پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کتاب علامه الفضلی

حوزه / کتابی جدید از مرحوم استاد شیخ عبدالهادی الفضلی(ره)، درباره عوامل بیداری و موانع پیشرفت تمدن اسلامی، منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «تمدن اسلامی؛ عوامل بیداری و موانع پیشرفت» نوشته مرحوم استاد شیخ عبدالهادی الفضلی(ره)، متفکر برجسته شیعی عربستان، در ایام برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب، از سوی دفتر نشر معارف منتشر می شود.

مرکز الحضارة بیروت (مرکز پژوهش های تمدنی) این کتاب را با عنوان «الحضارة الإسلامیه بین دواعی النهوض و موانع التقدم» تحقیق و پژوهش حسین منصور الشیخ به زبان عربی منتشر کرده بود که به همت دکتر حسن مجیدی و زینب آذربو به فارسی ترجمه شده است؛ مترجمانی که پیش از این سه کتاب از آیت الله سید کاظم حائری، استاد جعفر مرتضی عاملی (مورخ لبنانی) و آیت الله سید عبدالله الغریفی (از علمای بحرین) ترجمه کرده اند.

دفتر نشر معارف که پیش از این چهار کتاب «راهبردهای اسلام» ، «گسترش ارزشها در پرتو اسلام»، «شیعه امامیه» و «قیام امام حسین(ع) در پرتو نص و سند» را از علامه الفضلی ترجمه کرده است، ترجمه و نشر کتاب «الحضارة الإسلامیه بین دواعی النهوض و موانع التقدم» را در دستور کار خود قرار داد.

این کتاب، مجموعه سخنرانی ها و بحث های علامه شیخ عبدالهادی الفضلی(ره) است که به تحریر و تحقیق حسین منصور الشیخ به فرجام رسیده و در 6 فصل تنظیم شده. جوامع انسانی، انتخاب ها و گزینه های عقیدتی فراروی، اندیشه اسلامی و فلسفه های معاصر، اسلام و نیازهای جدید، جوامع مسلمان و نظام سرمایه داری و دیگر مباحث تمدن اسلامی را می توان در این کتاب یافت.

* شیخ عبدالهادی الفضلی کیست؟

شیخ الفضلی از مجتهدان بزرگ شیعه عربستان معاصر بود که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشت. وی در دوران تحصیلش به شاگردی بزرگانی مانند حضرات آیات سید ابوالقاسم خویی، سید محمد تقی حکیم، سید محسن حکیم، محمدرضا مظفر و سید محمدباقر صدر مفتخر بوده است.

شیخ عبدالهادی فضلی درکنار تحصیلات حوزوی و کسب مدارج عالیه اجتهاد، مطالعات دانشگاهی خود را نیز در دانشگاه نجف ادامه داد و به مدرک کارشناسی در رشته زبان عربی و علوم اسلامی دست یافت. سپس در دانشگاه بغداد و در سال 1921 هجری قمری، مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ و همزمان به تدریس در دانشکده فقه نیز پرداخت. وی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه بغداد به شهر جدّه در عربستان عزیمت کرد و در دانشگاه ملک عبدالعزیز به عنوان مدرس مشغول به فعالیت شد و مدرک دکترای خود را نیز در سال 1926 از دانشکده دارالعلوم دانشگاه قاهره در رشته زبان عربی دریافت کرد و در شهر دَمام در استان الشرقیه عربستان سعودی سکونت داشت.

شیخ عبدالهادی الفضلی در زمان حیاتش صدها کتاب و مقاله در دفاع از تشیع نگاشته و سخنرانی های متعددی در دفاع از مبانی عقیدتی شیعه در مقابل انحرافات و فرقه های ساختگی بویژه فرقه وهابیت ایراد کرده است.

* تمجید رهبر معظم انقلاب از مرحوم الفضلی

چندی پیش که شیخ عبدالهادی فضلی، جهت مداوا در یکی از بیمارستان های تهران بستری بودند. مقام معظم رهبری به عیادت ایشان رفتند و ضمن تمجید از خدمات علمی ایشان به جهان تشیع، پیشانی این عالم بزرگ عربستانی را بوسیده و دست راست ایشان را در دست خود گرفته و فرمودند: این، دست راست ایشان است. این دست، خیلی خدمت کرده است.

راي تهيه آثار علامه فضلی و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سايت پاتوق کتاب ، ketabroom.ir یا دفتر مرکزي نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههاي پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، و ديگر مراکز توزيع محصولات فرهنگي اقدام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha