دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گفت وگوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام مجیری سردبیر دوماهنامه خُلُق

حوزه/ سردبیر دوماهنامه خُلُق گفت: تولید و عرضه این نشریه، یکی از فعالیت های این مؤسسه است که تاکنون ۴۹ شماره از آن به چاپ رسیده و مورد توجه و عنایت علما و بزرگان قرار گرفته است.

حجت الاسلام محمدرضا مجیری در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» ضمن تشریح فعالیت های مؤسسه فرهنگی دارالهدی، این مؤسسه را یکی از زیرمجموعه های «بنیاد علمی فرهنگی هاد» عنوان کرد و گفت: بنیاد علمی فرهنگی هاد با ایده و هدف ترویج اخلاق ناب شیعی و فرهنگ معنوی شیعه به خصوص در حوزه های علمیه شکل گرفت؛ البته این شکل گیری پس از راه اندازی مؤسسه دارالهدی صورت پذیرفته است.

*مؤسسه دارالهدی؛ هسته اولیه مجموعه تحت اشراف آیت الله ناصری

وی ادامه داد: مؤسسه دارالهدی، هسته اولیه این مجموعه بوده که تحت اشراف آیت الله ناصری و با ابتکار فرزند ایشان، حجت الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری شکل گرفته و پس از آنکه مجموعه های دیگر نیز در کنار این مؤسسه راه اندازی شد، بنیاد علمی فرهنگی هاد آغاز به کار کرد تا تمام این مراکز و مجموعه ها را تحت هدایت داشته باشد.

*نگاهی بر مراکز زیرمجموعه بنیاد علمی فرهنگی هاد

مدیر مؤسسه دارالهدی با اشاره به مراکز زیرمجموعه بنیاد علمی فرهنگی هاد، اظهار داشت: «مدرسه علمیه صاحب الزمان (عج) اصفهان»، «مدرسه عالی فقه»، «مرکز تخصصی اخلاق در قم»، «مرکز تخصصی اخلاق در اصفهان»، «مؤسسه دارالهدی» و «پژوهشکده اخلاق» مراکز زیرمجموعه بنیاد علمی فرهنگی هاد را تشکیل می دهند.

سردبیر دوماهنامه خُلُق در ادامه به فعالیت های مؤسسه دارالهدی اشاره کرد و گفت: این مؤسسه جنبه ترویجی و تبلیغی بنیاد علمی فرهنگی هاد را بر عهده داشته و بر اساس آن فعالیت می کند.

*انتشار 49 شماره از دوماهنامه خُلُقگفت وگوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام مجیری سردبیر دوماهنامه خُلُق

حجت الاسلام مجیری ابراز داشت: تولید و عرضه نشریه دوماهنامه خُلُق، یکی از فعالیت های این مؤسسه است که تاکنون 49 شماره از آن به چاپ رسیده و مورد توجه و عنایت علما و بزرگان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: مبنای ما در این نشریه، ارائه سبک و معارف اخلاقی عالمانه از علمای ربانی با تکیه بر مکتب اخلاقی نجف اشرف و بزرگانی همچون مرحوم آیت الله العظمی قاضی (ره) می باشد.

مدیر مؤسسه دارالهدی با بیان این مطلب که رویکرد نشریه خُلُق ترویجی است، تصریح کرد: این نشریه به مدارس علمیه و برخی از سازمان ها و نهادهای کشور ارسال گردیده و علاقه مندان می توانند با اشتراک، این نشریه را دریافت نمایند.

سردبیر نشریه خُلُق یادآور شد: تیراژ این نشریه متغیر بوده و تا 7 هزار شماره نیز رسیده است.

حجت الاسلام مجیری یکی دیگر از فعالیت های مؤسسه دارالهدی را انتشارات این مؤسسه عنوان کرد و گفت: نشر محصولات بنیاد علمی فرهنگی هاد از برنامه های انتشارات مؤسسه دارالهدی بوده که انتشار سالنامه اخلاقی خُلُق، یکی از محصولات بدیع آن می باشد.

وی ادامه داد: این سالنامه از سال 1384 تا به امروز با رویکرد اخلاقی نشریه خُلُق ولی به صورت عام تر به چاپ رسیده است.

مدیر مؤسسه دارالهدی با اشاره به اینکه انتشارات مؤسسه تا به امروز کتب متعددی اعم از تألیف، ترجمه و تحقیق را به چاپ رسانده است، اظهار داشت: این کتب با موضوع اخلاق و مهدویت آن هم با مباحث اخلاقی به چاپ رسیده است.

سردبیر نشریه خُلُق ابراز داشت: «أنیس النفوس»، «رسم بندگی»، «سخن دوست»، «سرچشمه حیات»، «از اضطراب تا آرامش»، «تهذیب اخلاق» و ... از جمله کتب منتشرشده در انتشارات مؤسسه دارالهدی می باشد.

*محدودیت های موجود، ایده های مؤسسه را به تأخیر انداخته است

حجت الاسلام مجیری در پاسخ به این سوال که آیا مؤسسه دارالهدی محصولات الکترونیکی و دیجیتالی نیز تولید می کند؟ خاطرنشان ساخت: مجموعه بنیاد علمی فرهنگی هاد وابسته به ارگان خاصی نبوده و به صورت شخصی و با کمک خیرین اداره می شود؛ بنابراین با محدودیت هایی مواجه بوده و ایده های متعدد، طی زمان های زیادی به سرانجام می رسد و بر این اساس پیش بینی هایی برای عرضه محصولات الکترونیکی مؤسسه داشته؛ اما در عمل به دستاوردهای خوبی نرسیده ایم.

وی تصریح کرد: نرم افزار مجموعه 36 شماره نشریه خُلُق یکی از خروجی های الکترونیکی مؤسسه بوده که با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور عرضه شده است.

*تولید نرم افزار «آرشیو نمایه زنی کلیه محتواهای علمی»

مدیر مؤسسه دارالهدی یادآور شد: تولید نرم افزار «آرشیو نمایه زنی کلیه محتواهای علمی» با همکاری مرکز تحقیقاتی نور، یکی دیگر از محصولات مؤسسه دارالهدی است که مراحل نهایی خود را پشت سر گذاشته و بسیاری از نهادها و مراکز علمی می توانند از آن استفاده نمایند.دوماهنامه خُلُق

سردبیر نشریه خُلُق معاونت آموزشی و تبلیغی را یکی دیگر از فعالیت های مؤسسه دارالهدی معرفی کرد و گفت: این معاونت اخیرا در این مؤسسه راه اندازی شده و نخستین سفر تبلیغی طلاب را در ماه محرم به مناطقی از استان مرکزی برنامه ریزی و اجرا کرده است.

*برگزاری کارگاه های آموزش گوناگون

حجت الاسلام مجیری اظهار داشت: وظیفه این معاونت، آموزش و اجرای کارگاه های آموزشی اخلاق محور و در حیطه تبلیغ، اعزام عزیزان مجموعه هاد و طلاب مدارس تحت اشراف به صورت هدفمند به مناطق گوناگون می باشد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری کارگاه های گوناگون را در دستور کار قرار داده ایم، ابراز داشت: «اهداف و کارکردهای طلبگی»، «آفات و آسیب های طلبگی» و «ازدواج طلبگی» 3 موضوعی است که در دستور کار قرار داده و متون آن نیز تهیه شده که تا به امروز کارگاه ازدواج طلبگی برای طلاب زیرمجموعه بنیاد علمی فرهنگی هاد برگزار شده است.

مدیر مؤسسه دارالهدی افزود: انشاءالله این کارگاه ها در قدم های بعدی با هماهنگی با معاونت تهذیب حوزه علمیه قم برای طلاب سایر مدارس علمیه نیز برگزار خواهیم کرد.

سردبیر نشریه خُلُق با اشاره به همکاری های این مؤسسه با سایر نهادها، خاطرنشان ساخت: همکاری با معاونت تهذیب در اجرای برنامه ضیافت ملکوت در مدرسه علمیه بناب، یکی از این تعاملات و همکاری ها می باشد.

*نقش اخلاق در انقلاب اسلامی ایران

حجت الاسلام مجیری در بخش دیگر از این مصاحبه به موضوع نقش اخلاق در انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب هدف اصلی انقلاب اسلامی را دستیابی و نشر اخلاق عنوان کردند و فرمودند: اگر به اخلاق نرسیدیم، انقلاب به هدف اصلی خود نرسیده است.

وی با اشاره به نقش مسئولان در نشر اخلاق اسلامی، تصریح کرد: متأسفانه گاهی اخلاق در میان برخی از مسئولان به فراموشی سپرده شده و این هدف اصلی انقلاب اسلامی به نادیده گرفته می شود.

مدیر مؤسسه دارالهدی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سیاست های ابلاغی، فرمایشات و ... به پیوست های فرهنگی توجه داشته و به آن اهمیت بسیاری می دهند.

*بدون خودسازی نمی توان دیگران را اصلاح کرد

سردبیر نشریه خُلُق اظهار داشت: یکی از نکاتی که باید در مباحث اخلاقی به آن توجه کرد، خودسازی است؛ به این معنا که انسان تا خود را درست نکند، دیگران را نمی تواند اصلاح کند.

حجت الاسلام مجیری ادامه داد: خودسازی بسیار مهم است و می تواند در اجتماع اطراف بسیار تأثیرگذار باشد.

وی در پایان ابراز داشت: همه افراد اعم از مسئولین و اقشار گوناگون جامعه در موضوع اخلاق سهم داشته و باید برای آن برنامه ریزی جدی کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    میشه ایشون توضیح ببدهند که این موسسه غیر از این مجله !! چه محصول دیگری دارند ؟ نه واقعا