دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / هجدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره)

حوزه/ دانش آموخته المصطفی گفت: تمدن غرب، تمدن هژمون و سلطه است و به همین دلیل سعی دارد که عناصری که مزاحم او هستند را به نوعی به حاشیه ببرد؛ نشانه مرکزی گفتمان غرب، تزویر است.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام سید علیرضا عالمی امروز  در مراسم  اختتامیه هجدهمین جشنواره شیخ طوسی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: در درون جامعه و تمدن اسلامی افرادی هستند که دیدگاه درونی دارند و بر این باور هستند که مسلمان نباید کاری به عالم داشته باشد و وظایف فردی خود را انجام دهد.

وی افزود: در این بین در درون این تمدن نظریاتی از جمله گفتگوی تمدن ها نیز مطرح است که انتفادات بسیاری به این نظریه وارد است زیرا مشخص نشده است که تمدن اسلامی در چه مولفه ای ( مبانی ،هویت تمدن و یا زیست تمدن) باید با تمدن های دیگر گفتگو کند.

این پژوهشگر ممتاز المصطفی گفت: در اردوگاه غرب نیز دیدگاه هایی وجود دارد؛ برخی در این زمینه قائل هستند که تنها یک تمدن وجود دارد که این تمدن، همان لیبرالیسم است.

وی اظهارکرد: آنها به ما بیان می کنند که در این زمینه مسلمانان باید سعی کنند که به این گفتمان تمدنی که گفتمان اومانیسم است برسند؛ در غرب یک رهیافت واقع گرایانه نیز وجود دارد که افرادی چون هانتینگتون از آن حمایت می کنند که دکترین نزاع و حذف تمدن های دیگر است.

حجت الاسلام عالمی اظهارکرد: هانتینگتون بیان می کند که باید تمدن اسلام را به حاشیه برانیم؛ وی بیان می کند که نباید در عرصه بین الملل به تمدن اسلامی فضا و عرصه ندهیم.

وی افزود: نامه مقام معظم رهبری، ناظر به همین مساله است که جایگاه اسلام به عنوان یک تمدن در مقابل غرب چیست؟ در این زمینه ایشان به خوبی تشریح می کنند که ما چه نسبت تمدنی در این دنیا داریم.

این پژوهشگر ممتاز المصطفی گفت: غرب در سدد این مطلب است که گفتمان درونی اسلام را با جابجا کردن نشانه ها تغییر دهد؛ موجودیت اسلام بر اساس آگاهی بخشی است و به همین خاطر نشانه مرکزی گفتمان اسلام نیز همین عنصر است ولی گفتمان غربی به دنبال کوبیدن این مساله است.

وی اظهارکرد: غرب در این زمینه به دنبال گفتمان تزویر بوده است که به جوانان غربی این مطلب را تفهیم کنند که غرب به جای روشنگری با تزویر سعی می کند که فضای دنیا را به سمت این عنصر تزویری سوق دهد.

حجت الاسلام عالمی اظهارکرد: آنها همیشه می خواهند اسلام را با خشنونت و تروریسم مساوری بدانند و سعی دارند این مطلب را به همه جای دنیا حتی خود مسلمانان القا کنند؛ در همین راستا سعی دارند که نسبت به اسلام آگاهی بخشی کاذب انجام دهند.

این دانش آموخته المصطفی افزود: تمدن غرب، تمدن هژمون و سلطه است و به همین دلیل سعی دارد که عناصری که مزاحم او هستند را به نوعی به حاشیه ببرد؛ نشانه مرکزی گفتمان غرب، تزویر است که رهبری به خوبی به این مساله پرداخته و بیان کردند که در این زمینه باید این ذهنیت آلوده به تزویر را تغییر دهیم و این امر با گفتمان سازی امکان پذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha