شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت الاسلام حسن عرفان

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به این که دانشگاه‌های دنیا ابزار ساز هستند، نه انسان ساز، خاطرنشان کرد: انسان سازی مقوله‌ای است که نباید مراکز علمی و دینی نظام اسلامی از آن غافل شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان در جمع دانش پژوهان و کارشناسان مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی، با تأکید بر این که باید عمر خود را قدر بدانیم، تصریح کرد: آدمی باید از تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، برای رساندن پیام الهی استفاده کند.

وی در ادامه به اوضاع سخت زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) اشاره نمود و اظهارداشت: امام(علیه السلام) علی رغم شش سال امامت بر امت اسلامی و محبوس شدن در زندان بنی عباس، آثار مهمي از تفسير قرآن، نشر احکام، بيان مسائل فقهي و جهت دادن به حرکت‌های انقلابي را بر جای گذاشتند.

این استاد حوزه، با تأکید بر این که ائمه اطهار(علیهم السلام) درس بهره‌مندی حداکثری از زمان را برای ما عرضه داشته‌اند، ابراز داشت: لینت به معنای نرمی در گفتار و کردار، درس بزرگی است که از اولیای الهی به یادگار مانده است.

وی جلوه های متعدد گفتاری و کرداری لینت را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: لینت در گفتار به معنی پائین بودن آهنگ صدای انسان در هنگام تکلم و بیان خواست هاست.

استاد عرفان ضمن اشاره به نهادینه سازی لینت(نرم خویی در گفتار) در گفتار و کردار، به عنوان برجسته ترین سفارش لقمان حکیم به فرزند خویش، به حدیثی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) اشاره نمود و تصریح کرد: خداوند متعال صدای آرام را دوست دارد و کسانی را که با صدای بلند سخن می گویند، دشمن می‌دارد.

وی با بیان این که دعاهای امام سجاد(علیه السلام) در صحیفه سجادیه، مملو از احترام و دعا به پدر و مادر است، خاطرنشان کرد: امام(ع) در دعای خویش بر گوارا شدن، سخنوری با پدر و مادر اشاره نموده، بر پائین بودن صدا تکلم در هنگام سخن گفتن با پدر و مادر تأکید می‌کنند.

سخنران این مراسم ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم، بر تأکید خداوند متعال به آرام سخن گفتن انسان‌ها با نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) اشاره نمود و ابراز داشت: بلند حرف زدن به نوعی از درجات خشونت به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر این که باید ضمن پائین بودن صدای آهنگ کلام، محتوای سخن از آلات خشونت آمیز مبرا باشد، ابراز داشت: نباید محتوای سخن آدمی توهین آمیز بوده، خشونت‌وار بیان باشد.

استاد عرفان به سیره و آموزه‌های الهی ائمه اطهار(علیهم السلام) در رابطه با تعاملات اجتماعی اشاره نمود و ابراز داشت: امام علی(علیه السلام) همواره بر ملایمت و نرمی با کسی که خشونت آمیز سخن می‌گوید، تأکید می‌نمودند؛ به گونه‌ای که سخن نرم آدمی ممکن است، انسان ناپاک را نیز متذکر نموده، او را هدایت کند.

این استاد حوزه بسیاری از گرفتاری‌های انسان را نشأت گرفته از خشونت در گفتار عنوان کرد و اظهار داشت: اگر گفتار ما آرام باشد، بسیاری از درگیری‌های دنیایی از میان رخت برخواهد بست.

وی با بیان این که انسان باید با پختگی هر چه تمام، با تعاملات دنیای روبرو شود، اظهار داشت: انسان پخته هیچگاه خود را درگیر ظواهر زودگذر نمی‌کند.

این استاد  حوزه  با اشاره به این که دانشگاه‌های دنیا ابزار ساز هستند، نه انسان ساز، خاطرنشان کرد: انسان سازی مقوله‌ای است که نباید مراکز علمی و دینی نظام اسلامی از آن غافل شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان در پایان لینت در برابر خشونت را بسیار ارزشمند توصیف نمود و ابراز داشت: نرمی گفتار و رفتار در مقابل خشونت دیگران، برطرف کننده، بسیاری از پرونده‌های دادگاه‌های اجتماعی است؛ متأسفانه علی رغم تأکیدات آموزه‌های الهی، لینت در برخورد مقوله‌ای است که کمتر مورد توجه جوامع انسانی قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha