دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امروز در حوزه ما روحانیون ۷۰ و ۸۰ ساله مانده اند؛ در حالی که در کشور مشکل امام جماعت و مدرس داریم؛ پس این بزرگواران باید به دیار خود بازگشته و به تبلیغ بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام علی(علیه السلام)، اظهار داشتند: حضرت در حدیثی فرمودند: «تَعَلَّمِ العِلمَ وَ اعمَل بِهِ وَ انشُرهُ في أهِلهِ،/ دانش بياموز و آن را به كار بند و در ميان اهلش پراكنده ساز»ما طلبه ها سه وظیفه داریم وظیفه اول تعلم و علم آموزی است .».

ایشان ابراز داشتند: طلاب باید علوم را فراگرفته و مغز خود را از مسائل جانبی پر ننمایند؛ بلکه با تمرکز در علم، آن را به دست آورند.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بخش سوم این روایت خطاب به طلاب و روحانیون حوزه های علمیه است، خاطرنشان ساختند: امروز روحانیون 70 و 80 ساله در حوزه مانده اند؛ در حالی که در کشور مشکل امام جماعت، مدرس و ... داریم؛ پس این بزرگواران باید به دیار خود بازگشته و به تبلیغ بپردازند.

حضرت آیت الله سبحانی یادآور شدند: مثال ماندن در حوزه، مثال کشوری است که در اطراف آن دشمن وجود داشته؛ اما سربازان در سربازخانه باشند.

این استاد درس خارج حوزه تصریح کردند: طلابی که استعداد بالارفتن دارند، بمانند و درس بخوانند؛ اما آنهایی که حقشان تمام است، به دیار خود بازگشته و به تبلیغ بپردازند.

معظم له بیان داشتند: امروز 75 هزار طلبه در قم وجود دارد؛ در حالی که بسیاری از بخش های کشور فاقد روحانی است.

ایشان با اشاره به داستانی از حضرت آیت الله زنجانی، اظهار داشتند: ایشان نقل کردند: میرزای شیرازی مریض شد و در حال احتضار  بود. اطرافیان در کنار ایشان نشسته بودندو نمی دانستند که آیا روح در بدن میرزای شیرازی مانده، یا قبض روح شده اند. یکی از دوستان گفت: مسئله علمی را مطرح کنید؛ اگر ایشان زنده باشند؛ جواب خواهند داد. اطرافیان به طرح موضوعی پرداخت و در اثنای بحث مشاهده کردند که میرزای شیرازی به سخن در آمد و گفت: در چنین حالت حکمش این است و در حال دیگر حکمش چیز دیگری است که نشان دهنده عشق و علاقه ایشان به علم می باشد.

این مرجع تقلید در پایان ابراز داشتند: از دوران مریضی امام خمینی(ره) نیز نقل کرده اند که اطرافیان نمی دانستند روح در بدن امام راحل(ره) وجود دارد یا نه. شروع به بحث درباره موضوع نماز کردند که یکدفعه دیدند ایشان چشمانشان را باز کردند؛ چراکه رابطه خاصی با نماز داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha