف کافر با یک مومن مشخص است؛ ابن تیمیه بیان می کند که کفر موضوعی فقهی است که توسط اندیشمندان فقیه برافرادی که خلاف ظاهر اسلام عمل کنند بار می شود.

وی افزود: تکفیر و نسبت دادن کفر به یک شخص، در قرآن در مواقع مختلفی استفاده شود؛ اولین گروه مسیحیانی هستند که حضرت مسیح را به خدا نسبت می دهند؛ خداوند به بنی اسراییلی که جادوگری را رسم سلیمان دانسته و انبیا را جادوگر می دانند را کافر می داند؛ همچنین قرآن کسانی که اصل قرآن را یک سحر می دانند را نیز تکفیر کرده است.

مبلغ و نظریه  پرداز نقد وهابیت بیان کرد: تکفیر تنها در دین اسلام وجود ندارد و این موضوع در آیین هایی مثل مسیحیت نیز دیده می شود؛ مسیحیات و یهودیان نیز به این بحث اعتقاد دارند که حضرت عیسی(ع) به دلیل کفری که از نظر یهودیان احراز شده بود به صلیب کشیده شد.

پژوهشگر حوزوی اظهارکرد: مساله تکفیر، یک برداشت صرفا شیعی نیست و ریشه و پشتوانه قرآنی دارد و خداوند برای جلوگیری انحراف دردین این حکم را قرارداد؛ تکفیر یعنی کسی که ادعای دین را می کند، ولی قول خلاف دین را بیان می کند.

تفاوت و شباهت های  ارتداد و تکفیر

حجت الاسلام اسفندیاری گفت: بین ارتداد و تکفیر شباهت و تفاوت وجود دارد؛ تفاوت این دو آن است که در تکفیر یک شخص به یک حجتی می رسد که دیگری خلاف دین است ولی ارتداد به این معنی است که خود شخص، منکر دین می شود.

وی افزود: ادعای تکفیریون این است که ما در حال انجام فعل پیامبران هستیم و به همین دلیل خود را به قرآن متصل کرده و تمام این جنایات را به این کتاب شریف نسبت می دهند که جای تاسف دارد.

مبلغ و نظریه  پرداز نقد وهابیت بیان کرد: ابن تیمیه بیان می کند که کفر به دو شکل تقسیم می شود؛ نخست تکفیر عام و دوم تکفیر خاص و آنها امامیه و شیعیان را کافر عام می دانند؛ آنها بیان می کنند که اگر کسی فعلی را بیان کند که آن فعل، نشانه کفر دارد، کافر عام است و برای کفر نیز باید سه شرط داشته باشد؛ نخست اینکه به قول خود آگاه باشد و دوم قصد توهین داشته باشد و سوم اینکه به این کار نیز مجبور نشده باشد.

پژوهشگر حوزوی اظهارکرد: سپس وی بیان می کند که پس از این شرایط می توان این فرد را جزو کاندیدا های مکفره قرارداد و سپس بعد از بررسی تمام جوانب حکم قتل او را صادر کرد.

حجت الاسلام اسفندیاری  با بیان این که  بیشترین جنایت تکفیری ها علیه اهل سنت است تا شیعیان افزود: تکفیر دارای دو حوزه فردی و اجتماعی است؛ قرآن با افرادی که در حوزه فردی تکفیر می شوند و بدون اینکه ابزار و جمیعتی دور خود جمع می کند اعتقاد خود را حفظ می کند با هشدار با آنها برخورد می کند.

وی گفت: افراد زیادی بودند که در زمان پیامبر(ص) ادعای کفر کردند ولی پیامبر لشکری برای مبارزه با آنها گسیل نکرد؛ ولی افرادی که به دنبال فتنه بودند و می خواستند دین را از بین ببرد باید با آنها برخورد کرد.

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: شهدای مدافع حرم به این آیه قرآنی عمل می کنند زیرا داعش و تکفیریون بر علیه اسلام جبهه گرفته اند و این جوانان در مقابل آنها ایستادند و بر اساس مبنای قرآنی قتال می کنند.

اول کسی که در اسلام دست به تکفیر زد

وی اظهارکرد: اولین کسی که برای مقاصد سیاسی دست به تکفیر زد، به قول تمام علمای فریقین، خلیفه اول بود؛ وی در ماجرای «رده» از ابزار تکفیر استفاده کرد این در حالی بود که پیامبر از این ابزار ویژه این افراد استفاده نکرد.

این استاد حوزه بیان کرد: دومین گروه، خوارج بودند که از این ابزار استفاده کردند؛ در زمان امام رضا(ع) واقفیه امام رضا(ع) را تکفیر کردند؛ استفاده ابزاری از تکفیر چنانکه یهودیان علیه مسیحیت استفاده کردند دیگران نیز چنین استفاده ای انجام دادند.

حجت الاسلام اسفندیاری گفت: نکته اصلی در مناظرات با این گروه، پرداختن به مفهوم ایمان و شریعت است که در این زمینه باید کتب مرتبط با مفاهیم ایمانی و اسلامی را مرور کرد.

وی گفت: معنای اسلام و ایمان از منظر ابن تیمیه یکی از ملزوماتی است که می توان با این حربه با خود وهابیت مبارزه کرد؛ وقتی کتاب ابن تیمیه برای آنها تشریح شود، از جانب امام خود نیز خلع سلاح می شوند.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: اهل سنت نقل می کنند که  پیامبر اکرم(ص) بیان کردند «اگر مسلمانی به مسلمان دیگر، خطاب کفر کند هر دو را در معرض بلا قرارداده است و بهای خود را از دست داده است»؛ زیرا اگر کسی به مومنی نسبت کفر دهد و نتواند آن را اثبات کند، خودش کافر است؛ این مفهوم به تصریح پیامبر در کتاب های اهل سنت موجود است.

کارشناس نقد وهابیت بیان کرد: داستان اسامه بن زید و قتل یهودی که در مقابلش شهادتین گفته بود یکی از عبرت انگیز ترین داستان ها در این مسیر است، زیرا پیامبر(ص) به حدی در مقابل این حکم تکفیر اسامه وی را سرزنش کرد که او تجدید شهادتین کرد؛ که این داستان در سوره نسا بیان شده است.

حجت الاسلام اسفندیاری گفت: نکته دیگر در مناظرات این است که مبانی تکفیر در قرآن و احادیث را برای آنها بیان کنیم؛ ضوابط تکفیر قرآنی، 5 ضابطه مشخص است که شامل انکار اصل توحید و معاد و نبوت و قتل به ناحق یک مومن به جرم دین دارد بود است.

وی گفت: آنها در این مسیر باید مشخص کنند که ما را با چه اصلی کافر می دانند؛ در همین سوره نساء و داستان اسامه مشخص می شود که کسی که حتی از روی ترس هم شهادتین گفته باشد مومن است و خون او حرام است.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: مساله سوم این است که انتساب حکم تکفیر به یک شخص و یک گروه، تنها می تواند بر اساس حکم خدا، پیامبر و ائمه(ع) و فقهای عادل است؛ ابن تیمیه در کتاب ضوابط تکفیر خود بیان می کند که اگر کسی مسلمانی را بلا حجت قطعی و شرعی تکفیر کند، خارج از دین است؛ حال باید به این گروه گفت که شما بر اساس چه حکمی از چه کسی حکم به تکفیر مسلمانان می دهید؛ ولی محمد عبدالوهاب بیان می کند که اگر کسی بداند که قرآن آمده است حجت بر او تمام است و به همین دلیل دایره تکفیر را باز کرد تا این مسلمانان را قتل و غارت کند.

کارشناس نقد وهابیت بیان کرد: بیان مباحث علمی در این زمینه از جمله وظایف طلاب است؛ ولی این بیان باید به شکلی هنرمندانه و جذاب باشد و با شیوه هایی چون اینفوگرافیک و.... این مدل را ارایه کنیم تا همه بدانند که تکفیریون به حقیقت دین پی نبرده اند.

اسفندیاری گفت: بیان ابزاری که دشمن برای تکفیر شیعه استفاده می کند از دیگر مسایلی است که در این زمینه واجب است؛ محمد بن عبدالوهاب عمل خلاف حکم خدا را عامل صدور حکم کفر می داند و به همین دلیل زیارت و توسل و به طول کلی شیعیان را کافر می کنند؛ آنها مواردی که جزو فروع فقهی مسلم شیعه را با عنوان مصداق کفر بیان می کنند ولی در این زمینه وظیفه داریم که ما نیز ثابت کنیم که اهل سنت نیز به همین مسایل اعتقاد دارند.

اهل سنت به زیارت و توسل اعتقاد دارند

وی گفت: توسل و زیارت از نکاتی است که اهل سنت نیز به آن معتقدند و به همین دلیل باید به همه دنیا ثابت کرد که اگر قرار است این مسایل موجبات حکم تکفیر را فراهم کند همه مسلمانان کافر هستند.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: نشریه دابق، چهار سال پیش تاسیس شد؛ دابق روستایی در شمال حلب است که در حیطه اشغال داعشیون است؛ این روستا از نظر سلفی سفیانی، شهری است که اصحاب خاص سفیانی از آنها ظهور می کنند؛ یک سال و نیم پس از شورش های سوریه، داعشیون این روستا را تصاحب کردند و دو فرمانده چچنی شان را مامور کردند که لشکر دابق سفیانی را ایجاد کنند و این لشکر را صرفا برای ظهور سفیانی حفظ کردند و حق شرکت در هیچ عملیات دیگری نیز ندارند.

کارشناس نقد وهابیت بیان کرد: این لشکر به این دلیل ساخته شد که به کمک سفیانی بیاید ولی سال قبل در ابتدای عملیات نصر مدافعان حرم، حملات پارتیزانی به مناطقی از حلب شروع شد و این دو فرمانده و 5 هزار سرباز چچنی وارد جنگ با نیروهای شیعه شدند که بنیان این لشکر از هم پاشید و یکی از این دو فرمانده به هلاکت رسید.

حجت الاسلام اسفندیاری گفت: حال باید این سوال را از خود بپرسیم که چرا شیعیان این چنین خود را برای ظهور آماده نمی کنند؛ زیرا آنها با اعتقاد به سفیانی این چنین لشکر کشی کردند و خود را ممهز و مجهز کردند، ولی اگر ما نیز چنین انتظاری را به منصه عمل می رساندیم، چنین وضعیتی وجود نداشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha