چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله موسوی اردبیلی

حوزه/ حضرت آیت الله موسوی اردبیلی با بیان اینکه هرگونه بی توجهی به محیط زیست عواقب جدی دنیوی و اخروی دارد، گفتند: حوزویان مکلف هستند راهکارهای زندگی شاکرانه را مطابق با زمان و مکان، استنباط و به صورت سازمان یافته و با استفاده از روش های کارا و اثرگذار طبیعی، برای تمامی سطوح ملی و جهانی، تبیین و ترویج نمایند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی پیش از ظهر امروز پیامی را به همایش اسلام و محیط زیست که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، ارسال کردند که به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطیبین

«وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَکِداً کَذلِکَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْکُرُونَ» (اعراف 58)

خداوند متعال زمین و آسمان ها و تمامی موجودات را به نحو احسن آفرید و به شیوه ای متعادل نظم بخشید. انسان را در احسن تقویم خلقت نمود و او را کرامت بخشید.

مخلوقات را در جهت تعالی انسانی در دسترس وی قرار داد و او را قدرت، صلاحیت و دانش و بهره مندی از نعمت های بی کران عطا فرمود و در عین حال تمامی انسان ها را به آبادانی و عمران هستی مامور کرد و به پرهیز از افساد در زمین و اعتدال در بهره وری، تولید و مصرف شاکرانه و دوری از زیاده خواهی و اسراف مکلف نمود و توجه مدبرانه به زیستگاه طبیعی و اجتماعی را آیتی قابل تامل و آن را موضوعی سزاوار مراقبت و بهسازی قرار داد.

قرآن کریم سرگذشت پیشینیان و کوتاهی آنان در مراقبت از زیستگاه و موجودات و اخلاق ناپسند آنان در تعاملات انسانی، اجتماعی و طبیعی را نقل و منشا عبرت ما قرار داده است.

اما سوگمندانه امروز ناسپاسی، اسراف، حرص، دوری از اعتدال و شیوه زندگی ناپسند، زمین این منشا، زیستگاه و مرجع انسان را با وضعیت نابه هنجار و اسف بار مواجه ساخته است.

آلودگی هوا، هجوم ریزگردها، نابودی جانوران و گیاهان و جنگل ها، گرم شدن هوا و تغییرات جوی انبوه، پسماندهای زیان بار، اتلاف نعمت ها و تخریب تعادل طبیعی و تنوع زیستی، خشکسالی، سیل، نشست زمین، هجوم انواع بیماری های جسمی و روانی و دیگر مصائب زمینی و جوی، رهاورد اعمال انسانی و دستاورد دیدگاه نادرست و بهره وری نابخردانه و عدم توجه به احکام الهی، حقوق انسان ها و سایر موجودات و نسل های آینده و در نهایت زنگ خطری جدی برای مردم نسل ما در هر ملت، فرقه و آئین است.

اصلاح و عمران زمین که وظیفه موکد دینی و انسان همه ماست، ما را به ضرورت شناخت درست از همه عوامل زیستی و چالش های موجود و به تغییر سریع، مدبرانه، دانش محور، سودمند و هدفمند شیوه زندگی، تولید و مصرف صحیح و در تعامل بهینه با محیط زیست و ضرورت بهسازی آن به طور هماهنگ و هم افزا فرا می خواند، به گونه ای که هرگونه کوتاهی در این تکلیف حرام شدید الهی است و عواقب غیرقابل جبران دنیوی و اخروی را در پی خواهد داشت.

این تکلیف اکید الهی و ضرورت انسانی متوجه فرد فرد انسان ها، خانواده ها، دولت ها و پیروان ادیان و به ویژه مسلمانان است. در این میان حوزویان، دانشگاهیان و عالمان دینی مکلف هستند با همفکری و هماهنگی و تلاش مفید و قابل توجه، ضمن شناخت و تبیین درست موضوعات زیست محیطی و چالش های پیش روی، با تدبیر و تعمق در متون دینی  و دستاوردهای علمی، در صحنه ملی و جهانی و به دور از سطحی نگری و تکرار مکررات و کلی گویی، راهکارهای زندگی شاکرانه را مطابق با زمان و مکان، استنباط و به صورت سازمان یافته و با استفاده از روش های کارا و اثرگذار طبیعی، برای تمامی سطوح ملی و جهانی، تبیین و ترویج نمایند.

به نحوی که علم نافع و مدیریت جامع نگر و نتیجه گرا و اهتمام جمعی به تغییر صحیح اجتماعی و اصلاح وضعیت نا به سامان امروز زمین و محیط زیست براساس احکام دینی و رهاوردهای صحیح علمی منجر گردد.

سرانجام بر خود لازم می دانم از فرزندان خود در دانشگاه مفید و عالمان و حوزویان، دانشگاهیان و سازمان حفاظت محیط زیست برای همراهی و همکاری در این مهم و این گردهمایی که ان شاءلله سودمند خواهد بود، تشکر نمایم و موفقیت همه را در ساختن جامعه و جهانی صالح و حیاتی سالم ار درگاه خداوند متعال خواستار گردم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha