دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سخنرانی حجت الاسلام جمشیدی در چهارمین جشنواره هنر آسمانی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: امروز داستان نویسی یکی از ابزارهای نافذ دشمنان اسلام است که ما باید در این عرصه دارای اثر و تأثیرات لازم خوب باشیم تا بتوانیم مؤثر شویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی امروز در چهارمین جشنواره هنر آسمانی که در سالن اجتماعات مدرسه عالی  دارالشفاء برگزارشد،  هنر را یکی از راه های ارتباط با جوانان عنوان کرد و گفت:  امروز جوانان در برابر سیلابی از خرده فرهنگ های جهانی قرار داشته و باید با تعاملی سازنده و اثرگذار در آنان نفوذ کرد و مؤثر بود.

وی اظهار داشت: با جوان معاصر که توسعه علم و ارتقاء سطح بینش داشته و با وجود آشنایی نسل ها با اندیشه ها، دیگر نمی توان با سطح فعلی حوز های ما در ساحت هنر سخن گفت و باید به دنبال شیوه های مؤثر و ماندگار بود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: باید از هنرهای زمانه استفاده و آن را دستمایه خدمت خود کرد تا بتوان نتیجه گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با اشاره به گذشته حوزه های علمیه در تربیت شاعران بزرگ، خاطرنشان ساخت: از همین حوزه، شاعران بزرگی که سرآمد حوزویان بودند، بیرون آمده و پیشتازان هنر منظوم داشته ایم که باید راه آنان را ادامه داده و دنبال کنیم.

وی با بیان این مطلب که بزرگان بسیاری از حوزویان در گذشته به عنوان پیشتاز حضور داشته اند، تصریح کرد: همه می دانیم بزرگانی همچون شیخ بهایی همانطور که در علوم مختلف پیشتاز بوده اند، در شعر و ادب نیز از طلایه داران بوده و حرف های بسیاری برای گفتن داشته اند.

رهبری و  مراجع در هرم حوزه هستند

مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان داشت: بزرگ مردانی همچون آیت الله اصفهانی(کمپانی)، سید شرف الدین گیلانی، میرزا یحیی مدرس اصفهانی و ... از دیگر شاعران بزرگ حوزوی بوده اند؛ البته هم اکنون نیز افتخار حوزه این است که در رأس هرم آن، اکثر قریب به اتفاق بزرگان همچون: امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، علما، اهل قلم و شعر می باشند.

حوزه از زمان خود عقب نمانده است

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی اظهار داشت: به یقین اگر حوزه های علمیه از زمان شیخ طوسی تا آغاز فعالیت حوزه علمیه قم از سوی آیت الله العظمی حائری، از کاروان هنرهای زمانه خویش عقب مانده بود، به یقین نمی توانست با تأثیر در اندیشه های عصر خویش به حرکت های خود ادامه دهد.

وی ابراز داشت: حتی بزرگترین شاعر دوران قاجار، میرزا حبیب الله که بسیاری از مستشرقان غربی در بررسی ادب ایران او را نقطه عطفی دانسته و او را پارسی گوی پارسی خوان نام نهاندند، که حوزه را ترک و در دربار حکام ظالم وارد شد، حوزوی بوده و از این نهاد علمی برخاسته است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادیب نیشابوری اول و دوم را نیز از طلایه داران آثار ادبی حوزه عنوان کرد و گفت: بنیانگذاران نسل نوین ایران، نخستین داستان نویسان ادب فارسی همچون دهخدا از دروس حوزوی سود برده؛ دست پروده نظام قدیم بوده؛ شرایط زمانه را دریافته و شعر و داستان را برای مردم به شیوه نو و با نثری دور از تکلف آغاز کردند و سپس دیگران راه آنان را ادامه دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: اکنون به برکت انقلاب راه برای بازگشت حوزه به هنرهای معاصر فراهم شده و فعالیت های هنری در رشته های گوناگون آغاز شده که قابل  توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی تصریح کرد: البته باید بگوییم که هم اکنون ادبای معاصر و شاعران به نامی داریم که افتخار حوزه می باشند؛ اما سخن در حرکت حوزه به این سمت می باشد.

وی بیان داشت: مبلغان باید زبان مفاهمه مردم را شناخته؛ با ادبیات زمانه آشنا بوده و با  آشنایی و ممارست با ادبیات کلاسیک به تبلیغ نوین اسلام بپردازند.

داستان نویسی ابزار نافذ دشمن

مدیر حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: اکنون داستان نویسی یکی از ابزارهای نافذ دشمنان اسلام است که ما باید در این عرصه دارای اثر و تأثیرات لازم خوب باشیم تا بتوانیم مؤثر شویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: امروز باید توجه داشته باشیم که جوانان ما در برخورد با اثر هنری به علت جذابیت کلام، تمام احساس و عاطفه خود را به نفوذ ادب منظوم  سپرده و با دیده خریداری به آن نگریسته و به علت جذابیت هنری آن، دروازه دل را به سوی هر مفهومی می گشایند.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی خاطرنشان ساخت: امروز حوزه های علمیه داشته های پنهان زیادی دارند؛ اما ما باید در سازمان و نظام حوزه های علمیه برای این مهم فعالیت نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha