جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی - مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ راه بازگشت به اسلام از موضع متحجرانه و جاهلانه و مقابله غیرهوشمندانه با غرب بود که در این زمینه سعی شد که با ظواهر یک سویه به مبانی اسلامی نگریسته شود که خروجی آن در تکفیری گری نمود پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی  امروز در دومین همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم، گفت: برگزاری این مراسم، نشانگر اهمیت خاصی است که علمای اسلام به خصوص مراجع عظام تقلید در ایران، به ویژه آیت الله العظمی مکارم شیرازی و نظام اسلامی ایران به تقریب می دهند.

وی افزود: در این همایش و همایش های نظیر آن، علل و عواملی در این زمینه مطرح شده  و این مساله از جهات مختلف مورد بحث و بررسی واقع شده است.

رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: در این همایش باید روی علل معرفتی و بنیادین فکری در پیدایش و رشد جریان های افراطی و تفکیری تمرکز کنیم و راه های رسیدن به این مساله را رصد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با ذکر این مطلب که تلاش غرب در مواجهه با اسلام واکنشی به بیداری اسلامی بوده است، گفت: در این عرصه روشنفکران و نخبگان حس کردند که باید به مجد و عظمت تاریخی خود بازگردند ولی سوال اینجاست که این مجد چگونه قابل بازیابی است و در این زمینه سه گفتمان ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: اولین گفتمانی که در این زمینه شکل گرفت گفتمان روشنفکر مآب لیبرالیستی و سکولاریستی بود؛ آنها سعی که شاخص های اسلامی را در آبشخور غربی جستجو کنند.

رئیس جامعه المصطفی(ص) گفتمان دیگر، راه بازگشت به اسلام از موضع متحجرانه و جاهلانه و مقابله غیرهوشمندانه با غرب بود که در این زمینه سعی شدبا ظواهر یک سویه به مبانی اسلامی نگریسته شود که خروجی آن در تکفیری گری نمود پیدا کرد.

امام جمعه قم اظهارکرد: گفتمان سوم، گفتمانی است که این دو راه غلط را کنار گذاشته و راه دیگری برای بازگشت به اسلام نشان می دهد؛ در گفتمان های موجود عناصر مختلفی مورد غفلت واقع شده است که از آن جمله می توان به گفتمان اجتهادی و عقلانی اشاره کرد.

وی گفت: از دیگر عواملی که مورد غفلت واقع شده، می توان به عدم توجه به معیارهای مشترک،  فقه و فلسفه سیاسی متناسب با دنیای امروز و فقه و اخلاق ارتباطی جهان اسلام اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اظهارکرد: اندیشکده های غربی و حتی جهان اسلام پیش بینی های متعددی در خصوص حرکت های افراطی به عمل آورده اند.

وی افزود: گروه اول، دیدگاه هایی خوشبینانه نسبت به حرکت های افراطی دارند و معتقدند این ریشه ها به سرعت برکنده می شود؛ گروه دوم بدبینانه به این مساله نگاه می کنند و این طیف را به حدی وسیع می دانند که گویی این حرکت ها تمام نخواهند شد.

رئیس جامعه المصطفی(ص) اظهارکرد: مهمترین دیدگاه نوع سوم  است که واقع بینانه می باشد،  زیرا بیداری اسلام یک بیداری روشنگرانه است؛ امت اسلامی و نخبگان با حضور در این همایش ها این مطلب را بیان می کنند که امت اسلام و به خصوص علما به دنبال برکندن این ریشه منحوسه هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha