شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم با تأکید بر عدم مبالغه و غلو در مسئله برجام، گفتند: با مبالغه در مسئله برجام، سطح توقع مردم بالا رفته و دیگر بیکاری، بی مسکنی، مشکلات تحصیلات، مشکلات مسائل بهداشتی و ... را نمی پسندند و در مقابل آن نمی توانیم کار کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی  صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به مسئله برجام، اظهار داشتند: بحمدالله برجام به ثمر نشست و کار قابل ملاحظه ای با زحمات فراوان و تلاش های مستمر انجام و پیروزی نصیب مردم کشور شد.

ایشان ابراز داشتند: در اینکه در برجام پیروز شدیم، جای شک و تردیدی نیست و برخی نباید بنشینند و منفی بافی کنند؛ اما دو مشکل پیش روی ماست که همه از جمله دولت مردان باید از آن بترسند.

این مرجع تقلید با تأکید بر عدم مبالغه و غلو در مسئله برجام، خاطرنشان ساختند: با مبالغه در مسئله برجام، سطح توقع مردم بالا رفته و دیگر بیکاری، بی مسکنی، مشکلات تحصیل، مشکلات مسائل بهداشتی و ... را نمی پسندند و در مقابل آن نمی توانیم کار کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که به یقین برای حل مشکلات زمان لازم است، تصریح کردند: مشکل دیگر مبالغه در برجام این است که غربی ها از این تعابیر سوء استفاده کرده و تحریم ها را عامل مشکلات در کشور می شمردند و برای برنامه های بعدی از این روش استفاده خواهند کرد.

این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: باید اعتدال را رعایت و شاکر نعمات خدای متعال باشیم و در مقابل از افراط دوری کنیم.

این استاد درس خارج حوزه اظهار داشتند: یکی از شکرانه های برجام این باید باشد که در مسائل مربوط به انتخابات در مقابل یکدیگر نایستاده و همدیگر را تخریب نکنیم.

معظم له با تأکید بر اینکه معیار باید عمل به قانون باشد، ابراز داشتند: باید دست به دست یکدیگر داده؛ متحد باشیم و مشکلات را با مذاکره حل کنیم.

ایشان در بخش دیگر سخنان خود به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «مَنْ آنـَسَ بِاللّهِ إِسْتَوْحَشَ مِنَ النّاسِ/ كسى كه با خدا مأنوس باشد، از مردم گريزان گردد».

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که انسان در دنیا در معرض آفات و مشکلات قرار دارد، خاطرنشان ساختند: امروز در جهانی زندگی می کنیم که مشکلات بسیاری دارند،گرفتار مشکلات مادی و نا امنی می شویم و متأسفانه برخی در پی این مشکلات، احساس تنهایی کرده و بر اثر آن، دست به کارهای خلاف می زنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: در این راه، گاهی خودزنی و ناسپاسی کرده و در برخی موارد قصد خودکشی در آنان پیدا می شود که دلیل آن این است که خود را در مقابل مشکلات تنها می بینند.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: مسئله اعتقاد به خدا فقط آثار اخروی ندارد؛ بلکه در دنیا نیز آثار عجیبی به همراه خواهد داشت.

این استاد درس خارج حوزه با اشاره به آیه 28 سوره رعد، بیان داشتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ/ همان كسانى كه ايمان آورده‏اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد. آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد».

معظم له در ادامه به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره و اظهار داشتند: پیامبر(ص) فرمودند: «مَنْ خَرَجَ مِنْ ذُلِّ الْمَعْصِيَةِ إِلَى عِزِّ الطَّاعَةِ آنَسَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَيْرِ أَنِيسٍ وَ أَعَانَهُ بِغَيْرِ مَالٍ/ هر كه از خوارى معصیت و نافرمانى خدا به عزّت اطاعت و فرمان‏برى خدا درآيد، خدا مأنوس او می شود بدون آنکه انیسی داشته باشد، و او را یاری می دهد بدون مال و ابزار مادیّت»

ایشان تأکید کردند: آرامش، اطمینان خاطر و عدم احساس تنهایی، هدیه ایمان به خدا در دنیا می باشد.

این مرجع تقلید در پایان ابراز داشتند: انسان با احساس تنهایی، احساس ضعف می کند و وقتی احساس ضعف کرد، از نیروی باقی مانده خود نیز نمی تواند استفاده کند؛ اما انسانی که احساس تنهایی نکند، از نیروی خود استفاده کرده و مشکلات را پشت سر خواهد گذاشت.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha