پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام کلباسی

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی مهدویت گفت: آشنایی با تاریخ شیعه برای محقق بسیار ضرروی است؛اگر کسی تاریخ شیعه خوب نداند، قطعا نمی تواند آسیب های که از سوی بعضی ها به شیعه وارد شده به درستی بشناسد و پاسخ گو باشد.

به گزارش خبر گزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی عصر امروز در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره آموزشی کوتاه مدت شیعه شناسی  که با موضوع  «جایگاه شیعه شناسی در عصر حاضر» برگزار شد گفت: یکی از نام های مبارک قرآن میزان است؛ میزان از اوصاف قرآن و به معنای میزان در همه چیز می باشد.

رئیس امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه بیان دشت: گاهی تصور می شود که تبلیغ دین دانش منحصر در فقه و اصول است؛ اما واقیعت این است اگر قرآن میزان است بنابر گفته علما خیلی از آیات الاحکام را که  اضافه کنیم حدود 500 آیه به این موضوع اختصاص دارد، اگر چه خالص آیات الاحکام هم نیست.

 استاد حوزه افزود: این موضوع یک میزانی را بدست محقق و طلبه  می دهد که غیر از این مقدار، بیشتر آیات قرآن  به معارف و قوانین دینی پرداخته است و به همین دلیل نباید فکر کرد که شیعه شناسی دانش نیست؛ اما مهمتر از آنها دانش های است که اساس عقائد و فقه اکبر را تشکیل می دهد.

وی ابراز داشت: فقه اکبر، همان عقائد است و رشته شیعه شناسی یک رشته بین رشته ای است که در همه مباحث کلام و مسائل مختلف وجود دارد، لذا شناخت این مکتب و انرژی و خصوصیات این موضوع موجب می شود که شخص مسیر درست را  در مسئله تبلیغ پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی گفت: با وجود این همه شبهه، اگر طلبه آمادگی لازم برای پاسخ گویی نداشته باشد در حقیقت طلبه بی سلاحی است  و سلاح مقابله با  هجمه دانش است و در شرائط فعلی داشتن این اسلحه از ضروریات دانش پژوهان  مکتب فقه جعفری است.

رئیس امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه ابراز داشت: متاسفانه در تاریخ اسلام حوادثی اتفاق افتاده که موجب شد اسلام ناب و حقایق را کنار بزند و جاهلیت و برگشت به عقب در جامعه اسلامی به وقوع بپیوندد.

 استاد حوزه افزود: اگر کسی تاریخ شیعه را نداند، قطعا در مقابل شبهه ساده هم می ماند و نمی تواند پاسخ گو باشد؛ متاسفانه در زمان جاهلیت بر اثر فشار، فقه جعفری تحریم شده بود و اجازه نمی دادند مبانی ارزشی شکل بگیرد وگسترش پیدا کند.

وی با بیان این که دشمن با ترویج مکاتب انحرافی، کاری کرد که شیعه در خفقان کامل باشد، گفت: حقیقتا مبانی شیعه اقیانوس و دریای عظیم معرفتی است و بسیار حیاتی است؛ شیعه حرکت های عظیمی برای گسترش معارف حقه اهل بیت(ع) انجام داد و در این میان نباید از نقش دولت مقتدر صفویه که ازهند تا آسیای مرکزی شروع می شد گذشت و همچنین نقش علما برای تبدیل مسلک درویشی و صوفی گرایانه به مسلک فقهی هم بسیار تاثیر گزار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین  کلباسی  با بیان اینکه آشنایی با تاریخ شیعه برای محقق بسیار ضرروی است اظهار داشت: اگر کسی تاریخ شیعه خوب نداند، قطعا نمی تواند آسیب های که از سوی بعضی ها به شیعه وارد شده به درستی بشناسد و پاسخ گو باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha